וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתחסן מפני הקפיטליזם החזירי

הדס זיו

20.8.2009 / 6:59

מערכת הבריאות



>> באחרונה התבשרנו כי גם בהשקעה בבריאות נמצאת ישראל במקום נמוך ביותר בהוצאה לאומית לבריאות - 7.7%, לעומת 8.8% במדינות ה-oecd, וכי ההוצאה הפרטית של האזרחים על בריאות היא 42% מתוך ההוצאה הלאומית לבריאות, לעומת ממוצע של 27% בלבד ב-oecd.

מול בשורה זו, היו הכותרות של השבועות האחרונים מדהימות: ראש הממשלה בישר "שיירכש חיסון נגד שפעת החזירים לכל אזרח". העלות, 450 מיליון שקל, איכשהו תימצא. תקציב כזה נמנע ממערכת הבריאות על ידי אותו ראש ממשלה, מה שגורר השלכות ארוכות טווח לגבי יכולתה להתפתח ולתת שירותים שיוויונים לכל תושבי ישראל, במרכז ובפריפריה. רק 1% מאותו סכום היה הסכום שביקש משרד הבריאות כדי לטפל בפליטים ומבקשי המקלט ולא קיבל. אלו רק שתי דוגמאות לצרכים אחרים של מערכת הבריאות שאינם גורמים להיסטריה ולכן גם אינם מטופלים.



לנתניהו היה חשוב להדגיש כי "החלטה זו מציבה את ישראל בשורה אחת עם המדינות המובילות בעולם בנושאי ההצטיידות העתידית בחיסונים נגד השפעת". אז מדוע לא חשוב לו להיות בשורה אחת עמן גם בהוצאה לאומית לבריאות? מדוע דווקא בהחלטה והשקעה שהשפעותיה ארוכות טווח, לפתע נזנחת מערכת הבריאות ומוטלים מעמסיה על החולה, כך שההוצאה הפרטית על בריאות היא מן הגבוהות במדיניות המפותחות?



כאשר בארה"ב מתפקחים, בקשיים רבים, ומנסים ליצור ביטוח בריאות לכלל האוכלוסייה, בישראל מנסה האוצר להרוס מערכת ציבורית טובה ולהמאיסה על הציבור. הוא יחרוג ממדיניות "הדיפת כל הדרישות, מוצדקות או לא" רק אם תיווצר היסטריה - אמיתית או מדומה, ורק אם ידרוש זאת ראש הממשלה, וגם אז רק לזמן קצר, עד שתישכך ההיסטריה.



בכל ה"אין מדיניות" הזו פועלת המועצה הלאומית לקידום בריאות ומייעצת למשרד הבריאות באשר ליעדים ודרכי פעילות בדרך למערכת בריאות שיוויונית. ואולם ייעוץ חיוני זה חוטף סטירה בכל פעם שתכנון לטווח ארוך נופל קורבן לאמירות פופוליסטיות או לצעדים הנעשים כתגובה לקבוצות לחץ כחברות תרופות או ארגוני חולים.



טבעי שחברת תרופות תשאף להכנסת תרופותיה החדשות לסל, מכיוון שהיא מקבלת עבורן תעריף גבוה יותר מאשר על התרופות שכבר בסל. לא טבעי, וגם לא בריא, שהשיח יחסר מנהיגות. מחויבותה של זו היא לאזן בין הלחצים, ולגבש מערכת בריאות וחזון שרואה לנגד עיניה לא רק את הסערה, אלא גם את היומיום; לא רק את נזקי שפעת החזירים, אלא גם את אלה של הקפיטליזם החזירי. מערכת כזו, מן הראוי שגם תיתן קצת יותר קרדיט לציבור. אנחנו לא חבורה של חסרי דעת היסטריים ולא מבקשים חיסון בתור מוצץ. יתרה מכך, אנחנו יודעים שמה שחסכתם ממערכת הבריאות אינכם באמת מתכוונים להוציא על החיסונים, וייתכן אף שבצדק. אז בבקשה, חסכו מאתנו פעלולי תקשורת, וקחו אותנו ואת מערכת הבריאות ברצינות. שמרו עליה עבור כל אחד ואחת מאתנו, ללא הבדל מעמד, מחוז מגורים או מוצא.



הכותבת היא מנכ"לית עמותת רופאים לזכויות אדם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully