וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבגול מקווה לתקן בסין את מה שהרס לה משבר האשראי בבריטניה

מאת יובל מעוז

20.8.2009 / 6:59

לפני שנה וחצי היתה יצרנית חומרי הגלם לתעשיית החיתולים מאזור התעשייה ברקן בדרך לעסקה של מאות מיליוני דולרים, שהיתה אמורה להפוך אותה לאחת הענקיות בתחומה בעולם; אבל אז בא משבר האשראי שהרס את התוכניות. לפני חודשיים היתה אבגול הראשונה מבין החברות הבינוניות שגי



>> אחרי הקיפאון הארוך בגיוסי חוב באמצעות אג"ח, החלו הקונצרנים הגדולים במשק להתעורר ולשוב לגייס. בין כל החברות הגדולות שפנו לגיוסי חוב חדשים, היתה גם חברה שחזרה בעדכון המדדים האחרון למדד ת"א 100 לאחר היעדרות של שנה מהמדד וגייסה כ-86 מיליון שקל. אבגול היתה הראשונה מבין החברות בעלות דירוג a - דירוג נמוך מהקונצרנים הגדולים במשק - שפנתה שוב לגייס חוב. לאחר שגייסה את הסכום המשיכה החברה ובהנפקה פרטית גייסה 10 מיליון שקל נוספים.



אבגול היא מהחברות המובילות בעולם בייצור בד לא ארוג. מוצרי החברה, שבשליטת המפעלים הפטרוכימיים של דיוויד פדרמן והיו"ר יהושע גולדווסר, משמשים בעיקר לתעשיית החיתולים וההיגיינה. הלקוח הגדול ביותר של אבגול הוא חברת פרוקטר אנד גמבל, בעלת מותג החיתולים פמפרס, המספק כ-40% מהכנסותיה ומחזיק כ-35% מהשוק העולמי בתחום חיתולי התינוקות.

ב-2008 היה חלקה של אבגול בשוק ההיגיינה העולמי 12.9%. מוצרי הבד של אבגול משמשים לייצור חיתולים חד-פעמיים לתינוקות, תחבושות היגייניות לנשים, חיתולי מבוגרים ומוצרים רפואיים חד-פעמיים. בנוסף, אבגול פועלת גם מחוץ לענף ההיגיינה: היא מייצרת בד לא ארוג לשימושי חקלאות, ריהוט, בנייה ומגבונים חד-פעמיים.



ההשקעה של המפעלים הפטרוכימיים באבגול החלה ב-2006, לאחר רכישת 20% ממניות החברה תמורת 18 מיליון דולר, ששיקפו לאבגול שווי של 90 מיליון דולר. מאז צמחה החברה ובעלת השליטה הגדילה את אחזקותיה באבגול ל-26%. כיום היא נסחרת לפי שווי של 687 מיליון שקל (כ-180 מיליון דולר) - כפול מהשווי בתקופה שבה החלה ההשקעה של המפעלים הפטרוכימיים.



אבגול היא חברה בינלאומית הפעילה בארבע מדינות: מפעל באזור התעשייה ברקן בישראל, מפעל בצפון קרוליינה בארה"ב, קו ייצור בסין (שבה היא פעילה מ-2004) וב-2008 החלה אף לפעול ברוסיה. גיוס החוב האחרון של אבגול, בריבית של 7.2%, נועד לממן את התרחבות החברה בסין. אבגול צפויה להשקיע בסין 11.8 מיליון דולר - השקעה שתגדיל את אחזקתה במיזם הסיני ל-75%. בחברה טוענים שהביקוש בסין עולה במידה רבה על ההיצע הקיים, כשהתחזיות לגידול בביקושים למוצרי בד לא ארוג הן של כ-13% בשנה עד 2012, בעוד שהאספקה צפויה לצמוח בכ-6% בשנה בלבד.



חברת הדירוג לא מרוצה ממדיניות הדיווידנד



בסוף 2006 החליטה החברה על מדיניות לפיה יחולקו מדי שנה לפחות 50% מרווחי החברה כדיווידנד. באפריל 2007 חילקה החברה 8 מיליון דולר כדיווידנד ושנה לאחר מכן חילקה 10 מיליון דולר. במארס החליטה החברה על חלוקת דיווידנד של 7 מיליון דולר.



בחברת הדירוג s&p מעלות שינו את תחזית הדירוג של אבגול לקראת ההנפקה לשלילית, בעקבות מדיניות הדיווידנד של החברה. "אבגול ממשיכה לנקוט מדיניות דיווידנד שלהערכתנו היא אגרסיווית באופן יחסי", כתבו בחברת דירוג האשראי.



ניר פלג, מנכ"ל אבגול, אומר כי מדיניות הדיווידנד של החברה לא תפגע בה ובאפשרות החברה לתמוך בהמשך חלוקת רווחי החברה לבעלי המניות. "יש בעלי מניות מהציבור שמצפים לראות תשואת דיווידנד מאבגול. לאור הניתוחים שאנו עושים, החברה מסוגלת לעמוד בהחזרי החוב שלה וגם בתשלומי דיווידנד. גם בתקופת משבר ממשיכה החברה לייצר בסדרי גודל זהים לאלה שלפני המשבר. היא מתרחבת ומייצרת מזומנים. הלקוח הגדול שלנו הוא פרוקטר אנד גמבל, חברה בעלת דירוג גבוה - כך שלא צפויה להיות בעיית גבייה ממנה. התחזיות מראות שהחברה מסוגלת לעמוד גם בתשלומי דיווידנד".



חומר הגלם העיקרי של החברה הוא פוליפרופילן. מחיר חומרי הגלם מהווה יותר מ-50% מעלויות המכירות של החברה. לאבגול יש הסכמים עם לקוחות על עדכון המחירים פעם ברבעון, בהתאם לשינוי במחיר הפוליפרופילן. מחיר הפוליפרופילן עצמו מתעדכן פעם בחודש. כך למעשה עלייה קבועה במחיר חומר הגלם מגדילה את חשיפת החברה לשינויים במחיר המוצר ושוחקת את רווחיותה, אך ירידה במחיר חומר הגלם משפרת את רווחיות החברה.



אבגול רוכשת חלק מחומרי הגלם שלה מחברת כרמל אולפינים, חברה-בת של המפעלים הפטרוכימיים. אבגול לא מחזיקה במלאי מוצרים והייצור נעשה לפי ביקוש. "המלאי היחיד שיש לנו הוא רק של חומר הגלם בישראל. זאת מאחר שפעם היינו מייבאים את חומר הגלם. אך לאור המצב בנמלים היינו צריכים גיבוי והחלטנו להחזיק קצת יותר. כיום אנו עובדים יותר עם כרמל אולפינים, מה שעזר לנו להוריד את רמות המלאי שאנו צריכים להחזיק".



פוליפרופילן הוא תוצר לוואי של תעשיית הפטרוכימיה. חומר הגלם מותך לסיבים בצפיפות גבוהה, שחוסמים מעבר נוזלים דרך הבד אך עדיין מאפשרים מעבר אוויר. בהמשך עובר הבד תהליך של שינוי תכונות מבד דוחה מים לבד המאפשר חלחול. הבד המתקבל הוא בעל משקל נמוך, עבירות טובה לאוויר ולאדי מים, חזק ולא נפרם.



פלג מסביר כי הפיתוחים של החברה עוסקים בהקטנת חומר הגלם למטר מרובע. "המשקל למ"ר ירד מרמות של 25 גרם למ"ר ל-12 גרם למ"ר כיום. זה חוסך עלויות ללקוחות ומשפר את הרווחיות שלנו. בנוסף, זה גם תורם לסביבה כי החיתולים מכילים פחות פוליפרופילן מבעבר".



בדצמבר הודיעה החברה על הסכם עם חברה צ'כית העוסקת בפיתוח ציוד לסיבים נאנומטריים, לשיתוף פעולה טכנולוגי. החברות יפתחו מתקן פיילוט לייצור בדים לא ארוגים בטכניקה חדשה, כשלהערכת החברה יישום הטכנולוגיה החדשה יקנה לבדים תכונות פונקציונליות של חסימת מעבר של נוזלים, מוצקים, חיידקים ובקטריות בכיוון אחד, תוך שמירה על אווריריות הבד. כתוצאה מתכונות הבד המשופר, הוא מיועד להחליף ולהוזיל רכיבים רבים בתעשיית החיתולים וההיגיינה.



"תחום הננו שאנו מנסים להיכנס אליו הוא תחום שיכול לתת לנו כיוונים חדשים - לאו דווקא בתחום ההיגיינה. אנו שוקדים להרחיב את הפורטפוליו - כך שתחום ההיגייניה יקבל פרופרציה נכונה יותר", אומר פלג.



מחנק האשראי הרס את עסקת פייברווב



הסכום שגייסה אבגול לפני כשנה וחצי באמצעות אג"ח היה נמוך משרצתה. החברה הודיעה אז על כוונה לגייס סכום של 425 מיליון דולר בכדי לרכוש את מניות מתחרתה הבריטית פייברווב, אך העסקה לא צלחה. פייברווב היא חברה ציבורית הנסחרת בבורסה של לונדון ואחת הגדולות בעולם בתחום הבד הלא ארוג.



"הרכישה לא יצאה לפועל כי היתה זו תקופה בעייתית מבחינת שוקי ההון בעולם", מסביר פלג. "העסקה היתה אמורה להתבצע באמצעות רכישת מניות. בנוסף, היינו זקוקים למימון להחלפת החוב של פייברווב: לבנקים שליוו את פייברווב היתה זכות לפדות את הלוואותיהם במצב של שינוי בבעלי השליטה. נתקלנו בקשיים לגייס הון כדי להחליף את החוב של החברה, וזו הסיבה שזה לא הצליח. זו היתה הזדמנות מצוינת. העמדנו המון אמצעים כדי לבצע את הרכישה והיינו מאוד קרובים לשם. הרכישה לא נכשלה בגלל שאין לנו יכולות לנהל את זה או להשתלט. אם זה היה קורה שנה קודם לכן זה היה נגמר ברכישה. שוק המימון היה בטוח לפני כן.



"אני מניח שעם הגדלת כושר הייצור בסין נראה את גרף המכירות ב-2010-2011 ממשיך לעלות", אומר פלג. ברבעון הראשון ירדו הכנסות אבגול ב-11.5% ל-54.4 מיליון דולר, לעומת כ-61.5 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2008. עם זאת, הרווח הגולמי של החברה עלה ל-16 מיליון דולר, לעומת כ-13 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, כשהרווחיות הגולמית משתפרת בכ-8%, ל-29.5%. השיפור נבע מירידות חדות במחיר חומרי הגלם. "מדד מכירות לא מראה אם החברה מתפתחת או הולכת אחורה, כי אולי אנחנו מורידים מחירי מכירה כתוצאה משינויים במחירי גלם. לכן צריך לבחון אותנו לפי רווחיות גולמית ורווחיות תפעולית", מסביר פלג.



הרווח הנקי ברבעון הראשון עלה בכמיליון דולר ל-5.3 מיליון דולר ברבעון, שהיו 9.7% מסך ההכנסות, לעומת 6.8% ברבעון המקביל אשתקד. ההון העצמי של החברה בסוף הרבעון הראשון של 2009 הסתכם בכ-77.7 מיליון דולר.



את 2008 סיימה אבגול עם רווח נקי של 10 מיליון דולר, לעומת 18.3 מיליון דולר ב-2007. הירידה נבעה מהעלייה החדה במחיר חומרי הגלם ב-2008 ומהוצאות בדיקת הנאותות החד-פעמיות לרכישת פייברווב, בהיקף של כ-5 מיליון דולר. החברה רשמה גידול של 7.3% בהכנסות, ל-254.2 מיליון דולר. הרווח הגולמי שלה ירד ב-11.9% ל-46.8 מיליון דולר, לעומת הרבעון המקביל ב-2008. גם הרווחיות הגולמית ירדה מ-22.4% ל-18.4%.



המפעלים הפטרוכימיים מימשו אופציות באבגול ב-6.6 מיליון שקל



>> החודש השלימו המפעלים הפטרוכימיים מימוש מהיר של אופציות במניות אבגול במסגרת הסכם ההשקעה מ-2006 והרוויחו יותר מ-6 מיליון שקל. המפעלים הפטרוכימיים מימשו אופציות ל-5% ממניות אבגול, אותן מכרו למשקיעים לאחר המימוש.



האופציות מומשו במחיר של 0.413 דולרים למניה (כ-1.6 שקלים לפי השער היציג באותו יום) ובתמורה כוללת של כ-6.1 מיליון דולר (כ-23.6 מיליון שקל). מחיר המניה באותו יום היה נמוך יותר - 2.235 שקלים. את המניות מכרה אבגול במחיר של 2.03 שקל למניה - גם הוא נמוך ממחירה בבורסה - ובתמורה כוללת של כ-30.2 מיליון שקל. מימוש האופציות ומכירתן בשער גבוה יותר הובילו את המפעלים הפטרוכימיים לרווח מוערך של כ-6.6 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully