וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לירה שטרלינג: הראלי נגמר בנפילה

TheMarker Online

25.8.2009 / 10:18

טנדם קפיטל: לירה שטרלינג נחלשה כתוצאה מהדפסת כסף על ידי הבנק המרכזי של בריטניה



הלירה שטרלינג חוותה תנודתיות חזקה בשבוע שעבר בעקבות ידיעות סותרות בנוגע לכלכלה ולמדיניות הכלכלית של הרשויות בברטניה, שהשפיעו על המומנטום בשווקים בכיוונים מנוגדים.



פרוטקול הדיון על קביעת המדיניות של הבנק המרכזי של אנגליה מיום רביעי הראה כי נגיד הבנק מרווין קינג היה מעוניין להגדיל את תוכנית ההרחבה המוניטרית בעוד 75 מיליארד ליש"ט, לסך של 200 מיליארד ליש"ט. אולם, רוב חברי הבנק התנגדו לכך ואישרו הגדלה של "רק" 50 מיליארד ליש"ט.



למרות שסכום הרחבת התוכנית הינו קטן מזה שדרש הנגיד, הוא היה גדול מספיק בכדי להפתיע את המשקיעים, שכן עצם אישורה של ההרחבה מצביעה על כך שחברי הבנק אינם משוכנעים כי ההתאוששות הכלכלית הינה בת קיימא ושהם חושבים כי ישנם עדיין סיכונים של ירידת מחירים שתפגע בסיכויי הכלכלה להחלים.



תגובת השווקים לפרוטוקול הישיבה של הבנק המרכזי, הרעידה את הלירה שטרלינג ומחקה את העלייה הקודמת של המטבע, שנרשמה על רקע הידיעות כי מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי בחודש יולי (לעומת הציפיות לירידה).



לירה שטרלינג ירד זה השבוע השני ברציפות לעומת היורו והדולר, ירידה ששמה קיץ לראלי הגדול ביותר שהיה במשך חמישה חודשים במטבע הבריטי מזה 24 שנה. הליש"ט הרקיע 23.5% מהשפל של חודש מרץ ועד ה-5 באוגוסט על רקע הספקולציות של המשקיעים כי המיתון בבריטניה יהיה קצר וחלש יותר ממה שציפו. עם זאת, כלכלת בריטניה התכווצה ב-5.6% בחישוב שנתי ברבעון השני של השנה, תוצאה גרועה יותר מאשר אלו של ארה"ב וגוש היורו.



קובעי המדיניות בבריטניה אמרו כי המיתון הינו אף גרוע יותר ממה שציפו והכריזו על צעדים לתמיכה בכלכלה שכללו הרחבה מוניטרית, כלומר הצפת הכלכלה בכסף חדש שיודפס לצורך כך. התייחסותם של המשקיעים והכלכלנים כיום לצעדים אלו אינה חד-משמעית, בשונה ממה שהיה בשיאו של המשבר הפיננסי, כאשר הם הריעו לבנק המרכזי של בריטניה על צעדיו ההחלטיים.



לאחר שהמשבר הפיננסי הביא לפגיעה בכלכלה הריאלית, לא ברור אם הדפסת הכסף הינה כלי יעיל. הרי לאחר הזרמת 125 מיליארד ליש"ט, היקפי האשראי לעסקים המשיכו ליפול ברבעון השני, ולכן לא ברור מדוע קובעי המדיניות חושבים כי 50 מיליארד נוספים ישנו את התמונה. מה שזה כן עושה, זה פוגע בערך המטבע.



בנוסף להדפסת הכסף, הגורמים שמעיבים על הליש"ט כעת הם הניסיונות של הממשלה הבריטית להאיץ את הצמיחה הכלכלית על ידי הגדלת הוצאותיה, דבר שמגדיל את הגירעון התקציבי ומאלץ את הרשויות להרחיב את הנפקת החוב. בינתיים, שיעור האינפלציה הנמוך שנותר זה החודש השני מתחת לרמת היעד של 2% של הבנק המרכזי, מוסיף לביטחון בשווקים בכך שהעלאת שיעור הריבית, שהייתה יכולה למשוך את המשקיעים אל הפאונד, אינה צפויה בקרוב.



לכן, להערכת יוליה ויימן - אנליסטית מקרו לשווקים גלובליים בבית השקעות טנדם קפיטל, המשך הראלי בלירה שטרלינג אינו צפוי והמטבע הבריטי עשוי להמשיך ולהיחלש לפחות כל עוד הכלכלה הבריטית ניצבת מאחורי אלו של ארה"ב וגוש היורו המראות סימנים ראשונים להתאוששות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully