וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק העמותות החזקות ישרדו את המשבר

ירון נוידרפר

27.8.2009 / 15:53

ראשי המשק כבר מספידים את המשבר - אבל במגזר השלישי יש מי שאפילו לא מצליחים ללקק את הפצעים. ירון נוידרפר מאמין שחשדנות התורמים תלווה אותנו הרבה אחרי שהמסכים יחזרו להיצבע ירוק

האופטימיים שבינינו קובעים שכלכלת העולם נמצאת בפתחו של אביב כלכלי, והפסימיים מסרבים להכריז ששיאו של המשבר הגדול מאחורינו. ואולם, אין חולק על כך שהעולם עדיין מדמם.

לא רק המגזר העסקי יצא חבול מהמשבר: מתברר שגלי המשנה של הצונאמי שטפו גם מגזרים אחרים, בהם המגזר השלישי, המורכב מעמותות ומארגונים שפעילותם מבוססת על כספי תרומות. עיון בהשלכות המשבר על עמותות המגזר השלישי והמלכ"רים מגלה עד כמה התיאוריה של צ'ארלס דארווין רלוונטית. ארגונים מבוססים שורדים את המשבר במינימום פגיעה, בעוד שהעמותות הקטנות מתקשות לממש את מטרותיהן ולעתים אף לא מצליחות לקיים את עצמן. בעתות משבר מתפתחת תחרות פרועה בין העמותות על כספי התרומות: מצד אחד, המקורות הפנויים לתרומות מידלדלים - ומצד שני, גדל והולך הביקוש לשירותים של אותן עמותות הניזונות מתרומות.

עוד לפני פרוץ המשבר נהפך שוק הפילנתרופיה לתחרותי. בעבר נהגו התורמים להסתפק בכתיבת הצ'ק ותו לא, והנדבן הטיפוסי נהג להישאר נאמן לאותם ארגונים שלהם תרם במשך שנים. ואולם בני הדור הצעיר של הפינלתרופיה, אנשי העסקים בני הדור השלישי והרביעי לניצולי השואה, שינו את המציאות. לאלה אין נאמנות לארגון קבוע או למטרה אחת - הם תורמים כדי "לחולל שינוי" ונוטים לתמוך בארגונים שייתנו "תשואה חברתית" מוכחת. הפילנתרופים המודרניים לא מסתפקים בתחושת הנתינה של הוותיקים, אלא רוצים להיווכח בהשפעת הדולר שלהם על העולם.

"אפקט מיידוף" ימשיך להשפיע עוד זמן רב

המשבר הכלכלי שחק את הונם של בעלי ההון, אך העולם היהודי ספג מכה נוספת, ייחודית לו, שהשפעתה קריטית: פרשת מיידוף. הפרשה זיעזעה את עולם הפילנתרופיה היהודי ומוטטה את תפישת היסוד הבסיסית שלו, תפישת הערבות ההדדית. כך נוצר אפקט נוסף, בצד הפגיעה הכלכלית, המעמיק את הירידה בתרומות מיהודי צפון אמריקה - אפקט החשדנות. אפקט זה צפוי להדהד ולהשפיע באופן שלילי על עולם הפילנתרופיה היהודית עוד זמן רב גם לאחר סוף המשבר העולמי.

הניצנים הראשונים של ההתאוששות מהמשבר והנתונים המוכיחים שהכלכלה הישראלית נפגעה פחות אינם מנחמים. מחקרים מלמדים שיש פער של שנה-שנתיים בין סוף המיתון לבין ההשפעה על התרומות. משמעות הדבר היא שהעמותות בישראל צפויות לחוות עוד שנתיים קשות לפחות מבחינת גיוס כספים בחו"ל.

הערכה זו היא חדשות רעות לעמותות הנסמכות על שולחן התורם האמריקאי. לפי חוקי הדארוויניזם של הפינלתרופיה, בעתות משבר מתפתחת תחרות פרועה בין העמותות הניזונות מכספי תרומות. ניתן לשער שעמותות רבות ייכחדו בטרם יחלוף המשבר ורק החזקות ישרדו. ארגונים שנסמכים על גרעין תורמים נאמן ימשיכו לפעול. החדשות הטובות הן שכמו בכל משבר - העמותות ייאלצו להתייעל, להיפטר משומנים ולהתמקד במטרה.

ארגונים בעלי עוצמה ובסיס כלכלי איתן יחצו את המשבר בשלום ואולי אף ייצאו ממנו נשכרים. הרי תקופת משבר טומנת בחובה הזדמנויות. שורדי מעילת מיידוף והמשבר הכלכלי חייבים ללקק את הפצעים, להגיב בזריזות ולהמשיך את דרכם בתנופה מחודשת.

הכותב הוא מנכ"ל המחלקה לכספים של הסוכנות היהודית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully