וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החקלאות: "המחסור במים להשקיה - הגורם העיקרי לעלייה החריגה של 8.1% במחירי הירקות ביולי"

עמירם כהן

19.8.2009 / 22:48

לעליית מחירי הירקות היתה תרומה משמעותית בעליית מדד המחירים לצרכן



המחסור במים להשקיית שטחי הירקות שגרם לירידה בהיצע, הוא הסיבה העיקרית להתייקרות של 8.1% במחירי הירקות בחודש יולי, כך עולה מניתוח הנתונים במשרד החקלאות. לעליית מחירי הירקות היתה תרומה משמעותית בעליית מדד המחירים לצרכן בשיעור של 1.1%.



הקיצוצים במים השפירים לחקלאות, שהסתכמו בעשור האחרון בכ-55%, לא איפשרו לחקלאים לספק את כמויות המים הדרושות להשקיית שטחי הירקות באזורים האסורים בהשקיה במי קולחין ובאזורים בהם אין די מי קולחין והתוצאה היתה ירידה בהיצע הירקות בשווקים ועליית מחירים.



גם מחירי הפירות התייקרו ביולי בשיעור חריג של 4.3% וזאת בשל הטמפרטורות הגבוהות יחסית ששררו בחודשי החורף, שפגעו בפירות הקיץ (אפרסק, נקטרינה, שזיף ומשמש) הזקוקים לקור בכדי לחנוט פרחים ולעשות מהם פירות. התוצאה, היתה ירידה בהיצע ועלייה במחירים. מחירי פירות הקיץ ביולי היו גבוהים ב-25%-50% ממחירי פירות הקיץ בתקופה המקבילה אשתקד.



מנתונים שפורסמו על ידי הרשות לתכנון במשרד החקלאות והלמ"ס עולה כי הירקות והפירות הטריים התייקרו ביולי ב-6.1%. הירקות שהובילו את ההתייקרות היו הקישואים (26.5%), הכרובית (25.2%) והעגבניות (24%). את התייקרות הפירות הובילו הלימונים (23.7%), האפרסקים (14.8%) ותפוחי העץ (12.0%). להתייקרות המזון הטרי בחודש יולי תרמה גם התייקרות העופות (2.5%), הדגים (1.5%) וחלב ומוצריו (0.5%).



מאז החל משרד החקלאות לפרסם בינואר 2006 את מדד מחירי התוצרת החקלאית הטרייה, מדד הכולל בתוכו את מרבית מוצרי היסוד, ההתייקרות המצטברת של המזון הטרי הגיעה ל-23.9%, - פי 2.2% מעליית המדד הכללי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully