וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך תשפיע נפילת לבייב על הכיס שלנו

אתי אפללו

31.8.2009 / 23:11

האם הקשיים של אפריקה ישראל מעמידים בסכנה את הפנסיה שלנו? איך יתנהל הסדר החובות של החברה? ומה תהיה ההשפעה עלינו?

איש העסקים לב לביב, שגייס מיליארדי שקלים מכספי הפנסיה של הציבור, נקלע למצוקה. הכותרות בעיתונים מציירות תסריט שממנו חששו רבים - קריסה של טייקון. לבייב, שבשנות הגאות בשווקים גייס כספים מעמיתי הפנסיה, טוען כי החל ב-2011 לא יוכל להחזיר את החוב.

*מה זה אומר לגבי הכסף שלי? הרי כלל לא השקעתי באפריקה.

גם מי שלא השקיע ישירות בקבוצת אפריקה ישראל מושפע ממצבו של לבייב. קרנות הפנסיה וקופות הגמל הלוו בשנים האחרונות כספים רבים של החוסכים לפנסיה לחברות רבות, ובהן לחברות של טייקונים, שגייסו מיליארדי שקלים. אפריקה ישראל גייסה באיגרות חוב 7.5 מיליארד שקל, כשבערך 40% מסכום זה - 3 מיליארד שקל - ניתנו לה על ידי הגופים המנהלים את הפנסיה בישראל, ויתרת הסכום גויסה על ידי קרנות הנאמנות, תעודות הסל, משקיעים פרטיים ותיקי ההשקעות העצמיים של הגופים המוסדיים. הפיזור של גיוסי החוב של אפריקה הוא גבוה - כ-20 גופים המנהלים חסכונות פנסיוניים השקיעו את כספי העמיתים שלהם באג"ח של הקבוצה.

*אז מה משמעות הנפילה של לבייב מבחינתי?

את רוב הנזק מהנפילה של לבייב ספגו עמיתי הפנסיה והגמל כבר ב-2008. התשואות השליליות הגרועות שהשיגו עמיתי קופות הגמל ב-2008 נבעו בחלקן מירידות חדות בשוק האג"ח, ובירידות באג"ח של הטייקונים הגדולים. בקופות הגמל ובחסכונות הפנסיוניים רושמים את האג"ח לפי שווי השוק שלהן באותו היום, לכן כששער האג"ח ירד בשווקים, עמיתי הפנסיה כבר רשמו למעשה את מרבית ההפסד.

כספי הפנסיה ואנחנו

*האם הציבור עלול להפסיד עוד?

לפי נתוני האוצר, נכון לסוף השבוע שעבר, היקף האג"ח של לבייב המוחזק על ידי הגופים המנהלים את כספי הפנסיה של הציבור נאמד בכ-1.9 מיליון שקל. בשל הירידות בבורסה, השווי של אג"ח אלה ירד עוד, וכיום הוא נמוך יותר. האג"ח הללו ישפיעו לרעה על התשואות בגמל ובפנסיה של חודש אוגוסט, וההשפעה תהיה קטנה, יותר או פחות, לפי משקלן בתיק ההשקעות. הגופים הפנסיוניים מפזרים את השקעות כספי הפנסיה בין הרבה מאוד אפיקי השקעות, כך שבכל מקרה הירידה באיגרות החוב לא אמורה להוביל לתשואות שליליות באופן דרמטי.

*מה בעצם צריכים הגופים המנהלים את כספי הפנסיה לעשות בשבילי?

אף שעמיתי הגמל ספגו כבר את רוב ההפסד על האג"ח של לבייב, אג"ח הוא כמו הלוואה. הגופים המוסדיים נתנו ללבייב הלוואה של כ-3 מיליארד שקל מכספי הפנסיה, וכעת עליהם לנסות ולגבות כמה שיותר מהחוב הזה, בתהליך של הסדר חוב.

אם יהיה הסדר - הכל יהיה בסדר?

*מה זה הסדר חוב?

כאשר חברה צופה שהיא לא תצליח לשלם את מלוא החובות לנושים שלה במועדם, היא פונה לבעלי החוב שלה - גופים מוסדיים ובנקים - ומבקשת להגיע אתם להסדר. במקרה שהבעיה היא רק שלחברה אין כסף כרגע, ההסדר יכול לכלול רק פריסה של החוב למועד מאוחר יותר, תמורת תוספת ריבית או מניות כפיצוי על הסיכון שלוקחים בעלי החוב. במקרים בהם החברה מבהירה כי לא תוכל לעמוד במלוא החזר החוב - יש צורך בהסדר מורכב יותר, שבו בעלי האג"ח מוותרים על חלק מהחוב, תמורת ויתורים של בעלי השליטה בחברה.

*אז יהיה הסדר והכל יהיה בסדר?

ההסדר באפריקה יהיה מהסוג המורכב יותר. החברה הודיעה כי לא תוכל לעמוד בכל החזר החוב שלה החל ב-2011, והגופים המוסדיים יצטרכו לנסות ולהשיג ממנו נתח גדול ככל האפשר.

*מה עלול להקשות על ההסדר?

לאפריקה ישראל סדרות אג"ח רבות. בסך הכל הנפיקה אפריקה 13 סדרות אג"ח שונות שלכל אחת מהן ריבית שונה וזמן פירעון שונה, ולמחזיקים בהן יש אינטרסים שונים. למשל, מחזיקי הסדרות הקצרות - אלה שזמן פירעונן קרוב - יודעים שלחברה יש עדיין כסף בקופה לשלם להם את תשלומי האג"ח הקרובים. לעומת זאת, מחזיקי האג"ח הארוכות - שזמן פירעונן רחוק - מפחדים שלאחר שהחברה תשלם את מלוא התשלומים למחזיקי האג"ח הקצרות, לא ייוותרו לה די מזומנים לשלם להם, והם ילחצו יותר להגיע להסדר.

*ומה עם הבנקים?

ללבייב חובות של מיליארדי שקלים לבנקים, ובייחוד לבנק הפועלים. גם הבנקים יהיו כמובן גורם משפיע בגיבוש ההסדר, והם ילחצו להגיע להסדר שיבטיח החזר מקסימלי של החוב של לבייב כלפיהם - גם אם הדבר מתנגש עם מחזיקי האג"ח.

*מה ידרשו המוסדיים למעני?

המוסדיים ציינו אתמול כי המו"מ עדיין בראשיתו וכי הוא צפוי להיות ארוך. עם זאת, הם הוסיפו כי הם ידרשו פיצוי בריבית או במניות של אפריקה בשל דחיית החזרי החוב, וחשיפה של היקף החוב של לבייב לבנקים כדי לדעת שהם לא מוותרים יותר מהבנקים. בנוסף, ציינו המוסדיים כי ידרשו מלבייב להזרים כסף לאפריקה כדי לשפר את היחס בין ההון שלה לחוב.

*אם לבייב לא יסכים?

אם לבייב לא יסכים ולא יעמוד בחובותיו, בעלי האג"ח יכולים להשתלט על אפריקה ולנהל אותה באופן שימקסם את היכולת שלה להחזיר את החוב לעמיתי הפנסיה.

*מי חשוף ביותר להפסדים של אפריקה?

על פי נתוני האוצר, עמיתי הפנסיה של פסגות הם החשופים ביותר לאג"ח של לבייב, ואחריהם עמיתי מנורה מבטחים וכלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully