וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתרון של משטרת ישראל נמצא בשטח

אוריאל לין

31.8.2009 / 7:13

אוריאל לין מאמין ששיפור בתפקודה של המשטרה אינו עובר עובר דרך התקציב כי אם דרך שינוי תפיסות עבודתה, שלדעתו, מסורתיות ומיושנות מדי

הבעיה של משטרת ישראל אינה בעיה תקציבית. כפי שעולה מנתוני האוצר, תקציב המשטרה גדל ריאלית בכ-2 מיליארד שקל בעשור האחרון. היחס בישראל בין מספר השוטרים לאוכלוסייה הוא 2.94 שוטרים על כל 1,000 איש - מהגבוהים בעולם המערבי.

כמה רציחות ומעשי אלימות צריכים להתרחש בחברה הישראלית כדי שנבין ששיפור תפקודה של המשטרה אינו עובר דרך התקציב כי אם דרך תפיסות העבודה המאובנות שלה? אפילו אם נוסיף למשטרה עוד 5 מיליארד שקל, לא נראה שיפור אמיתי ברמת תפקודה.

השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', אמר שלציבור חשוב לחשוף את הפושעים ולגלות מי היו הרוצחים. אני חולק על גישה זו. היא מבטאת את התפישה המסורתית של עבודת המשטרה. לציבור חשוב יותר כי ביצוע הפשעים יימנע ותהיה לו תחושת ביטחון אמיתית. תפישת עבודתה של המשטרה מבוססת על חקירה וחשיפה של פשעים לאחר ביצועם. בהתאם לתפישה זו, ניתן לראות מספר רב של שוטרים המצטופפים בתחנות המשטרה וכן מספר רב של שוטרים המגיעים למקום שבו אירע הפשע.

שיטת עבודה זו חייבת להשתנות מהיסוד. יש ליצור אוריינטציה חזקה של יציאה לשטח ולשנות את היחס שבין מספר השוטרים המאיישים את תחנות המשטרה לבין מספר השוטרים הנמצאים בפועל בשטח. כך למשל, אם תושב מתלונן על פגיעה בו, עליו ללכת לתחנת המשטרה ולהגיש תלונה. מדוע השוטרים לא יכולים לרשום תלונות בשטח מול התושב המתלונן כשם שהם רושמים תלונות בשטח על עבירות תנועה? למשטרה כוח אדם של 30 אלף איש. היכן נמצאים כולם?

מפכ"ל המשטרה אינו פילוסוף

בדיון העקר שהתקיים באחרונה בוועדת הפנים בעקבות ריבוי מעשי הרצח והאלימות, אמר מפכ"ל המשטרה כי "אין לנו חברה אלימה. יש לנו אלימות בחברה הישראלית". ככל שאני הופך באמירה זו איני משכיל להבין את ההבדל בין חברה אלימה לבין חברה שיש בתוכה אלימות. ממפכ"ל המשטרה אין אנו מצפים לאמירות פילוסופיות, אלא לתוכניות אופרטיוויות שיחזירו לתושבים את תחושת הביטחון שהתערערה בשנים האחרונות.

אכן, אין ביכולתה של המשטרה לפרוס רשת ביטחון צפופה לכל תושב ותושב . ואולם היא בהחלט יכולה להגביר את נוכחותה בשטח ולשדרג את הביטחון האישי. צה"ל הוכיח כי ניתן לעשות זאת כשבעקבות מלחמת לבנון השנייה עבר שינוי יסודי בהכנה למלחמת עזה.

משטרת ישראל מהווה את הבסיס שעליו בנויה אכיפת החוק, אך רשויות המדינה חייבות להכריז מלחמת חורמה נגד הבריונות והאלימות. אם שופט בית משפט מחוזי מבטל הרשעה לצעיר בגין מעשה אלימות חמור, הוא פוגע אנושות במאבקה של החברה הישראלית באלימות. בהתנהגותו, הוא אף מכשיר את האלימות ומטהר אותה.

תופעת האלימות בישראל לא תיפתר ברמת בתי הספר או ברמת החינוך במשפחה. צריך להבין שבכדי לעקור את נגע האלימות מן השורש, יש צורך במערכת משולבת, המאתרת את הגורמים הבריוניים והאלימים בחברה, מביאה אותם לדין ביעילות ובזריזות, וגוזרת עליהם עונשים חריפים במיוחד כדי שיהיה מסר ברור והרתעה של ממש.

הכותב הוא ראש איגוד לשכות המסחר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully