וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האינפלציה לא תחזור לממדי שנות ה-80

יניב קוניס

26.8.2009 / 7:07

הסכנה להתפרצות אינפלציונית אגרסיווית נראית נמוכה כיום, אך מכיוון שייתכנו הפתעות בתחום זה, כדאי להיערך באמצעות איזון בין מרכיבי האג"ח הצמודות והשקליות




איך משקיעים כשהריבית נמוכה



>> כשבוחנים את תמונת האינפלציה בישראל מתחילת 2009 (3.2%) או ב-12 החודשים האחרונים (3.5%) - רואים חריגה אינפלציונית כלפי מעלה. גם הציפיות שמשתקפות בשוק ההון מצביעות על אינפלציה עתידית של קרוב ל-3% בשנה. כלומר המשקיעים בישראל חוששים מאינפלציה.



ההטיה האינפלציונית בישראל היא יוצאת דופן. בארה"ב, למשל, נמדדה ביולי האינפלציה השנתית הנמוכה ביותר מאז 1950. ירידה של 2.1% ב-12 החודשים האחרונים. גם מדד הליבה, שמנוכה ממחירי האנרגיה והמזון, עלה ביולי ב-1.5% - שיעור נמוך יחסית. במרחב היורו שוררת אינפלציה שלילית - מינוס 0.7% - וכך גם בכלכלות המובילות באסיה יפן וסין, שבשתיהן נרשמה בשנה האחרונה אינפלציה של מינוס 1.8%.



הפערים בין אג"ח ממשלתיות הצמודות למדד בארה"ב (tips) למקבילותיהן הנומינליות מצביעים על צפיות לאינפלציה של פחות מ-1.5% בשנה במשך חמש השנים הקרובות. גם ביתר המדינות המתועשות המצב דומה. בבריטניה למשל, האינפלציה השנתית החזויה לשנתיים-שלוש הקרובות היא כ-2%. ביפן, האינפלציה הצפויה היא שלילית - כלומר ההערכות מדברות על דפלציה.



הפער בשיעור האינפלציה בין ישראל ליתר העולם המערבי בשנה האחרונה נבע ברובו מתהליכים מקומיים - נסיקת מחירי הדיור והעלאות המסים השונות. מחירי הנדל"ן עשויים להמשיך ולעלות אפילו במשך שנה נוספת מכיוון שהריבית הנמוכה (גם לאחר העלאתה ב-0.25%) מושכת משקיעים לתחום הנדל"ן.



ואולם, מחירי הדירות אינם יכולים לעלות בקצב דו-ספרתי לאורך זמן. בפעם האחרונה שאנשים סברו שזה אפשרי - כלומר בארה"ב של ערב משבר הסאבפריים - התוצאה הסופית היתה עגומה למדי.



חלק משמעותי מעליית המחירים שנרשמה בשנה שחלפה בישראל היה תוצאה של העלאות מסים והיטלים חד-פעמיים (מע"מ, מס בצורת, ומסים על רכב, סיגריות ודלק). בבנק ישראל טוענים שחלק מהציפיות לאינפלציה עתידית נובעות מכך שהשוק מתקשה להבחין בין עלייה חד פעמית לבין תהליך אינפלציוני.



העלאה חד-פעמית של המע"מ ב-1% אכן מעלה את המחירים במשק - אך בהגדרה אינה מפתחת אינפלציה. שוק ההון מודע לכך שאוגוסט יהיה "מדד המסים" האחרון, וניתן להבחין כי לאחריו יש תחזית לאינפלציה שנתית נמוכה יותר.



אם אנשי בנק ישראל צודקים, עוד יתברר שהפערים הגבוהים בין אג"ח צמודות מדד לאג"ח לא צמודות הם גבוהים מדי. מצד שני, הגידול האדיר באמצעי התשלום (m1) בישראל בתקופה האחרונה (56% ב-12 החודשים האחרונים) עלול לגרום לעליית מדרגה באינפלציה.



אמנם, כרגע חלק גדול מכספו של הציבור מרוכז בחשבונות העו"ש בבנקים, אך אם הכסף הזה ינותב לצריכה, ציפיות האינפלציה של שוק ההון הן מוצדקות בהחלט. על המשקיעים לקחת בחשבון את סביבת הריבית הנמוכה הקיימת כיום בישראל ובכל העולם ואת האפשרות להתגברות לחצים אינפלציוניים גם במקומות אחרים, וחשוב לתת לכך ביטוי במדיניות ההשקעות שלהם.



ואולם, בניגוד לשנות ה-80, שבהן השד האינפלציוני יצא מהבקבוק באגרסיוויות, הפעם הקרקע הנוכחית נראית הרבה פחות נוחה לכך. עם זאת, השווקים הפיננסיים הפתיעו אותנו באחרונה לא פעם. מסיבה זו אנו ממשיכים לדבוק בחשיבות של איזון אפיק האג"ח בתיק ההשקעות בין הרכיב השקלי לבין הרכיב הצמוד למדד.



-



הכותב הוא מנהל מחלקת המחקר ליועצים בפסגות. אין לראות במאמר תחליף לייעוץ או שיווק השקעות או הצעה לרכישת ניירות ערך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully