וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים עולמית יומית: כל העולם כולו נדל"ן אמריקאי

TheMarker Online

23.8.2009 / 12:17

סקירה מקרו עולמית של אמיר כהנוביץ - כלכלן מקרו בכלל פיננסים



מדינות ה-g-20 צפויות להתנגד לקיצור התוכניות הפיסקליות



ב-4 בספטמבר יפגשו שרי האוצר של המדינות ה-g-20 ואלה צפויים להתנגד לכל יוזמה לקיצור התוכניות הפיסקליות, כך אמר הבוקר שר האוצר של אוסטרליה. אם אכן תחזיותיו יתממשו הדבר עשוי לתמוך בשווקי המניות ולפגוע במיוחד באג"ח הממשלתיות ברחבי העולם.



הוא גאון - נשיא הבנק של אירופה: "לפנינו דרך מלאה מהמורות"



זה ממש לא מסובך להיות נגיד: אם הציפיות לאינפלציה גבוהות ויש בעיה לעלות את הריבית תגיד: "ההתאוששות עדיין לא יציבה". אם ציפיות האינפלציה נמוכות תגיד: "אני מזהה התאוששות". עכשיו, עם שני הכללים האלה נוכל לחזות מה יגידו בערך הנגידים בעולם.



והנה כבר בסוף השבוע יש לנו שני מקרים לניתוח, הראשון הוא זה של נשיא הבנק המרכזי של אירופה שאמר "לא נוח לי עם הדיבורים על התאוששות, עדיין מוקדם מדי" אם היה מדובר בתחילת השנה הייתי מבין אותו אבל היום זה נשמע כמו: "צריך להעלות את הריבית, אבל אני מנסה למשוך עוד קצת", והשני של ברננקי שאומר: "הכלכלה העולמית מצליחה לחמוק מהמיתון... אבל עדיין קשה להשיג אשראי... ושיעור הצמיחה יהיה נמוך".



פה מדובר במקצוען שמנסה לעשות פעלול קשה ומסוכן: לשכנע את המשקיעים שהם יראו צמיחה בלי עליית מחירים. בכל מקרה, המשקיעים לא התרגשו משני ה"כוכבים" והציפיות לשינוי ריבית, כפי המגולם בחוזים העתידיים, נותרו כמעט ללא שינוי.



אם אין בנקים מקומיים לי, יהיו בנקים זרים לי



המערכת הבנקאית בארה"ב אומנם יוצאת מהמשבר בקצב מהיר מהצפוי אך רבים לא יזכו להגיע לאור. כשמתוך 102 בנקים שנפלו בשנתיים האחרונות 77 רק בשנה הנוכחית, רואים שקצב הנפילה רק מתגבר. אם נוסיף לכך את הערכת האנליסטית המוערכת מרדית וויטני כי מספר פשיטות הרגל של בנקים יגיע ל-300 ואת העובדה כי הממשל די יצא מהתמונה כשהוא לא מוכן לנקוף אצבע למנוע את המשך הידרדרותם, במיוחד לא אחרי הביקורת הציבורית שספר לאחר השימוש האגרסיבי בכספי המיסים לחילוץ כמה מהבנקים הגדולים.



המצב על פניו נראה רע. אבל תנו לי להרגיע אתכם: קודם כל אין מקום לפאניקה, נזכיר שעדיין מדובר במספרים נמוכים ובבנקים קטנים. להשוואה, במשבר שנות ה-30 מספר הבנקים שפשטו את הרגל הגיע ל-9000. ועכשיו הבשורה המעודדת: קרן ביטוח הפיקדונות, ה-fdic, שמקבלת אליה את שאריות הבנקים הקורסים, החליטה להקל על התנאים לרכישתם.



בעוד עד כה נדרשו קרנות הון שהיו מעוניינות לרכוש בנק קורס לשמור על בסיס הוני גבוה, אף מזה שנדרש מבנקים כעת משבוע הבא תקל ה-fdic בדרישותיה, מה שעשוי להזרים הון נוסף לבנקים ולתמוך בשוק המניות. כמו כן, לראשונה בנקים זרים פונים לרכוש בנקים קורסים בארה"ב והרשימה מתחילה להתארך. הראשון לרכוש מתוכנן להיות בנק ארגנטינאי.



האם גם סין תחלה בחטא ההיבריס?



ארה"ב נתפסה בעיני עצמה כ"סלב", בריטניה הפכה את עצמה למותג אופנה והדפיסה את עצמה על חולצות, הצבא הישראלי ערך לעצמו טכסי הצדעה והפיק ספרי הערצה, הכלכלן נואיל רוביני האמין לתחזיות של עצמו, ליהמן ברדרס רכשו אופציות על עצמם ומשי חוג'ה לבשה בגדים שעיצבה. האם כעת גם הצלחתה הפנומנאלית של סין מוציאה אותה או שמא תוציא אותה לבסוף מדעתה? בשבוע שעבר נדלקה מנורה אדומה כשהמשקיעים ראו שניפוח האשראי בסין מתפוצץ, לאחר שסין עם הזמן מתפתה להגדיל יותר ויותר את האשראי במדינה.



אפשר להמשיך כרגיל, להגיד שזה כבר "גולם" אבל אולי בכל זאת כדאי ללכת ולהיבדק. נזכיר, כי מסוף שנת 2008 נרשם זינוק של 300% בכמות ההלוואות החודשית החדשות שניתנו בסין, מרמתן הממוצעת בשנים הקודמות. המשקיעים אומנם ידעו שמתנפחת בועה אבל הפיתוי היה רב. והחודש, כשהתברר שכמות ההלוואות החודשיות חזרו לגודלן הנורמלי (ההלוואות ביולי ירדו ב-77% לעומת ההלוואות ביוני) הגיבו השווקים בסין בירידה של יותר מ-20%, מה שהכניס אותה להגדרה הרשמית של שוק דובי, ומשכה איתה גם את שאר שווקי העולם.



סין, כבר כתבנו, מתכוונת להמשיך ולהקשיח את דרישותיה למתן אשראי מהבנקים, מה שעשוי להביא לגל נוסף של ירידת הלוואות ולירידות בשווקים. קשה לדעת מה יקרה, אבל צריך לשים עין על כמות ההלוואות בסין. זה עוד לא נגמר.



נושא בפוקוס- שוק הנדל"ן האמריקאי



נזכיר כי אנחנו בעיצומם של מרתון בן שבועיים של נתוני שוק הנדל"ן האמריקאי. למי שמצטרף אלינו כעת נסקור את המחצית הראשונה: פרסום הנתונים החל עם סקר הקבלנים, שהצביע על עלייה צפויה בפעילות הענף (מ-17 ל-18 נקודות) (1-0 לטובת הנתונים החיוביים), לאחריו פורסמו נתוני התחלות ואישורי הבנייה שאכזבו (שיוויון 1), אבל המשקיעים לא התרגשו, הן בשל תתי סעיפים טובים והן בשל חשיבותם הנמוכה של הנתונים לאור המלאים הגדולים של בתים (השווקים סיכמו 2-1 לטובת החיוביים).



בהמשך, התקבלו נתונים על עלייה בלקיחת המשכנתאות השבועית ב-5.6%, נתון שחיזק גם הוא את הערכות שמדובר במגמה חיובית (3-1 לחיוביים), ולאחריו פורסמו נתונים על החמרה בתשלומי המשכנתאות ברבעון השני, כשאי התשלום בזמן עלה ל-9.24%, מה שהיה צפוי, אך בגלל עלייה גם בשיעור הבתים שבתהליכי עיקול ל-4.3% (מתוך כל המשכנתאות), השופט זקף נקודה לזכות הנתונים השליליים והתוצאה הצטמצמה ל-3-2 לטובת החיוביים.



בהמשך, הנתון כי העלייה החדה בעיקולים נרשמה דווקא במשכנתאות הפריים, לעומת ירידה באלה מסוג הסאב-פריים, הביאה את המאזן לכך שאחד מתוך כל שלושה עיקולים הוא של משכנתא מסוג "פריים" (פי 5 מהיחס לפני שנה) ודחפה שוב לשוויון 3. בדקה ה-45, רגע לפני היציאה למחצית סוף השבוע, פורסמו נתונים מעולים של מכירות הבתים הקיימים ביולי לעלייה חודשית של 7.2% והחזירו את היתרון לקבוצת הנתונים החיוביים, יציע המשקיעים השתולל והשווקים טיפסו. מחר תפתח המחצית השנייה, עיני הצופים יהיו מופנות לנתוני מחירי הבתים של קייס-שילר ואנחנו נמשיך לשדר, אותה שעה אותו מקום.



התעשייה מתאוששת - אנחנו כבר יודעים את זה



כשמשודרים נתוני נדל"ן בטלוויזיה נתקפים פתאום המשקיעים בעיית קשב קשה ולא שומעים שקוראים להם או שמתפרסמים נתונים אחרים. ובכל זאת, בסוף השבוע התפרסמו גם נתוני דורשי דמי האבטלה, שעלו במפתיע, אבל, כאמור, כשהמשקיעים בשלהם והשווקים נותרו אדישים (לדעתי היה מקום לירידות). פורסם גם מדד האינדיקטורים המובילים שעלה ב-0.6%, למרות שהצפי היה לעלייה חדה יותר של 0.7% (תומך בירידות) אבל המשקיעים כאמור, אבן, אפילו לא עשירית אחוז לרפואה.



גם מדד סקטור התעשייה החיובי של הפד של פילדלפיה לא גרר מצמוץ. אולי בהזדמנות הזאת אשאל: מה הטעם שכל מדינה תפרסם מה קורה לתעשייה שלה בנפרד, כבר הבנו שסקטור התעשייה בארה"ב מתאושש, מה יעזור אם כל מדינה תפרסם את העובדה הזאת? בכלל היום הבעיה היא לא סקטור הנדל"ן ואפילו שוק העבודה יכול לעמוד רגע בצד (כבר די ברור ששיעור האבטלה יגיע לכ-10%), יש לנו בעיה קשה עם הצריכה הפרטית היא לא מתרוממת בהתאם לציפיות ועלולה לעכב לנו את כל ההתאוששות. במיוחד עכשיו שהתוכנית הממשלתית לעידוד סקטור הרכב נגמרה בסוף השבוע.



אתם עוד באג"ח הממשלתי ?



האג"ח הממשלתי בארה"ב ממשיך להיפגע, שוב על רקע ההתאוששות בשווקים אבל גם על רקע הערכות כי הגירעון בתקציב בעשור הקרוב יסתכם ב-9.1 טריליון דולר, 28% יותר מהערכות קודמות. התשואה על אג"ח אמריקאי ל-10 שנים עלתה מ-3.43% ביום חמישי ל-3.56% ביום שישי. "נזכיר כי להערכתנו אפיק האג"ח הממשלתי אינו מספיק אטרקטיבי ולאור סביבת הריבית הנמוכה, ההתאוששות בשווקים והגירעונות של הממשל לא ברור מה יש לחפש בו. אבל תעשו מה שאתם רוצים", מסכם אמיר כהנוביץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully