וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שדולת הנשים בעתירה לבג"ץ: ביטול ההכרה בהוצאות מטפלת לצורכי מס פוגעת בחוק היסוד של ישראל

חיים ביאור

26.8.2009 / 17:00

שדולת הנשים: הורים עובדים הנאלצים לשלם עבור הטיפול בילדיהם משלמים מס גבוה יותר מאנשים שאינם הורים



שדולת הנשים בישראל עתרה אתמול לבג"ץ בבקשה לבטל את הסעיף החדש שהוכנס לפקודת מס הכנסה שמבטל את ההכרה בהוצאות לטיפול בילדים לצרכי מס. הסעיף, שנחקק בכנסת ביולי, מבטל את פסיקת בג"ץ שהכירה בהוצאות הטיפול בילדים לצורכי מס. שדולת הנשים התנגדה בתוקף לסעיף בטענה שהוא פוגע במשפחות בישראל ונוגד את ערכי המדינה.



בעתירה נגד המדינה והכנסת, שהוגשה באמצעות עורכת דין סיגל רונן-כץ, עידית מלמן ואודליה לוי-אטינגר, נטען שלפי החוק הקיים אין להשאיר ילד מתחת לגיל 6 ללא השגחה ראויה, והעונש על עבירה כזו הוא מאסר בפועל. לפיכך, נטען, הורים הנאלצים לשלם עבור הטיפול וההשגחה בילדיהם כדי שיוכלו לצאת לעבודה, משלמים מס גבוה יותר מאנשים שאינם הורים.



כמו כן נטען שמס זה יוצר אפליה אסורה לרעה של ציבור ההורים לעומת כלל הציבור ולפיכך הוא פוגע בעקרון השוויון. לטענת השדולה, אפלייה קבוצתית זו מגלמת בתוכה גם אפלייה על רקע מין, שכן נשים הן הנפגעות העיקריות מביטול ההכרה על הוצאות טיפול בילדים והיא אף מהווה השפלה ופגיעה בכבוד האדם.



אפליה זו זועקת לשמיים מכיוון שהקופה הציבורית מממנת בין היתר הוצאות ראוותניות כמו טיסות לחו"ל במחלקת עסקים ומשרדים מפוארים, אך המחוקק בחר להתעלם מכך שמחיר הוצאות אלה, בעוד הוא שולל לחלוטין את ההוצאות ההשגחה על ילדים.



הסעיף החדש, עוד נטען בעתירה, פוגע גם בחופש העיסוק. השדולה מצביעה על מחקרים המעידים כי הוצאות הטיפול בילדים הן נתח משמעותי מההוצאות של משפחות, ואי ההכרה בהוצאות אלה מובילה את ההורים להחלטה כי אחד מבני הזוג יישאר בבית לטפל בילדים, ובכך קיימת פגיעה בחופש העיסוק. "כתוצאה מהנורמות החברתיות ומחלוקת התפקידים ההיסטורית והמסורתית, לרוב נשים הן אלה שנוטות לוותר על יציאה לעבודה או עובדות במשרה חלקית כדי לטפל בילדים", טוענת השדולה. "לכן ישנה פגיעה ספציפית בקניינין של נשים, מאחר שלהיעדרותן מעולם העבודה יש השפעה על יכולתן להתקדם ולהגיע לתפקידים בכירים ועל צבירת הזכויות הסוציאליות שלהן לגמלאות".



בנוסף טוענים בשדולת הנשים כי טענת המדינה ולפיה ניתן הסדר חלופי להכרה בהוצאות הטיפול בילדים, אינה נכונה, שכן הענקת נקודות זיכוי אינה "מכשירה" את האפלייה ואת הפגיעה הקשה בציבור ההורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully