וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תהיו חזירים, תשאירו משהו להורים

עומר רבין

18.8.2009 / 10:08

לפי תרחיש הבלהות של משרד הבריאות, מאות צעירים ימותו משפעת החזירים. וואלה! עסקים מאחלת לכם חיים ארוכים ומגישה לכם טיפים לכתיבת צוואה, גם אם עוד לא הגעתם לגיל הזהב

כותרות העיתונים זועקות: בין 700 ל-1,000 מתים משפעת החזירים - רובם מתחת לגיל 40, ויש גם הערכות שחורות הרבה יותר. על רקע החששות הגוברים מהיקפי הנגיף לקראת החורף, מדווחים בשוק המקצועי כי לאחרונה גבר העניין בתחום הצוואות, גם בקרב לקוחות צעירים מהרגיל שמבקשים שלא לקחת סיכונים ולהכין את עצמם לגרוע מכל.

מלאי אופטימיות וגיל ניסינו גם אנחנו לברר אם הגיע הזמן לחלק את הרכוש: "הגישה שרק קשישים צריכים לערוך צוואה היא גישה מקובלת, אך לא תמיד נכונה", מסבירה עו"ד נורית פיש, מומחית לדיני משפחה וירושות. "במידה ומדובר בצעיר נטול רכוש, למעט חובות, הרי שברור שאין טעם לערוך צוואה, אבל כשמדובר בבחור צעיר עם נכסים או על אחת כמה וכמה משפחת שתלויה בו – חייבים לתת את הדעת על הנושא ולהיערך בהתאם".

החוק הבסיסי בעניין ירושה במקרה של מוות הוא ברור וקובע כי בן/בת הזוג יורשים באופן אוטומטי מחצית מהנכסים של המנוח ואילו המחצית השניה מתחלקת בין הילדים (באופן שוויוני, אלא אם כן נקבע אחרת). במידה ואין ילדים בנמצא - הרי שבן/בת הזוג חולקים את הירושה עם ההורים. "המציאות היא תמיד מורכבת יותר מכך, ועל כן כל אדם צריך לשאול את עצמו אם אכן זה מה שהוא רוצה", מסבירה עו"ד פיש. "יכול להיות שלמשל הדירה מצויה בבעלות משותפת אבל הורי הכלה מימנו את רובה ולכן נכון יהיה בצוואה להוריש לה את רוב הנכס – לחילופין יכול להיות שהורי החתן דווקא מימנו אותה ולכן נכון יותר שתעבור לחזקתם".

במידה והילדים מתחת לגיל 18, הרי שלא ניתן לבצע כל פעולה בירושה מבלי לקבל אישור מיוחד מבית המשפט בו מייצג משרד המשפטים את הקטינים מתוקף היותו "האפוטרופוס הכללי"

נקודה חשובה נוספת אליה יש לשים את הדעת היא זו הנוגעת ליורשים קטינים: במידה והילדים מתחת לגיל 18, הרי שלא ניתן לבצע כל פעולה שהיא בחלקם בירושה מבלי לקבל אישור מיוחד מבית המשפט בו מייצג משרד המשפטים את הקטינים מתוקף היותו "האפוטרופוס הכללי". לכן, ממליצים עורכי דין רבים כי במידה ויש יחסי אמון טובים בין בני זוג והורים לילדים קטינים - להוריש את מלוא הסכום לבן/בת הזוג על מנת לאפשר להם עצמאות בניהול העיזבון. כמו כן ניתן לרשום הערה בצוואה המבהירה בדיוק את הדרך לנהוג בירושה, הגבלות על הגיל המינימלי למכירת הנכסים ע"י ילדיו וכדומה.

"חשוב גם לזכור את המקרה המאוד נפוץ של ילדים מנישואים קודמים", מבהירה עו"ד פיש. "ההחלטה של העברת מלוא הרכוש לבת/בן הזוג הנוכחיים משמעותה בעצם שכל הכסף יועבר לילדים הביולוגיים של אותו אדם עם מותו ומותיר בחוץ ילדים מנישואים קודמים - עובדה שאין בה פסול מבחינת החוק אך יש להיות מודעים אליה. לכן, רבים בוחרים לעגן באופן מפורט בצוואה גם את זכויותיהם של ילדים מנישואים קודמים".

נקודה חשובה אחרונה ובירוקרטית למדי היא הצורך לעדכן את שמות המוטבים בביטוחים השונים מדי תקופה או בכל פעם שיש שינוי באורח חייו של המבוטח: כספים המגיעים ליקיריו של המנוח מקופות גמל, ביטוחי חיים וקרנות השתלמות אינם משולמים ליורשים הקבועים בירושה, אלא למוטבים המופיעים בקופה או בקרן. הכוונה היא שאם אדם התגרש מאישתו, אך היא רשומה בקרן כמוטבת - הרי שתהיה זכאית למלוא הכסף ללא קשר לשינוי במצבם המשפחתי. על כן, רצוי מאוד לעדכן את הנתונים בהתאם לשלבי החיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully