וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הבורסה תשוב לעליות גם לאחר העלאת ריבית בנק ישראל? ת"א 25 מרוחק רק 1.8% מרמת 1,000 נקודות

טל לוי

25.8.2009 / 6:47

בנק ישראל הכריז אתמול כי ריבית בנק ישראל תעלה ב-0.25% לרמה של 0.75%: "ישנה תפנית בפעילות הריאלית"



הבורסה של תל אביב תפתח את יום המסחר לאחר היציבות שנרשמה אתמול ועל רקע הודעת בנק ישראל אתמול בערב כי הריבית תעלה: מדד תל אביב 25 שירד אתמול ב-0.2% יפתח ברמה של 982 נקודות ומדד תל אביב 100 שאיבד שיעור דומה יפתח ברמה של 916 נקודות, מדד התל-טק עלה ב-0.5%. מדד תל אביב 25 רחוק כעת רק 1.8% מרמת 1,000 הנקודות אותה פרץ לראשונה לפני כשנתיים וחצי.







אתמול בשעה 17:30 נודע כי בנק ישראל העלה את הריבית במשק ב-0.25% לרמה של 0.75%. זאת לאחר 5 חודשים בהן היתה הריבית ברמת שפל של כל הזמנים (0.5%). הכלכלנים היו חלוקים בדעותיהם באשר לשאלה האם בנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי או שמא יבחר להיות הבנק המרכזי הראשון בעולם שיוזם העלאת ריבית.



גורם בבנק ישראל אמר ל-themarker כי ריבית של 0.5% מתאימה למשק הנמצא במיתון עמוק, אולם זה כבר לא המצב שכן התקבלו מספיק סימנים שמעידים על מצב פחות גרוע. "ריבית של 0.75% היא עדיין ריבית נמוכה ואפילו ריבית ריאלית שלילית. ההעלאה הזו לא בהכרח פותחת פתח לרצף העלאות ריבית". בהודעת הבנק נכתב כי "הנתונים לגבי הפעילות הריאלית שנוספו בתקופה האחרונה מחזקים את ההערכה כי ישנה תפנית בפעילות הריאלית, אם כי קיימת אי ודאות רבה לגבי קצב הצמיחה הצפוי". כמו כן, "הנתונים שהצטברו עד כה מצביעים על בלימת הירידה ועל מעבר למגמת עלייה בפעילות, אמנם בקצב מתון".



כלכלן המקרו של hsbc, יונתן כץ, העריך כי "העלאת הריבית היתה צעד נכון. המיתון בישראל הוא מיתון לייט. אנחנו רואים כאן שילוב של צמיחה שמשתפרת, שורה של אינדיקטורים חיוביים והתפתחות של אינפלציה שהיא ייחודית בעולם עם לחצי אינפלציה שנובעים מביקושים אמיתיים".



בוול סטריט הסתיים המסחר ביציבות: מדד דאו ג'ונס סיים ללא שינוי ברמה של 9,508 נקודות, נאסד"ק נחלש ב-0.1% לרמה של 2,017 נקודות ו-s&p 500 סיים ביציבות ברמה של 1,025 נקודות. בורסות אירופה, אשר עלו בשבוע שעבר בקרוב ל-3%, המשיכו בתנופה החיובית ונסגרו בשיא של 10 חודשים על רקע התגברות ההערכות כי המיתון הכלכלי העולמי הראשון מאז מלחמת העולם השנייה מתקרב לסיומו



המשקיע לאזלו ביריני, אשר הצליח לנבא את המפולת של מניות הפיננסים בשנה שעברה סבור כי "הראלי בשוק המניות בארה"ב, אשר הזניק את מדד s&p 500 לרמתו הגבוהה ביותר מאז אוקטובר, מצביע על כך שהתאוששות הכלכלה תהיה חזקה יותר ממרבית ההערכות". ובבריטניה, הגיע המיתון לסיומו על רקע זינוק בבטחון העסקים לרמתו הגבוהה ביותר מזה שנתיים - כך קבע מחקר שפירסם מכון רואי החשבון באנגליה ובויילס (icaew). המכון דיווח כי ברבעון השני של 2009 נרשמה העלייה החדה ביותר אי פעם בביטחון העסקים בבריטניה.



עם זאת, ועל אף תחושת התאוששות בשווקים הכלכלן נוריאל רוביני, אחד מהכלכלנים שחזו את המשבר הנוכחי, מצנן את הרוחות. רוביני, שזכה לכינוי "דוקטור דום" על שום עמדותיו הפסימיות, אמר כי גוברת הסכנה לנפילה חוזרת של הכלכלה העולמית למיתון בשל חבילות התמריצים בעולם. רוביני העריך כי העולם יתקשה לעמוד בפני זעזוע כלכלי נוסף.



המסחר בבורסה מתנהל לא רק בתגובה להודעת הריבית של בנק ישראל אלא גם על רקע המשך פרסום הדו"חות הכספיים לרבעון השני של 2009. לחברות הנסחרות נותר עוד שבוע לפרסום הדו"חות.



, השותפה בקידוחי הגז "דלית" ו"תמר" פרסמה אתמול בערב דו"חות שמסכמים רבעון של צמיחה: הכנסות החברה זינקו פי 8 והסתכמו ב-92.5 מיליון שקל ברבעון השני; הוצאות המימון של החברה צנחו ב-96% והסתכמו ב-838 אלף שקל מה שהוביל את החברה למעבר לרווח של כ-90 מיליון שקל ברבעון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully