וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמישה מומחים: העולם יוצא מהמיתון

מאת מיכל רמתי

17.8.2009 / 7:05

הנתונים החיוביים שהתפרסמו באחרונה עודדו כמה מהכלכלנים החשובים בעולם להביע אופטימיות זהירה ? התחזית המעודכנת: המיתון הגלובלי יבוא לקצו בחודשים הקרובים - אם לא נגמר כבר



>> לאחר כמעט שנה של משבר חריף, כמה מהכלכלנים הבכירים בעולם מעריכים כי הגרוע ביותר כבר מאחורינו. לכך מצטרפות באחרונה גם עדויות מהשטח.



צרפת וגרמניה, הכלכלות הגדולות ביותר בגוש היורו, דיווחו בשבוע שעבר על יציאתן מהמיתון שבו שקעו - וכך גם הונג קונג. בשלוש המדינות האלה נרשמה ברבעון השני צמיחה חיובית. גם בארה"ב מתחילים לצוץ נתונים כלכליים חיוביים, ובהם הירידה המפתיעה בשיעור האבטלה ביולי, ל-9.4%, והתמתנות הירידה בתמ"ג ברבעון השני ל-1% - לעומת 6.4% ברבעון הראשון.

עם האופטימיים החדשים נמנים כלכלנים ומשקיעים זהירים - ואף מי שנחשבו רואי שחורות. הכלכלן נוריאל רוביני, שנחשב מי שחזה את המשבר, צופה כי המיתון ייגמר בדצמבר. הבנק הפדרלי בארה"ב, בראשות בן ברננקי, פירסם בשבוע שעבר תחזית אופטימית אך זהירה לצד החלטת הריבית שלו. הכלכלן פול קרוגמן העריך כי ייתכן שאוגוסט יהיה חודש השפל, ואחריו יתחיל מצב הכלכלה להשתפר.



תמריץ יעיל



ג'ורג' סורוס, המיליארדר הידוע כמי שהפיל את הליש"ט באמצעות הימור נגדה בשנות ה-90, בלט בשנה האחרונה בתחזיותיו הפסימיות - אך כעת הוא מעריך שהכלכלה האמריקאית והכלכלה העולמית כבר הגיעו לשפל. "תוכנית התמריצים של נשיא ארה"ב ברק אובמה סייעה לשוק להגיע לתחתית", אמר סורוס בשבוע שעבר.



סורוס, מתומכיו הגדולים של אובמה, לא היה מתומכי תוכנית התמריצים, ששווייה 787 מיליארד דולר, בעת השקתה. כעת הוא טוען כי למרות הפסימיות שלו לגבי התוכנית, נראה שהיא דווקא ייצבה את הכלכלה, והוא צופה רבעון טוב. עוד מעריך סורוס כי סין תהיה אחד ממנועי ההתאוששות הכלכלית בעולם, הודות לשיעור החיסכון הגבוה בה, שמאפשר לה להתמודד עם מחסור טוב יותר לעומת מדינות בזבזניות כמו ארה"ב.



סורוס מסייג את דבריו, ומציין כי אף שהכלכלה התייצבה, הבועה בשוק הדיור האמריקאי צפויה להשפיע על הכלכלה עוד זמן רב. לדבריו, הצרכנים בארה"ב - שלקחו הלוואות כנגד בתיהם - נפגעים מירידות המחירים בשוק הדיור, מכיוון שאינם יכולים להמשיך לקחת הלוואות גדולות כדי לממן את רמת החיים שלה היו רגילים.



"אני חושב שיעבור עוד זמן מה עד שהכלכלה תחזור לצמוח", אמר. "לכל היותר נראה תקופה ארוכה של צמיחה אטית, בשל התמוטטות המערכת הפיננסית והיעדר האמון בשווקים".



אופטימיזם פדרלי



ברננקי נדרש להיות זהיר במיוחד בפרסום תחזיות, שכן מוצא פיו של יו"ר הבנק הפדרלי יכול להניע את השווקים מארה"ב ועד סינגפור - משער הדולר ועד מחיר שמן הדקלים. לפיכך, כשההחלטה המוניטרית של הבנק מנוסחת באופטימיות זהירה, אפשר להתעודד. הבנק הפדרלי החליט בשבוע שעבר לא להעלות את הריבית, אך ליווה את ההחלטה באמירה כי כבר נראים סימני התאוששות.



"נראה שההאטה התמתנה משמעותית", אמר ברננקי לפני כשלושה שבועות, בעדותו החצי-שנתית בפני הקונגרס. בהודעה על החלטת הריבית נכתב: "הוצאות משקי הבית המשיכו להראות סימני התייצבות, אך נותרו חלשות בשל המשך אובדן המשרות בשוק, השחיקה בגידול בהכנסות, הירידה במחירי הדיור ושוקי האשראי החנוקים. בתנאים אלה, בכוונת הבנק הפדרלי להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותו כדי לקדם את ההתאוששות הכלכלית ולשמר יציבות מחירים".



האופטימיות של ברננקי לגבי הכלכלה האמריקאית מלווה בהערכה כי מחירי הסחורות ימשיכו להיות נמוכים - תוצר של ההתאוששות האטית, המובילה לביקוש נמוך - דבר שיבלום אינפלציה אפשרית. על כך הסתמך הבנק הפדרלי בהחלטה להותיר את הריבית נמוכה.



ד"ר דום ראה את האור



רוביני, הידוע כ"ד"ר דום" (אבדון) בשל תחזיותיו הפסימיות, צופה כעת כי הכלכלה העולמית תתאושש בדצמבר 2009. "כבר רואים את האור בקצה המנהרה", אמר רוביני בתחילת החודש. הוא סייג את דבריו באמירה כי ייתכן שהעולם יחזור למיתון ב-2010.



"לא שיפרתי את תחזיותי", הבהיר רוביני את דבריו לאחר מכן. "אמרתי כמה פעמים כי המיתון יימשך לפחות 24 חודש. אנחנו נמצאים היום בחודש ה-19 של המיתון", אמר ביולי. מעטים היו הכלכלנים שצפו מיתון שיארך שנתיים, וגם כיום יש מי שמעריכים כי השפל כבר מאחורינו.



רוביני, לעומת ברננקי, מאמין כי מחירי הסחורות - העולים כיום לאחר כמה חודשי ירידות בשיא המשבר - ימשיכו לעלות עוד זמן מה. הנפט, לדבריו, עשוי להתייקר באופן חד יותר לעומת סחורות אחרות, עם הגידול בביקוש הצפוי ללוות התאוששות כלכלית עולמית.



רוביני, שהתעקש על תחזיתו הפסימית גם כאשר היו מי שלעגו לו, מעריך כי כדי לתמוך בהתאוששות, על הממשל האמריקאי להשיק תוכנית תמריצים נוספת "בהיקף של כ-250-300 מיליארד דולר". אם לא כן, אמר, הכלכלה האמריקאית, ובעקבותיה כלכלות אחרות, עלולות לשקוע במיתון נוסף בשנה הבאה.



בזכות הנשיא



פול קרוגמן, כלכלן ופרשן שזכה בפרס נובל בכלכלה ב-2008, מעריך אף הוא כי יש צורך בתוכנית תמריצים נוספת כדי לשמר את מגמת ההתייצבות. "ההערכה שלי היא שכבר הגענו לתחתית, ושאוגוסט הוא חודש השפל", אמר.



הכלכלן נימק את דבריו בדו"ח התעסוקה של יולי, שהראה כי קצב איבוד המשרות בארה"ב הואט ביולי מעבר לתחזיות, וכי שיעור האבטלה ירד לראשונה זה 15 חודש. הוא גם הצביע על הדו"חות שפירסם מכון ism, שלפיהם הפעילות במגזר הייצור, שעדיין נמצאת בנסיגה, מתחילה להתאושש.



קרוגמן, מהתומכים הגדולים של תוכנית התמריצים של ממשל אובמה כבר מתחילת דרכה, מעריך כי התוכנית כבר סייעה בהצלת מיליון משרות בשוק האמריקאי, דבר שסייע לירידה בשיעור האבטלה. עם זאת, קרוגמן אומר כי בלא תוכנית תמריצים נוספת, ההתאוששות תהיה קשה. לדבריו, התוכנית צריכה להיות בהיקף דומה לתוכנית הנוכחית, ועליה להיות מכוונת לרשויות המקומיות ולפרויקטים בתחום הבנייה.



התאוששות פיננסית



דיוויד רובנסטין, מייסד ומנכ"ל שותף בקרלייל גרופ, חברת השקעה פרטית שמתמחה בין השאר ברכישת נכסים במצוקה, רואה אף הוא התאוששות. רובנסטין, העוסק בתחום ההשקעה הפרטית והרכישות הממונפות - שנפגע מאוד ממחנק האשראי - מציין כי נראה שהתחום התחיל לצאת מהמשבר.



מגזר ההשקעה הפרטית התקשה החל בקיץ 2007 לגייס השקעות ממשקיעים פרטיים ולקבל הלוואות בבנקים. מחנק האשראי, שנוצר עם התפוצצות בועת הסאבפריים (משכנתאות ללווים בעייתיים בארה"ב), התרחב והלך, ועד מהרה בנקים ברחבי העולם חששו להלוות זה לזה, לחברות פרטיות, לאנשים פרטיים, ובייחוד לחברות ההשקעה הפרטית - הממונפות מאוד.



כעת אומר רובנסטין כי מגזר ההשקעה הפרטית מתחיל להתאושש. "אנחנו מתחילים לראות את הבנקים מלווים כסף לרכישות, אנחנו מתחילים לראות את מומחי ההשתלטויות מבצעים עסקות טובות, מתחילים לראות נכסים נמכרים במחירים הגיוניים", הסביר - בטענה כי המערכת הפיננסית מתחילה לצאת מהמשבר שגרר את הכלכלה העולמית כלפי מטה.



"אנחנו צריכים לטפס על הר תלול"



נשיא ארה"ב אובמה נמנה עם האופטימיים החודש. לפני שבוע וחצי אמר כי דו"ח התעסוקה מראה כי "אנחנו בדרך הנכונה". אובמה קרא לראות בסימני ההתאוששות אות לצורך בהשקעה נוספת בכלכלה, ולא לכך שההשקעות שכבר בוצעו היו נחוצות.



"כעת, כאשר אנו מתחילים לשים קץ למיתון, עלינו להביט קדימה, כי איננו יכולים להרשות לעצמנו לחזור לכלכלה שמבוססת על רווחים מנופחים וחשבונות אשראי מנופחים, כלכלה שמבוססת על מקורות אנרגיה מלוכלכים ומיושנים, שכורעת תחת נטל עלויות הבריאות", אמר אובמה בעת פרסום דו"ח התעסוקה האמריקאי ליולי.



הנשיא ציין כי ההתאוששות צפויה להיות קשה וממושכת. "אנחנו צריכים לטפס כעת על הר תלול, והתחלנו בבקעה עמוקה מאוד", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully