וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכה את המתמחה

אביטל מולאי

19.8.2009 / 19:00

המסלול לקראת הסמכה כעורך דין כולל לא רק לימודים תיאורטיים, אלא גם תקופה של התמחות. הנה סקירה, שתעזור לכם להתמקד

נדמה כי ישראל מוצפת בעורכי דין, ולמרות זאת, לימודי משפטים הם עדיין אחד מתחומי הלימוד המבוקשים ביותר. מדי שנה מסיימים את הלימודים כ- 2,500 בוגרים ומצטרפים לשוק העבודה, שכולל כיום מעל ל-31,000 עורכי דין.
לאחר הלימודים התאורטיים, נדרש כל בוגר, המעוניין לעסוק במקצוע, לעבור התמחות שאורכה שנה. רק לאחר מכן ניתן לגשת למבחן ההסמכה בלשכת עורכי הדין.
את ההתמחות ניתן להתחיל רק בסיום התואר, אבל בגלל הביקוש הגדול והרצון להבטיח לעצמם מקום, סטודנטים מתחילים לחפש מקום להתמחות כבר במהלך השנה הראשונה או השנייה ללימודים.

כיצד בוחרים מקום התמחות?

נושא ההתמחות הינו נושא מורכב. אם בעבר יכול היה הסטודנט לבחור היכן להתמחות רק לפי תחומי העניין שלו, הרי שכיום, כשישנה הצפה של בוגרי לימודי משפטים, היצע משרות ההתמחות נמוך מהביקוש, אומר עו"ד שימי קדוש, מנהל פורום הפלילים בוואלה! ישנם לא מעט סטודנטים, שכלל לא מוצאים התמחות במועד שבו הם מעוניינים לעבור אותה, כך שאינם יכולים להרשות לעצמם להיות בררנים, כפי שהיה לפני עשור.
מקצת הסטודנטים, אלו שציוניהם מאפשרים זאת ושאינם מוכנים להתפשר על התמחות סתמית, מדלגים עליה ופונים ישירות ללימודי תואר שני.

פרמטרים לבחירת מקום ההתמחות

1. שיקולי העדפה אישית – יש סטודנטים שיעדיפו להתמחות במשרד קטן ומשפחתי, שיאפשר להם אפשרות ביטוי משפטית גדולה יותר מאשר להיות ברגים קטנים במשרד גדול, ויש שיעדיפו את אפשרויות הקידום שקיימות במשרדים הגדולים יותר.
עו"ד קדוש: התמחות בבתי משפט נחשבת להתמחות היוקרתית יותר, בנוסף להיות נוחה מבחינת שעות עבודה. עם זאת, מי שמעוניין לצאת מההתמחות כשהוא מוכן ל"חיים האמיתיים" עלול להתאכזב, שכן המתמחה בבית המשפט אינו כותב כתבי תביעה, אינו טוען בבית המשפט ואינו עומד מול לקוח. בבית המשפט האזרחי (למעט משפחה ועבודה) ההתמחות הינה רוחבית, דהיינו עיסוק במגוון רחב של תחומים: תורנות מעצרים, תורנות תביעות קטנות, סדר דין מהיר, סדר דין מקוצר, שיבוב, נזיקין, חוזים ועוד.
במשרד הפרטי, לעומת זאת, ההתמחות הינה ספציפית הרבה יותר - משרד נזיקי, משרד העוסק בהוצל"פ וכו'.

2. שיקולי עניין – מטבע הדברים, ההתמחות מכתיבה בדרך כלל את תחום העיסוק העתידי. לפני שמתחילים לפנות למשרדים השונים, רצוי לשאול שאלות כגון – אילו תחומים עניינו אתכם בלימודים, לאיזה תחום אתם נמשכים ובמה אתם רואים את עצמיכם עוסקים לאורך זמן. בוגרים רבים רוצים להמשיך ולעבוד במשרד שבו עברו את ההתמחות, ולכן יפנו למשרדים השונים בהתאם לתחומי העיסוק שלהם.

3. ציונים – פה אין הפתעות: מכיוון שהביקוש גבוה, הסיכויים לזכות במקום ההתמחות הנחשק עולים ככל שהציונים גבוהים יותר, בייחוד כשמדובר בתחומים מבוקשים. גם המוסד האקדמי שבו למדתם משפיע על סיכויי הקבלה. במוסדות נחשבים פחות, כדאי מאד להגיע לציונים מרשימים, כדי להגדיל את סיכויי הקבלה. באופן כללי, משרדים ידועים וגדולים לא יקבלו סטודנטים שציוניהם נמוכים. ההסתכלות יכולה להיות על הממוצע הכללי, וכן על ציונים במקצועות מסוימים, הקשורים להתמחות המשרד.

4. שיקולי נוחות – קירבה לבית, שעות העבודה במשרד, שכר, חופשות ותנאים נלווים הם גורמים חשובים בהחלטה. ככל שתהיו גמישים יותר, תגדילו את הסיכוי למצוא התמחות טובה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully