וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפריקה לא תשרוד בלי שלבייב יפתח את הארנק

ד"ר דפנה פפר

30.8.2009 / 14:34

הסדר החובות עם בעלי האג"ח של אפריקה ישראל אינו מפתיע לאור מצב שוק הנדל"ן בעולם. עכשיו, לב לבייב צריך להביא עוד כסף מעסקיו הפרטיים ביהלומים כדי לאפשר לחברה לשרוד

לפני כשבועיים הודיעה א.פי שבשליטת אפריקה ישראל כי הפסדיה ברבעון השני צפויים להגיע ל – 1.4 מיליארד שקל הנובעים ברובם מישערוך נדל"ן. בסוף השבוע דיווחה חברת האם שההפסד הרבעוני הסתכם ב – 1.3 מיליארד שקל ושבכוונתה לנסות להגיע להסדר עם מחזיקי האג"ח שלה. בשנה הקרובה אפריקה צריכה להחזיר לא פחות מ-371 מליון שקל לבעלי האג"ח מהציבור, סכום נוסף של 754 מליון שקל לבעלי אג"ח פרטיות ו-329 מליון שקל לבנקים. הסכום הכולל של חובות אפריקה אם כך נאמד בלא פחות מ- 1.47 מיליארד שקל - בשנים הבאות יגיעו מיליארדים נוספים לפירעון ואלה יקשו על המימון ותזרים המזומנים של אפריקה.

בחברה הבינו את מורכבות המצב ומימשו כבר במהלך השנה הנוכחית נכסים רבים כמו קניון רמת אביב, גוטקס, נדל"ן בארץ ובחו"ל ופרעו מיליארדים של התחייבויות כדי לשרוד. אחרי מימוש כל אותם נכסים טובים, נשארו ללבייב מעט מאוד קלפים טובים ביד ומגיע השלב המורכב יותר – זה שבו הוא נותר עם נכסים שחלקם טוב הרבה פחות.

לנשק לשלום את חברות הבת

לאפריקה יש שליטה ב"דניה סיבוס" ו"אפריקה בניה" שנסחרות בבורסה בת"א ובשורה של חברות בת נוספות חלקן סחירות ואחרות עוסקות בתחומים קשורים. מלאי הקרקעות ברוסיה הוא הנטל המעיק של החברה: בעוד שבארה"ב מסתמנת יציאה איטית ממיתון הרי שברוסיה ומזרח אירופה הכל קפוא ואין סימני הפשרה כלכלית. משקיעים זרים מדירים רגליהם מרוסיה ורק דמויות כמו לבייב או אליעזר פישמן (כלכלית ירושלים) ממשיכים לתחזק נדל"ן בתקווה שהכלכלה הרוסית תתאושש ועימה כמובן גם השוק שלהם. גם בארה"ב נאלץ לבייב למחוק סכומי עתק משיערוך נדל"ן.

מחנק האשראי ברוסיה ומדיניות ממשלתית לא יעילה ולא מספיק נמרצת של פוטין ופקידיו הביאו לקיפאון כלכלי מוחלט יוצר קשיים חמורים למשקיעי הנדל"ן ברוסיה וללבייב בראשם. אין לאיש מהכלכלנים מושג מתי הטונדרה הכלכלית תופשר ולפיכך כל ניסיון לשערך נכסים שנרכשו ברוסיה גורר הערכות שמניבות חוסר ידע והשמדת ערך מתמשכת. בישימון הכלכלי הזה גם גופים עסקיים גדולים מלבייב היו מתקשים לתפקד. הוסיפו לכך הערכות קשות מצד אנליסטים לגבי הערך הנקי האמיתי של אפריקה (ערך 0 לדעת חלקם) והרי לכם מתכון חמוץ.

כביש 6, חברות כמו "דניה סיבוס" ו"אפריקה תעשיות" הכוללת את פקר פלדה ונגב קרמיקה, ניתנות למימוש בישראל: מדובר בנכסים טובים אותם לבייב לא ישוש למכור כדי לממן את תשלום חובותיו. ייתכן ולא תהיה לו ברירה וחלקם ימומש. בהסדר חוב סביר, אם תושג הסכמה, לבייב יצטרך להזרים לאפריקה הון נוסף. לבייב טען הבוקר שכבר הזרים כמיליארד שקל לחברה וזה רחוק מלהספיק.

להביא כסף מהבית

במשך שנים רבות הקפיד לבייב להסתיר את עסקיו המגוונים שאינם קשורים לאפריקה – סחר ביהלומים, סחר במתכות, סחורות, מזון ועוד. הערכות שונות נוקבות בעסקים פרטיים בהיקף של מיליארדי דולרים במדינות אפריקה ובמרכז אירופה. הערכות – כיוון שלאיש אין אומדן מדויק או הערכה שניתן להסתמך עליה. עצם העתקת מגוריו ללונדון לפני כשנה סימן לאנשי עסקים רבים שלבייב החליט לטפל אישית בעסקיו העולמיים ולא להתמקד בישראל. היה בכך רמז שהעסקים בעולם שווים הון ועליו להתמקד בהם יותר מבעבר. כל הדיבורים והמעשיות על הצורך במעורבות בעסקי א.פי שנסחרת בלונדון היו הסברים לא ממש רציניים.
ברגעים אלה ממש האג"ח של אפריקה ישראל צונחות בכ- 32% במסחר בת"א והמניה מתרסקת בצלילה של 22% עד 25%. בשעות ובימים הקרובים ינסה לבייב לגבש עם נושיו הסדרי חוב שיכללו "תספורת" (מחיקת חלק מהחוב), פריסת חובות ותפילות להתאוששות הכלכלה הרוסית שתיחלץ מהקיפאון.

זה גם הזמן שבעלי החוב חייבים לדרוש מלבייב להביא עוד כסף מהבית: מהעסקים הפרטיים, מהיהלומים, משעיבודי נכסים פרטיים לטובת קווי אשראי לאפריקה, מהתגייסותו המוחלטת לטובת בעלי ניירות הערך של אפריקה. לא עוד דיבורים, חסל סדר "יהיה בסדר". האיש שאמר רק לפני כשנתיים שאפריקה תגיע לשווי של 7 מיליארד דולר, אותו אדם שאמר לפני שנה שהחברה לא במשבר ונכסיה טובים, זה האדם שימצא חלק מהונו המפוזר בהשקעות פרטיות ויגאל את בעלי האג"ח החבוטים.

בחיים ובבורסה תמיד ישנם סיבובים" בפעם הבאה כשלבייב יבקש לגייס הון כדאי שנדע בבירור שבעת מצוקה הוא לא נתן לאפריקה להתמוטט והזרים מהונו הפרטי להצלתה. מחויבות גדולה מזו אינה מוכרת במחוזותינו.

הכותבת היא כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully