וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרינספאן: כלכלת ארה"ב תצמח במחצית השניה של 2009, אולם ההתאוששות לא תחזיק מעמד ב2010

רויטרס

18.8.2009 / 12:50

"אנחנו מתחילים לראות התאוששות אך לתהליך עדיין אין רגליים יציבות" העריך יו"ר הבנק הפדרלי לשעבר



לכלכלת ארה"ב צפויים שני רבעונים חזקים של צמיחה בסיום 2009, אולם ההתאוששות לא תחזיק מעמד עד השנה הבאה, כך העריך יו"ר הבנק הפדרלי לשעבר, אלן גרינספאן.



"אני חושב שנהיה בסדר בחצי השנה הקרובה", אמר גרינספאן, בראיון לרויטרס. "אנחנו מתחילים לראות התאוששות בהתחלות הבניה ובמכירות הרכב, אך לתהליך עדיין אין רגליים יציבות".



מכירות הרכב ושוק הדיור, שהם בדרך כלל הכוחות המניעים התאוששות כלכלית, קיבלו עידוד כתוצאה ממאמצי הממשלה, כגון תוכנית "מזומנים תמורת גרוטאות" בשווי 3 מיליארד דולר, להמרת כלי רכב ישנים ומזהמים במכוניות חדשות וידידותיות יותר לסביבה.



לדברי גרינספאן, שוק הרכב בארה"ב הגיע לרוויה, כאשר ישנו כיום עודף של 20% בכלי רכב לעומת מספר הנהגים המורשים. מצבם הכספי של הצרכנים בארה"ב עדיין מעורער, לאחר שלוש שנים של ירידות בשוק הנדל"ן, העריך גרינספאן, ולכן מכירות הרכב ידעכו לאחר שהמימון לתוכנית ייגמר.



באשר למכירות הבתים החדשים, אמר גרינספאן כי על אף השיפור, לא סביר שהיקף רכישות הבתים ישוב לרמת השיא של ימי הבועה, וכי הוא צפוי להישאר ברמה נמוכה.



את ההתאוששות במחצית השניה של השנה נימק גרינספאן, בין השאר, בעליות בשוקי המניות מאז חודש מארס. "התאוששות שוקי המניות תסייע לחברות להשיג מקורות מימון זמינים יותר ותביא גם את משקי הבית להתאוששות", אמר גרינספאן. "העליות בשוקי המניות בארה"ב, ויותר מכך בשאר העולם, מהוות בולם זעזועים חשוב נגד החובות. התכווצות מרווחי הריבית ברחבי העולם היתה תמריץ פיסקלי גדול יותר מכפי שמישהו שיער", הוסיף.



גרינספאן, שפרש מתפקיד יו"ר הבנק הפדרלי ב-2006 לאחר 18 שנה, ספג ביקורת קשה על כך שמדיניות הריבית הנמוכה שלו נמשכה תקופה ארוכה מידי והכשירה את הקרקע לבועות הנדל"ן והמשכנתאות. להגנתו טען גרינספאן שצמיחתם של שווקים מתעוררים יצרה מאגר חסכונות עצום, שגרם לירידה בשערי הריבית לטווח ארוך, ואלה דחקו מטה את ריביות המשכנתאות בין השנים 2000 ו-2005. כמו כן אמר גרינספאן כי לא ניתן לזהות בועות עד לרגע שבו הן מתפוצצות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully