וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישיר בית השקעות: הריבית בדרך למעלה - ברבעון הקרוב 0.5%

TheMarker Online

20.8.2009 / 10:56

להערכת בית ההשקעות, בשלושת החודשים הקרובים צפויה הריבית לעלות ב-0.5% ולהגיע ל-1%



שעון העצר של העלאת הריבית החל לתקתק. פרסום המדד המשולב של בנק ישראל מסמן תחילתה של תפנית ויציאה של המשק מהתוואי היורד. בזמן אחר, אילו לא היינו חשופים באופן כה ניכר לגלובליזציה, היו לנגיד את כל הסיבות להעלות את הריבית בלפחות 0.25% כבר בחודש ספטמבר.



בין הסיבות העיקריות להעלאת הריבית ניתן למנות את: המדד המשולב שזינק ביולי ב-1.2% והעולה כבר שלושה חודשים ברציפות, מדד יולי שזינק ב-1.1% בהמשך למספר מדדים החורגים מתוואי האינפלציה הרצוי, אינפלציה גבוהה מהיעד ב-12 החודשים האחרונים (3.5%), ציפיות לאינפלציה משוק ההון שעומדות על 3.2% לשנה הקרובה והצפי למדד גבוה נוסף גם באוגוסט (0.7%), הצמיחה ברבעון השני של 1%, וההתאוששות הקלה בשוק העבודה כפי שבאה לידי ביטוי בירידה של 5% בתביעות דמי האבטלה.



מצד שני, הצהרות הנגיד בחודשים האחרונים כי לא יעלה את הריבית בתקופה הקרובה, התחזקות השקל בחודש האחרון ויציאתו של בנק ישראל מהתערבות יומיומית בשוק המט"ח וכן הריביות הנמוכות בעולם שלא צפויות לעלות בקרוב - אינן תומכות בהעלאת ריבית, שעשויה להביא להתחזקות נוספת של השקל ובכך לפגוע ביצוא שהחל סוף סוף להתאושש.



להערכת כלכלני ישיר בית השקעות, תוואי הריבית נקבע כבר עתה ואנו צפויים לעלייה בריבית בשלושת החודשים הקרובים שתסתכם בכ-0.5% ותעלה את ריבית הבנק המרכזי ל-1%. העיתוי של העלאה הוא בגדר נעלם, אך הוא פחות רלוונטי, כך שתתכן העלאה כבר ביום שני הקרוב של 0.25% ולאחריה עוד 0.25% או העלאה אחת של 0.5% בחודשיים הקרובים.



בהתבסס על מודל הריבית של ישיר בית השקעות, מצביעים האינדיקטורים בעד העלאת הריבית, אך לאור הצהרות הנגיד וחולשת הדולר יתכן כי גם החודש יבחר הנגיד בהשארת הריבית על כנה:



הריבית תעלה ב-0.25% (אומדן הסתברות של 50%).



הריבית תישאר ללא שינוי (אומדן הסתברות של 50%).



להלן טבלה המרכזת את הפרמטרים השונים המשפיעים על החלטת בנק ישראל באשר לריבית:



↑ תומך בהעלאת ריבית תומך → תומך באי שינוי הריבית ↓ תומך בהורדת הריבית




על פי נתוני המודל, ישיר בית השקעות מסיקים כי הנתונים תומכים בהעלאת הריבית בטווח הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully