וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לידר שוקי הון: הריבית אמנם צפויה לעלות בחודשים הקרובים, אך השוק מתמחר העלאת ריבית אגרסיבית מדי

TheMarker Online

30.8.2009 / 11:23

תהליך החזרה לשיווי משקל של הריבית יהיה איטי ביחס לעבר ויתאפיין בעצירות ממושכות לנוכח הפגיעות הגבוהה לזעזועים פיננסיים-ריאליים של הצמיחה העולמית



מקרו גלובלי: למרות נתוני מקרו טובים מהצפוי בארה"ב, שוק האג"ח ממשיך לשדר סקפטיות בנוגע לצמיחה העתידית בארה"ב לאחר תהליך חידוש המלאים ומיצוי התמיכה הממשלתית במהלך 2010. הנפקות האג"ח הממשלתיות בשבוע האחרון זכו לביקושים ערים ותמכו בירידת התשואות ל-10 שנים.



נתוני התעסוקה לחודש אוגוסט יעמדו במוקד העניינים, כאשר ציפיות השוק הן לירידה מתונה יותר
מאשר ביולי, למרות שרמת דורשי העבודה החדשים מצביעה דווקא על הרעה קלה.



מקרו ישראל: שיעור האבטלה עלה בשיעור מתון מהצפוי ברבעון השני של השנה ל-8.0%. יחד עם זאת, העלייה המתונה יחסית מוסברת בעיקר בירידה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה, אחרת שיעור האבטלה היה עולה לסביבה של 8.3%-8.4%.



מדיניות מוניטארית: שיקולי הבנק תאמו את ההערכות המוקדמות של האנליסטים של לידר שוקי הון להעלאת הריבית לחודש ספטמבר. הבנק שואף לדעתנו לסביבת ריבית ריאלית אפסית או שלילית קלה. תהליך ההתאמה של הריבית הנומינאלית יושג בהתאם לעוצמת הירידה בציפיות לאינפלציה, ובלידר מעריכים כי צפויה העלאת ריבית ל-1.25% בחודשים הקרובים, שלאחריה המתנה ממושכת.



מסקנות



תהליך העלייה בריבית הריאלית צפוי להימשך בתקופה הקרובה וינבע מהעלאת הריבית במקביל לירידה בציפיות לאינפלציה.



בנק ישראל לא יסתפק במהלך העלאה בודד והריבית צפויה אמנם להמשיך ולעלות בחודשים הקרובים, אך השוק מגלם מהלך אגרסיבי מדי.



התבססות התשואות ל-10 שנים בארה"ב סביב 3.5%, הנחישות שמפגין בנק ישראל והצפי לירידה בסביבת האינפלציה תומכים בירידת התשואות לט"א ברבעון האחרון של השנה. נמשכת העדיפות לאפיק השקלי על פני הצמוד למדד.



ההתפתחויות באג"ח הקונצרניות בארה"ב בשבועות האחרונים תומכות בביצוע עודף של אג"ח בדירוגים גבוהים על פני אג"ח בדירוגים נמוכים.



הריבית צפויה אמנם לעלות בחודשים הקרובים אך השוק מתמחר העלאה אגרסיבית מדיי



בהתאם להערכת כלכלני לידר שוקי הון, הובילה העלאת הריבית לחודש ספטמבר להמשך מגמת הירידה בציפיות לאינפלציה תוך השתטחות העקומים.



רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון: "אנו אמנם מעריכים כי הבנק לא יסתפק בהעלאה אחת של הריבית וכי הגורמים שהובילו להעלאת הריבית בחודש האחרון צפויים לתמוך במהלך נוסף גם בחודש הבא. זאת, במיוחד אם תתקבל הפתעה נוספת כלפי מעלה במדד אוגוסט (קונצנזוס סביב 0.6%)
שתוביל להתנהגות דומה לזו שהייתה לאחר מדד יולי, כלומר ירידה בציפיות לאינפלציה תוך צפייה להעלאת הריבית".



"יחד עם זאת", ממשיך גוזלן, "חשוב לציין כי הבנק אינו מעוניין במהלך ריסון משמעותי. לכן, כאשר ישיג את הירידה המיוחלת בציפיות לאינפלציה, ולהערכתנו הדבר יתרחש במהלך הרבעון האחרון של השנה, אנו מייחסים הסתברות גבוהה לעצירה ממושכת בריבית. לפיכך, מהלך העלאת הריבית המגולם בעקום ה-fwd ניראה לנו אגרסיבי מדיי ובעל סבירות נמוכה להתממש".







העקום המקומי משדר חזרה למצב נורמאלי במשק הישראלי כלומר חזרה מהירה לריביות של ש"מ (הריבית הנומינאלית הממוצעת, בשנים האחרונות, הייתה ערב המשבר כ-4.0%). ניראה כי השוק נתן משקל גבוה מדי לחלק הראשון של הודעת הבנק בדבר החזרה לפוקוס המקומי ובעיקר לאינפלציה, ומשקל נמוך מדי לחשש מפני מהמורות אפשריות בהתפתחות הצמיחה העולמית שיובילו לכך שמחזור העלאות הריבית יהיה איטי משמעותית מהרגיל, וייתכן אף שהבנק יחזור למדיניות מרחיבה.



השוואה לעקומי em - הפוטנציאל הגבוה יותר נמצא בטווח של ה-5 שנים לפידיון



גם השוואה לעקומי תשואות בשווקים מתעוררים המאופיינים בפרמיית סיכון זהה לזו של המשק הישראלי אינה מספקת הסבר לתוואי הריבית המגולם בשוק המקומי.



אמנם האינפלציה בישראל בשנה האחרונה הייתה גבוהה משמעותית מאשר במשקים אלו, אך האינפלציה בשנה הקרובה צפויה לעמוד להערכתנו על שיעור נמוך מאשר בשנה האחרונה. מלבד זאת, הבנקים המרכזיים בעולם רגישים כיום במיוחד (ובמידה זהה למדיי) להתפתחויות הגלובליות, כך שלא יהססו להמשיך במדיניות מרחיבה מאוד אם יתחדשו סימני ההאטה בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully