וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטעות האחרונה של פריזמה

שרית מנחם

17.8.2009 / 7:30

BenchMarker



>> תעשיית קרנות הנאמנות גייסה בשבוע השני של אוגוסט כ-600 מיליון שקל. בנטרול הקרנות הכספיות, שפדו כ-560 מיליון שקל, גייסה תעשיית הקרנות המסורתיות כ-1.2 מיליארד שקל בתוך שבוע אחד.

ההתאוששות של ענף קרנות הנאמנות מאירה באור חדש עסקות שבוצעו בענף הפיננסים רק לפני כחצי שנה. בסוף 2008, מצב השוק ומצבו הקשה של בית ההשקעות פריזמה הביאו את רון לובש, יו"ר פריזמה, להחליט שהספיק לו. בית ההשקעות שהקים מכספי קרן מרקסטון, אותה הוא מנהל עם אמיר קס ואליוט ברודי, לא ידע תקופת חסד מאז הוקם בזמן הגאות של 2006.



החלום של בית השקעות גדול ומצליח בניחוח אמריקאי, שינהל לפחות 50 מיליארד שקל, לא התגשם. מיום הקמתו סבל פריזמה מבעיות קשות. ההנהלה הוחלפה, תקציבי פרסום שמנים נשפכו, אך פריזמה המשיך להתכווץ. עיקר הנזק התרחש בקרנות הנאמנות, שנקנו בתקופת הגאות בתג מחיר נוצץ של מיליארד שקל והיקפן נחתך בחצי. גם בקופות הגמל החלו המשקיעים לפדות חסכונות, ומצבת ההתחייבויות הגבוהה (בעיקר לבנקים), בהיקף של מיליארד שקל, הכבידה יותר ויותר על רקע היעדר הרווחים.



קריסת השווקים בשלהי 2008 החמירה את המצב, והציפייה לדשדוש ממושך גרמה למנהלי פריזמה להעריך שעדיף להציל את מה שנשאר. קופות הגמל שניהלו 19 מיליארד שקל נמכרו לפסגות, קרנות הנאמנות (9 מילארד שקל) ותעודות הסל (כחצי מיליארד שקל) נדדו לאקסלנס, ותמורתן קיבל לובש 24% מפסגות ו-45% מחברת הקרנות של אקסלנס.



אלא שאז, בתזמון מופלא עם פירוקו של בית ההשקעות, שינה שוק ההון כיוון. מתחילת 2009 זינק ת"א 25 ב-46%. פניית הפרסה של השוק ממקמת את פירוקו של פריזמה בתקופת השפל של המשבר, ומבליטה את הכישלון של העסקה. המתנה של כמה חודשים היתה עשויה לנפח את קופות הגמל וקרנות הנאמנות בכמה מיליארדים נוספים, ולהעניק ללובש קלף מיקוח חזק יותר ותמורה גבוהה יותר.



לובש רכש את הנכסים שניהל פריזמה מהבנקים בתקופת הגאות העליזה, ומכר אותם אחרי התכווצות כואבת בנקודת השפל. הוא יכול להתנחם בכך שהיתה זו הטעות האחרונה שנעשתה בפריזמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully