וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדולר בעולם ברצף הירידות הארוך מאז יוני; שטיגליץ: "הדולר כבר לא בטוח"

נמרוד הלפרן

21.8.2009 / 20:44

הדולר השלים ירידה שבועית שנייה ברציפות מול היורו, לל-1.4314 ד' ליורו על רקע שובו של התיאבון לסיכונים



הדולר נחלש מול היורו זה היום הרביעי ברציפות - רצף הירידות הארוך ביותר מאז יוני. הין היפני נחלש מול מרבית המטבעות המרכזיים בעולם. זאת, לאחר שיו"ר הבנק הפדרלי בארה"ב העריך כי הכלכלה העולמית יוצאת ממיתון, ובעקבות נתוני מקרו כלכליים חיוביים שפורסמו משני צידי האוקיינוס האטלנטי. האופטימיות ביחס להתאוששות הכלכלה הגלובלית מגבירה את תיאבון המשקיעים לסיכונים, וגורמת להיחלשות הדולר והין, אשר נחשבים למקלט עבור המשקיעים בעתות משבר.



הדולר נחלש ב-0.4% מול היורו לשער של 1.4314 דולר ליורו, והשלים נפילה שבועית שנייה ברציפות מול המטבע האירופי. מול הפרנק השווייצי נחלש הדולר בשיעור דומה לרמה של 1.0586 פרנק לדולר. המטבע האמריקאי יורד ב-0.1% מול הליש"ט לרמה של 1.6488 דולר לליש"ט. הין היפאני נחלש ב-0.2% מול הדולר לרמה של 94.38 ין לדולר. מול היורו נחלש הין ב-0.6% לשער של 135.07 ין ליורו.



"כמעט כל המטבעות מתחזקים מול הדולר", אמר אסטרטג המטבע של bmo קפיטל מרקטס, אנדרו בוש, בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג. "הפכנו לאופטימיים מאוד ביחס לשוקי המניות, אופטימיות מאוד ביחס לסיכונים, ובמשולב, הם מאוד חיוביים לכיוון המסחר הנוכחי", הוסיף.



היחלשות הדולר בעולם נרשמת גם על רקע דבריו של חתן פרס נובל לכלכלה, ג'וזף שטיגליץ, אשר אמר היום כי קיימת סכנה גבוהה ליציבות הדולר של ארה"ב, וכי יש מקום למערכת עתודות מט"ח כלל עולמית. "מערכת עתודות המט"ח הנוכחית נמצאת בתהליך שחיקה", אמר שטיגליץ בכנס שנערך בעיר בנגקוק בתאילנד. "הדולר כבר אינו השקעה טובה לשמירת ערך. נכון לעכשיו, הדולר כמעט לא מניב תשואה, ובכל זאת כמעט כל מי שמתבונן בדולר מודה כי יש בו רמת סכנה גבוהה", הוסיף. "יש צורך במערכת עתודות עולמית", המשיך שטיגליץ, אשר ציין כי תמיכה מצד מדינות כמו סין במערכת זו עשויה להבטיח דיונים מסודרים על הקמת מערכת עתודות חדשה.



"ככל שמאזני הבנק הפדרלי הלכו וטפחו, וככל שהגירעון בתקציב והחוב של הממשל בארה"ב גדל, אנשים מציגים את השאלה המתבקשת: האם תהיה אינפלציה בעתיד?", אמר שטיגליץ. "נכון לעכשיו אנחנו מתמודדים עם דפלציה, אבל מתי שהוא בעתיד, יהיו השלכות". הנזילות שהוזרקה לכלכלת ארה"ב גם עשויה להגיע בסופו של דבר למקומות אחרים, ובכלל זה מניות ונדל"ן באסיה, הוסיף שטיגליץ. "הנזילות תושקע, אבל לא בהכרח באמריקה", הוסיף.



יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, אמר היום כי כלכלת העולם מתחילת לצאת ממיתון בעקבות צעדים נחרצים בהם נקטו בנקים מרכזיים וממשלות ברחבי תבל. "לאחר נפילה חדה בשנה החולפת, נראה כי הפעילות הכלכלית מתייצבת, הן בארה"ב והן מחוצה לה, והסיכויים לחזרה לצמיחה בטווח הקצר נראים טובים", אמר ברננקי בנאום בכנס השנתי של הבנק הפדרלי של קנזס סיטי.



"העולם עבר את המשבר הפיננסי החומר ביותר מאז תקופת השפל הכלכלי הגדול. עם זאת, חריפה ככל שתהיה השפעתו הכלכלית של המשבר, התוצאה היתה יכולה גרועה הרבה יותר", אמר ברננקי. אם הבנק הפדרלי ובנקים מרכזיים וממשלות אחרים בעולם לא היו פועלים באופן מתואם ואגרסיבי כי שעשו בחודשים ספטמבר ואוקטובר 2008, "המיתון העולמי שהיה נגרם כתוצאה מכך, היה עלול להיות חמור וממושך באופן יוצא דופן", הוסיף יו"ר הבנק הפדרלי. "צעדי המדיניות שננקטו בתגובה למשבר מנעו קריסה של המערכת הפיננסית הגלובלית, אפשרות שנראתה ממשית מאוד בעיני שרי אוצר ובנקאים מרכזיים", הוסיף.



בחזית המקרו כלכלית בארה"ב: מכירות בתים קיימים בארה"ב צמחו בחודש יולי ב-7.2% לשיעור שנתי של 5.24 מיליון בתים - הרמה הגבוהה ביותר מאז אוגוסט 2007, מסר היום איגוד סוכני הנדל"ן בארה"ב (nar). העלייה היתה חדה מתחזיות הכלכלנים אשר צפו מכירות בקצב שנתי של 5 מיליון בתים בחודש שעבר. יולי היה החודש הרביעי ברציפות בו נרשמה עלייה במכירות - רצף העליות החודשי הארוך ביותר מאז שנת 2004.



מצדו השני של האוקיינוס האטלנטי, באירופה, גם פורסמו היום נתוני מקרו מעודדים. מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים בגרמניה עלה באוגוסט לרמה של 54.1 נקודות לעומת 48.1 נקודות ביולי, מסרה היום חברת המחקר מרקיט אקונומיקס. מדד פעילות מגזר הייצור בצרפת עלה החודש לרמה של 50.2 נקודות לעומת 48.1 נקודות בחודש הקודם. בשני המדדים, קריאה מעל לרמה של 50 נקודות מצביעה על צמיחה בפעילות, ואילו מדד מתחת לרמה זו משקף ירידה בפעילות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully