וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנפגעים מעליית הריבית: לווי משכנתאות צמודות לפריים

מוטי בסוק

26.8.2009 / 7:07

שאלות ותשובות



>> מדוע הועלתה שלשום הריבית במשק?

כדי לבלום את האינפלציה במשק. התפקיד המרכזי של בנק ישראל הוא לשמור על האינפלציה במשק בטווח של שנה ברמה של 1.0%-3.0%. האינפלציה בחודשים ינואר-יולי 2009 הגיעה ל-3.2%. מאחר שגם המדדים של החודשים הקרובים צפויים להיות חיוביים וגבוהים, ברור כי האינפלציה ב-2009 תהיה גבוהה מ-3.0%. נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, רוצה להחזיר את הריבית לאזור של 1.0%-3.0% ב-12 החודשים הבאים.



בכמה העלה הנגיד את הריבית?



הנגיד העלה את הריבית ב-25 נקודות בסיס - מ-0.5% ל-0.75%. העלאת הריבית היתה מתונה מאוד, ולכן השלכותיה בכל החתכים יהיו מתונות מאוד. ריבית של 0.75% היא עדיין נמוכה מאוד מכל נקודת מבט, כך שאין מקום להפריז בהשלכות העלאת הריבית.



מה יקרה לריבית על משיכות היתר (אוברדרפט)?



הבנקים המסחריים הזדרזו והודיעו ביום שני בערב, שעות ספורות לאחר הודעת הנגיד על העלאת הריבית, כי ביום שישי הקרוב הם יעלו את הריבית על משיכות היתר ב-0.25% לכל מי שמנהל חשבון עו"ש.



מדוע הריבית על אוברדרפט גבוהה מ-0.75%?



הריבית על אוברדרפט גבוהה מ-0.75% מכיוון שעל ריבית הבסיס של בנק ישראל (0.75%) הבנקים "מלבישים" תוספות שונות. הבנקים מוסיפים את ריבית הפריים (1.50%), כך שריבית הפריים של כל הבנקים תהיה מיום שישי 2.25%. על ריבית זו מוסיפים הבנקים את תוספת הסיכון שמשתנה מלקוח ללקוח, ולעתים גם את התוספת של ריבית חריגה.



כשהנגיד הוריד את ריבית בנק ישראל לכיוון ה-0.5% לא כל ההורדה הגיעה לציבור, שכן הבנקים, בעקבות המשבר העולמי, החליטו להעלות את ריבית הסיכון. האם עכשיו, בעקבות התחלת היציאה מהמשבר הכלכלי העולמי, הבנקים יורידו את ריבית הסיכון?



שאלה טובה. צריך לשאול את הבנקים. כנראה שהבנקים "שכחו" מהעלאה ולכן הסיכוי שריבית הסיכון תחזור למימדיה הקודמים אפסי. מעניין אם הפיקוח על הבנקים יישאר אדיש לנושא.



מה תעשה העלאת הריבית לבעלי המשכנתאות?



רוב ההחזרים החודשיים יגדלו מעט - כל לווה והמסלול שבחר. מאחר שמשכנתאות הן הלוואות לשנים רבות, מרבית הלווים מחלקים אותן בין מסלולים שונים כדי למזער סיכונים. לפיכך, רק חלק קטן מהלווים יספגו את כל העלאת הריבית. הפגיעה הקשה ביותר תהיה במי שלקחו משכנתא צמודה לריבית הפריים.



האם צפויה העלאה נוספת של הריבית במשק? מתי?



בחודשים הקרובים לא צפויה העלאה נוספת. אם תחזית הנגיד תתאמת, והאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים אכן תיכנס לתחום יעד האינפלציה השנתי של הממשלה - 1%-3% - הנגיד לא יעלה את הריבית. אם האינפלציה תסרב להיכנס לתחום היעד, ותמשיך להיות גבוהה מ-3%, הנגיד יעלה שוב את הריבית ב-0.25%. לפי כל הסימנים העלאה כזו, אם אכן תקרה, לא תתרחש ב-2009.



למה פישר העלה את הריבית ובן ברננקי לא מעלה את הריבית בארה"ב וגם לא מתכוון להעלות אותה בחודשים הקרובים ?



בעיות המשק הישראלי שונות מבעיות רוב המשקים בעולם, ולכן התרופות שונות. בישראל חושש הבנק המרכזי מאינפלציה ואילו ארה"ב ורוב המדינות המערביות המפותחות חוששות מדפלציה - מירידת מחירים. לכן אין כל סיכוי שהמדינות המערביות יעלו את הריבית בתקופה הנראית לעין.



-



ריבית הסיכון



התוספת לריבית הפריים שמשלמים לקוחות הבנקים בבואם לקבל אשראי מהבנק. נקבעת על ידי הבנק. משתנה על פי סוג הלקוח.



-



ריבית הפריים



ריבית החובה הבסיסית שנקבעת על ידי הבנקים. בשנים האחרונות גבוהה ב-%1.5 מהריבית הנקבעת על ידי בנק ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully