וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוק סוער - יש לכם אומץ להיכנס?

ד"ר דפנה פפר

21.8.2009 / 9:49

אחרי גל המימושים השבוע רבים מעריכים שהשוק יחזור לעלות אבל מפחדים להמר. ד"ר דפנה פפר מנצלת את הסופ"ש כדי לגוון את תיק המניות שלה ושל מי שמוכן לקחת אוויר עמוק ולצלול פנימה

הבורסה מיטלטלת: רגע אחד המעו"ף נוגע ברמת אלף הנקודות, וברגע הבא נסוג מהר ל-925. רבים מאמינים שהשוק יעבור במהירות למגמה חיובית והשקט יחזור - בעיתות כאלה, לא פלא שגם משקיעים סולידיים קורצים לעבר השוק ומבקשים לגוון את תיק ההשקעות שלהם ולקבל דריסת רגל גם במניות, ומחפשים "מניות סולידיות" - המבחן הסולידי המקובל כיום מתחלק למספר קטגוריות: סחירות גבוהה, הון עצמי חזק, תזרים מזומנים גבוה, חלוקת דיבידנד במזומן ופריסה של פעילות ברחבי העולם (לעומת התמקדות במדינה אחת).

סחירות גבוהה מכוונת אותנו למדד ת"א 100 ולמעט מאוד מניות שאינם נמנות עם מדד זה: סחירות משמעותה שנוכל בעת משבר למכור את המניות כי ימצאו קונים בירידות שערים ואנו נמתין מחוץ לשוק עד שתחלוף הסערה. הון עצמי ודיבידנדים משקפים את חוסנה הפיננסי של החברה. פריסת פעילות גלובלית מעידה שבעת משבר לא נקלע לבעיה כיוון שהחברה פועלת במדינה אחת בלבד ואם זו נקלעה למשבר - גם החברה תיגרר אליו. מעבר לשיקולים אלה קיים גם כמובן השיקול של תחום הפעילות של החברה, כאשר ידוע כי לרוב יצרניות תרופות, מזון, כימיקלים או סלולר עדיפות למשל על חברות שעשויות לסבול באופן חמור יותר ממשבר כלכלי כמו זה שאנו חווים לאחרונה.

עצוב ונכון: מלחמה היא השקעה בטוחה

"אלביט מערכות" היא חברת ענק במושגי הבורסה בת"א: רווחיות גבוהה, רכישת חברות מתחרות, ידע טכנולוגי שנאגר מניסיון קרבות בישראל. מכונת שיווק משומנת של מערכות צבאיות איכותיות לעולם שרחוק משלום ומצוי במתח צבאי מתמשך באזורים רבים. אלביט נהנית ממבנה הון עצמי חזק ומגיבוי פיננסי. המניה נסחרת דואלית בת"א ובוול- סטריט ומחלקת דיבידנדים קבועים. אלביט לא תקפוץ כמו מניית ביומד מיוחמת אבל עשויה להניב תשואה ריאלית סבירה. לאלביט יכולת השבחת מערכות נשק קיימות - תחום מעניין במיוחד כיום בתקציבים צבאיים.

גם "נייס מערכות" היא חברה עם מבנה הון בריא וצבר עיסקאות רחב שהולך ותופח. החברה עוסקת בעיקר בתחום ההקלטות הדיגיטליות לצרכי בטחון תחום שנמצא בגידול מתמיד בשנים האחרונות בשל החשש לאירועי טרור. נייס תתרחב באמצעות רכישות בעתיד ורק אתמול היא חתמה על חוזה גדול בהיקף של כ- 55 מיליון דולר ונהנית ממוניטין מקצועי.

אי אפשר בלי טבע

"טבע" המוכרת לרובנו אינה נעדרת מאף רשימה רצינית של אנליסטים ברחבי העולם: חברת התרופות הגנריות שהפכה גם לבעלת תרופה אתית (בדמות הקופקסון והאזילקט) נהנית מרכישות רבות שיצרו צמיחה מואצת ונהנית ממבנה הון יציב ומאפשרויות אשראי רבות. הסחירות בטבע עצומה, הדיבידנדים מחולקים בזמן כבשעון שוויצרי, תזרים המזומנים והרווח חזקים.

"צ'ק פוינט" חברה שעוסקת באבטחת תקשורת מחשבים הופכת בהדרגה ל"טבע 2": גם שם התזרים חזק, הרווח שובר שיאים והמכירות צומחות פלאים. צ'ק פוינט רוכשת, מעת לעת, את מניותיה שלה עפ"י תוכנית מסודרת כי מנהליה יודעים שמדובר בהשקעה יציבה שמניבה תשואה ודיבידנדים.

ביומד אינו דבר גס

לפני מספר שבועות כתבתי כאן באתר שמניות הביומד המריאו לשחקים וחלקם הפך לבועה - מאז הם המשיכו לעלות והבועה רק התנפחה מעט יותר. גם לאחר העליות התלולות נשארו בביומד שתי מניות מעניינות: "כלל ביוטכנולוגיה" ו-"קמהדע". לכלל יש פרוטפוליו השקעות בחברות ביומד שחלקם עומד בפני הנפקות ומסחור וטבע כבר מגלה עניין בחלק מחברות הבת שלל כלל. טבע גם השקיעה עשרות מיליוני דולרים בקבלת אופציות להשקעה בחברות הבת. כלל ביוטכנולוגיה נסחרת במניות היתר, נתון שמעורר סיכון לגביה.

בקמהדע השקיעו גופים מוסדיים רבים סכומים של עשרות מיליוני שקלים ברמות מחיר נמוכות ב – 25% משערה הנוכחי. קמהדע היא חברה שנסחרת בת"א 100 ועתידה נראה מעניין. מבנה ההון שלה יציב, סחירותה סבירה ויש סיכוי שאחת מחברות הפארמה הגדולות תגלה בה עניין ואולי תנסה לרכוש שליטה.

הנועזים שבין הקוראים מוזמנים גם להעיף מבט אל עבר חברות העוסקות בתחום של נדל"ן מקומי לבניה או חברות בעלות תיק השקעות רחב כמו "דיסקונט השקעות" ו"אלרוב". שיהיה בהצלחה!

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

הכותבת היא כלכלנית - מרצה במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully