וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם יפן יוצאת מהמיתון: הכלכלה צמחה ב-3.7%ברבעון השני של השנה

סוכנויות הידיעות

17.8.2009 / 10:35

על אף הצמיחה, ישנו חשש כי התאוששותה של יפן לא תהיה יציבה



כלכלת יפן חזרה לצמוח ברבעון השני של השנה, בעקבות התאוששות הייצוא והצריכה הפרטית במדינה. עם זאת, הצמיחה מעט נמוכה מהתחזיות, והחשש הוא שיפן תדשדש כפי שקרה ביציאתה מהמיתון של שנות ה-90.



התמ"ג של יפן התרחב ב-3.7% ברבעון השני של השנה, לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. זו הצמיחה החיובית הראשונה במדינה מזה חמישה רבעונים, לאחר נסיגה של 11.7% ברבעון הראשון, כך דיווח היום משרד הקבינט בטוקיו. תחזיות אנליסטים מבלומברג היו לצמיחה של 3.9%. לעומת הרבעון שעבר, צמחה כלכלת יפן, הכלכלה השניה בגודלה בעולם, ב-0.9%.



הגורם העיקרי לצמיחה היה העלייה בהיקף הייצוא מיפן, שעלה ברבעון השני ב-6.3% לעומת הרבעון שקדם לו. עם זאת, ההתאוששות בביקוש העולמי לא היתה מספיק חזקה על מנת לשכנע חברות להגדיל את הוצאותיהן על מפעלים וציוד. ההשקעות בעסקים, שמהוות 15% מהכלכלה, ירדו ב-4.3% ברבעון השני.



הצריכה הפרטית ביפן גדלה בעקבות תוכניות התמריצים בסך 25 טריליון ין (6.25 מיליארד שקל) של ראש הממשלה טרו אסו. הצריכה הפרטית, המהווה למעלה ממחצית מהכלכלה, עלתה ב-0.8% ברבעון השני.



על אף התחדשות הצמיחה, ישנו חשש שהתאוששותה המלאה של יפאן תתעכב. "חבילות התמריצים והייצוא עודדו את הצמיחה, אך קשה להאמין שהכלכלה תצמח באותו הקצב", אמר טקהידה קיוצ'י, כלכלן בכיר בנומורה סקיוריטיז בטוקיו. "עברנו כבר את הגרוע מכל אך יפן עדיין לא נמצאת במצב שממנו ניתן להגיע להתאוששות בת קיימא".



בשבוע שעבר אמר יו"ר הבנק המרכזי של יפן, מסאקי שירקאווה, כי הוא חושש שההתאוששות לא תהיה יציבה, וכי אין ערובה לכך שהיקף הייצור והשירותים במדינה ימשיך לעלות. הבנק המרכזי הותיר את הריבית בשיעור של 0.1%, ולפי הערכות אנליסטים היא תישאר ברמה זו עד 2010.



יפן עדיין לא התאוששה לחלוטין מאז המפולת בשוקי המניות והנדל"ן לפני 20 שנה. מדד הניקיי עומד על פחות משליש מהשיא אליו הגיע בדצמבר 1989, מחירי הקרקעות נפלו בעקביות מאז 1992, והמדינה סבלה מאז מארבעה גלי מיתונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully