וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים עולמית: שמעתם את הבום?

TheMarker

17.8.2009 / 13:06

אמיר כהנוביץ מכלל פיננסים טוען שאם הצרכנים לא יתאפסו על עצמם ויחזרו לקנות יהיה קשה לחזור לעלות



delete the date



יום חמישי ושישי, בהם פרסמו את נתוני הצריכה בארה"ב, הם לא ימים שתרצו לזכור. מילא הנתונים היו מתפרסמים במהלך המשבר, אבל בתקופה של ספק התאוששות? לא בא טוב בכלל. תוסיפו על זה את הירידה במחירי הסחורות ובראשם הנפט שנסחר הבוקר על 66 דולר לחבית, כלומר ירידה של 6% ביחס לרמתו ביום שישי בצהרים, ואת הפחד המרחף מתיקון לעליות והנה מתכון לירידות.



הפעם לא נוכל להתנחם בסין כי גם ממנה הבשורה לא משהו, כשהיקף ההשקעות בה הצטמצם, על רקע הצמצום בהלוואות. אמיר כהנוביץ, כלכלן מאקרו בכלל פיננסים: "הייתי רוצה להגיד שהשוק מגזים, אבל הוא לא, כבר אתמול כתבתי שלנתוני הצריכה היה מגיע לקבל ירידות חדות יותר מאחוז. בכל זאת, קצת כבוד, זה נתוני צריכה וזאת אמריקה. אולי עד הסיכום אני אשנה את דעתי".



מה הפחד?



מדד הפחד, ה-vix, חוזר ליצור עניין. אמנם המדד חזר לרדת ביום שישי, למרות הירידות בשווקים, מ-26 נקודות ביום שלישי ל-24.3 נקודות ביום שישי, אך החוזים העתידיים עליו (ויש כאלה) מתחילים להתחמם.



סך החוזים העתידיים על מדד ה-vix זינקו מתחילת השנה ב-290%. במהלך המשבר אומנם היה מספר החוזים גבוה יותר, אך הסוחרים נרגעו בתחילת 2009. כמו כן באוגוסט אנו עדים ליחס גבוה משמעותי של חוזי רכש (call) לעומת חוזי מכר (put).



ב-11 לאוגוסט בלטה התופעה כאשר שיעור חוזי ה-put מתוך סך החוזים העתידיים עמד על 14% בלבד. כמו כן, החוזים העתידיים על מדד ה-vix מגלמים עליית תנודתיות חדה בספטמבר ל-28.3 נקודות ובאוקטובר ל-29.4 נקודות. עליית התנודתיות, גם אם תיאורטית עשויה להתרחש גם בצפי לעליות חדות במדד המניות, נובעת לרוב מציפיות לירידות חדות בהם.



שמעתם את הבום? אלה נתוני הנדל"ן שהגיעו לתחתית



אחרי נתוני צריכה ונתוני סנטימנט צרכנים מאכזבים בסוף השבוע, אפשר לקחת מעט אויר, כשרוב הפרסומים בשבועיים הקרובים יגיעו בעיקר משוק הנדל"ן. ביניהם, סקר הקבלנים, התחלות הבנייה, אישורי הבניה, ביקוש למשכנתאות, מכירות בתים קיימים, מחירי בתים וכל דבר שתרצו בכדי לקבוע מה מצב השוק.



אבל, למשקיעים כבר די נמאס מנתוני נדל"ן, הם נלחצו ממנו כבר מספיק ולאחר כל הלחץ בסוף מישהו אחר הולך וקונה בתים במחירי מציאה, אז למה להתאמץ. המשקיעים כבר לא מוכנים להתרגש מכל התחלת בנייה. היום שוק הנדל"ן נתפס כנושא ש"טופל".



אז מה באמת קורה עם הנדל"ן האמריקאי, הוא עוד חי? הרבה זמן לא שמענו ממנו. סה"כ הוא בסדר, עדיין מאושפז, הרופאים אומרים שייצא מזה. מחירי הבתים אומנם עלו בחודש יוני, לראשונה מאז יולי 2006, אבל עדיין קיימת הדאגה המוכרת שמדובר בעלייה זמנית.



בין הסיבות לדאגה הפעם הם: עיוות עונתי חיובי במחירי הבתים שמתרחש כל שנה בתחילת הקיץ, מהשפעה זמנית של תמיכה ממשלתית ברוכשי בתים (שזהו ביתם הראשון) ומשינוי בהרכב הבתים הנמכרים.



נסביר: בתים מעוקלים נמכרים במחירים נמוכים יותר, מספיק ששיעור הבתים המעוקלים מתוך סך הבתים הנמכרים ירד וכבר נרשמת עליית מחיר. ובאמת, הבנקים עיכבו מעט את עיקולי הבתים, מה שתמך בהצגת עליית מחירים, אבל המספרים מראים שעיקולי הבתים עוד מתרחבים, השאלה היא: האם התרחבות במכירות הבתים ה"לא מעוקלים" תהיה בקצב מהיר יותר? הנתונים יגידו...



בכל מקרה, עת לכל דבר, נתרכז בנתון שיתפרסם היום: סקר הקבלנים של nahb, שסוקר את הקבלנים במגוון שאלות בניהן תנועת הרוכשים המתעניינים בבתים, התחלות הבנייה הצפויות וכדומה, ומנסה לראות לאן מועד כיוונו של השוק.



מתחילת השנה אנו עדים להתייצבות ואף לתחילת מגמה חיובית, שכבר באה למעשה לידי ביטוי בשווקי ההון. הערכות הן שהמגמה החיובית תמשך גם בפרסום היום כשהמדד יעלה מ-17 ל-18 נקודות. אולי הוא יעצור את האיתות לירידות שמגולם כעת בחוזים העתידיים על המסחר בוול-סטריט?



לראשונה מתחילת המשבר - הממשל מצליח לדחוף את המח"מ רחוק



בארבעת הרבעונים האחרונים הנפיק הממשל האמריקאי חוב בהיקף של 1.9 טריליון דולר. אבל רוב החוב גויס לטווחים הקצרים. הסיבות העיקריות שגרמו להנפקת החוב לטווחים הקצרים היו תלילות העקום, שנבעה הן מהריבית הנמוכה ומהצפי להעלאת ריבית בעתיד, הן מפחד של משקיעים ומתופעה שנקראת run to safty, והן מכוונות אסטרטגיות של הממשל לא להתחרות בשוק המשכנתאות ובאג"ח החברות שמנפיקים בעיקר לטווחים הארוכים ולכן, לא הנפיק אג"ח לטווחים דומים.



עם זאת, כשחלף הזמן המח"מ של הממשל נעשה כ"כ קצר, עד שהחל להיווצר סיכון ליכולתו למחזר אותו. למעשה המח"מ ירד ל-48 חודשים, שזה המח"מ הנמוך ביותר ב-25 השנה האחרונות. ההתאוששות האחרונה, שהעלתה את התשואות בטווח הקצר ולכן מיתנה את העקום יצרה יחד עם תוכנית הפד לרכישת אג"ח ממשלתי בשווי 300 מיליארד דולר, בעיקר לטווחים הארוכים, תנאים שאפשרו לממשל לחזור ולהנפיק אג"ח לטווחים הארוכים.



ואכן, אנו רואים לאחרונה יותר ויותר הנפקות לטווחים ארוכים. ההנפקה של שבוע שעבר, של 75 מיליארד דולר, דחפה את המח"מ של החוב עד ל-51 חודשים. להערכת האנליסטים של כלל פיננסים, המח"מ הנמוך אליו הגיע החוב מראה שהממשל לא היה במצב בו יכול היה להמשיך לתמוך באשראי לטווח הארוך והוא היה קרוב להישבר.



ולכן, לא בטוח שאם יפרוץ בזמן הקרוב משבר נוסף הוא יוכל להתמודד איתו באותה צורה, ואין לו עוד צורות. ולכן להערכת כלכלני כלל פיננסים, השקעה באג"ח האמריקאי איננה אטרקטיבית ביחס לתשואה שגלומה בה, למרות סימני השאלה שהעלו בסוף השבוע נתוני הצריכה.



מתרבים פרסום נתוני הצמיחה בעולם



כלכלת יפן נמלטה גם היא מהמשבר כשעברה לצמיחה של 3.7% ברבעון השני, למרות צפי לצמיחה של 3.9%. הסעיף שמשך את הצמיחה היפנית הוא סעיף היצוא שזינק ב-6.3%. היצוא אומנם היה טוב אבל כנראה שלא מספיק בשביל לגרום לחברות היפניות להגדיל את השקעתן בציוד, כשסעיף ההשקעות מתוך השימושים בתוצר ירד ב-4.3%.



נזכיר כי גם בישראל, בגרמניה ובצרפת דיווחו בימים האחרונים על מעבר לצמיחה ברבעון השני. לעומתן, מדינות רבות נאבקות עדיין במשבר, בולטת ספרד שהמשיכה להתכווץ ב-1% לעומת הרבעון הקודם וב-4.1% לעומת הרבעון המקביל. כאשר הצפי היה להתכווצות מתונה יותר של 0.9%. נזכיר כי עד לא מזמן הייתה ספרד הקטר של גוש היורו, ואיך שגלגל מסתובב, עכשיו היא הבלם.



שיעור האבטלה בספרד הגיע ל-18% והיא נאבקת בכל כוחה להשתחרר מציפורניי המיתון עם הרחבה פיסקלית שהגיעה ל-2.3% מהתמ"ג. בכלל פיננסים מעריכים כי למרות מקרים כמו ספרד, גוש היורו מפתיע לטובה ומגביר את העניין בהשקעה ביורו.



גברותי ורבותי קבלו את הדולר !



נתוני המאקרו המאכזבים בסוף השבוע לא פסחו גם על שוק המט"ח. המטבעות הבטוחים חזרו להיות מקום מפלטם של המשקיעים והין היפני מתחזק הבוקר, גם על רקע נתוני הצמיחה ביפן. חוץ מהין בולט בעליות הדולר כשעולה מול 6 המטבעות המובילים ב-1.1% (dxy) מיום שישי בצהרים.



את עיקר ה"אש" סופגים מטבעות שקשורים לסחורות כמו הדולר האוסטרלי, הדולר הניו-זילנדי והפרנק השוויצרי. היורו גם כן נפגע, זאת לאחר שבחודש האחרון התחזק, בעקבות סימנים כי גם הכלכלה האירופאית לא תישאר לעד במיתון.



היום יתפרסמו נתוני הסחר של גוש היורו שצפויים להצביע על התרחבות העודף, מה שעשוי לתמוך ביורו, אבל כנראה שלא יספיק כדי להעביר את היורו לעליות. באופן כללי, נזכיר, כי אנחנו עדיין שליליים על הדולר.



סיכום



לא, לא שיניתי את דעתי מהפתיח, נתוני המכירות והנלווים לו בסוף השבוע היו מאכזבים יותר ממה שהשוק האמריקאי גילם ביום שישי. אם הצרכנים לא יתאפסו על עצמם ויחזרו לקנות יהיה קשה לחזור לעלות.



עם זאת, השבוע רוב הנתונים יהיו מענף הנדל"ן ולנתוני נדל"ן יהיה קשה יותר להרוס את החגיגה, ואולי זה מקור לנחמה. בכלל פיננסים באופן כללי לא חושבים שהשווקים היום מגלמים אידיליה ולכן אין להם יותר מידי לאן ליפול. אם בכל זאת יפלו, זאת בעיקר תהיה הזדמנות להגדיל את הסיכון.







הסקירה נכתבה על ידי אמיר כהנוביץ, כלכלן מאקרו בכלל פיננסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully