וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת על תוכניתו של האיחוד האירופי להעביר חשמל שיופק מסכר בקונגו לאירופה

סוכנויות הידיעות

23.8.2009 / 11:20

אקטיביסטים טוענים כי הסכר יזרים חשמל לדרום אירופה בעוד שרבים באפריקה אינם מחוברים לרשת החשמל



תוכניתו של האיחוד האירופי להקמת הסכר ההידרו-אלקטרי הגדול בעולם ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו מעוררת בימים אלה מחלוקת בשל טענות כי הוא יספק את צרכיהם של משקי בית באירופה, על חשבון מיליוני אפריקאים שאינם מחוברים עדיין לחשמל.



עלותו של הפרויקט לבניית סכר גרנד אינגה, שזכה בראשית דרכו לתמיכת הבנק העולמי, היא 80 מיליארד דולר. עם הספק של 40 אלף מגה-ווט, הקיבולת המקסימלית של הסכר צפויה להיות פי שניים מזו של סכר שלושת הערוצים הענק בסין (three gorges dam), וכמו זו של דרום אפריקה כולה.



הפרויקט נועד לספק חשמל באמצעות כבלים לדרום אפריקה ולמדינות מערב אפריקה, כולל ניגריה, וכן דרך מדבר סהרה למצרים. ואולם, כעת יישומו של הפרויקט צפוי להתרחב למדינות בדרום אירופה, בעוד שרק 30% מתושבי אפריקה מחוברים לחשמל, ובחלק מהמדינות רק 10%.



הרחבתו של הפרויקט לאירופה היא חלק מתוכנית שאפתנית בשווי 400 מיליארד יורו (573 מיליארד דולר) לניצול כוח סולארי מהסהרה ודרום אירופה. בחודש שעבר חתמה ניגריה על הסכם עם האיחוד האירופי להעברת גז טבעי מניגריה לאירופה.



"תחת הכיסוי של העברת חשמל לעניי אפריקה, הבנקים לפיתוח מבקשים להשקיע מיליארדי דולרים מכספי הציבור בפנטזיה שתספק את צרכיהם של מולטימיליונרים מערביים בלבד, ותזין את משקי הבית באירופה בחשמל מאפריקה", אמר אנדרס לוסטגרטן, אקטיביסט מפרויקט ברטון וודס, ארגון הומניטרי בריטי הבוחן את הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית.



הפרויקט בקונגו זכה לתמיכתו של נשיא הבנק העולמי, רוברט זוליק, בסיור שערך באתר לפני כשבועיים. בכירים בבנק העולמי הודו אף הם כי הם חוששים מכך שהפרויקט, שנועד להזרים חשמל ל-500 מיליון בתים באפריקה, יזרים חלק גדול ממנו לאירופה.



גרנד אינגה הוא שלב נוסף בפרויקט גדול בן שלושה שלבים שמטרתו לספק חשמל לבתים באפריקה. הפרויקט כולל, בין השאר, גם את שיקומה של תחנת כוח שנפגעה במלחמת האזרחים בקונגו. תכנונו ואישורו של הפרויקט צפוי להמשך חמש שנים, ולאחר מכן עשר שנים נוספות יידרשו לבנייתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully