וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט המחוזי בירושלים: נאמן לא יוכל להחרים את המתנות שקיבל פושט רגל שהתחתן

נורית רוט

2.9.2009 / 12:52

הנאמן ביקש להחרים את הצ'קים באירוע וכן רשות לחפש בכליהם של מוזמנים "הפעולה המבוקשת פוגעת בכבוד האדם"



מה דינן של מתנות חתונה שמקבל פושט רגל? האם יכול הנאמן על נכסיו לתפוס אותן במהלך החתונה כדי להכניסן לקופת פשיטת הרגל? בשאלה זו דן בית המשפט המחוזי בירושלים, והחליט כי יש גבול. הנאמן לא יוכל להיכנס לחתונה ולהחרים את המתנות.



עו"ד שמעון אורי משמש כנאמן על נכסיו של רוני זירר הרוש, שהוכרז כפושט רגל בדצמבר 2008. בקופת פשיטת הרגל הצטברו כ-24 אלף שקל, ואולם הרוש אינו עומד בתשלום החודשי שנקבע בצו הכינוס, והפיגור בתשלומים הוא כ-38 אלף שקל.



הרוש התחתן בשבוע שעבר בגן ארועים בפתח תקוה, ולנאמן נודע על כך. לטענת הנאמן, המתנות שמקבל פושט הרגל מוקנות לנאמן ועליו לפעול לתפיסתן. לפיכך הגיש בקשה לבית המשפט, שיאפשר לו להיכנס בסיוע בעל תפקיד ובסיוע המשטרה לאולם החתונות, ולתפוס את כספת הצ'קים שתימצא במקום. כן ביקש לאשר לו לערוך חיפוש אצל כל מי שנוכח באולם ויש יסוד להניח שהוא מחזיק מתנות.



השופט יוסף שפירא קבע כי לפי פקודת פשיטת הרגל, כל נכסיו של פושט הרגל יוקנו לנאמן והם ניתנים לחלוקה בין נושיו, וכי הסעיף כולל גם מתנות שהוא מקבל.



עם זאת, קבע שפירא כי יש לבחון האם הפעולה המבוקשת על ידי הנאמן "הינה הפעלת הדין באופן מידתי". לדעת השופט, "אין ספק שהפעולה מורכבת, שהרי אם היא תהיה גלויה בתחילת הערב, הרי שהמוזמנים לא ימסרו את תשורותיהם לבעלי השמחה ויסכלו את מטרת הפעולה, ואם תיעשה בשלב מאוחר יותר, הרי יהיה צורך לערוך חיפוש אצל הנוכחים באירוע". לכן קבע, "נראה בעיני, כי הפעולה המבוקשת פוגעת בכבוד האדם ובעיקר בצדדים הנוספים פרט למשיב, אינה מתאימה לרוח העידן, ואינה עומדת ביחס ישר לתוצאה שעשויה להתקבל הימנה".



עוד הוסיף שפירא כי לא מדובר בעסקה מסחרית שמבצע פושט הרגל, שנושיו מצפים כי את פירותיה יש לחלק ביניהם. "יהיו אשר יהיו זכויותיהם של הכלה, של המשפחות ושל החוגגים, בין שהן זכויות הקבועות בחוק היסוד, בין בחקיקה ובין בפסיקה, נראה בעיני שזכות הנושים ליהנות ממשאביו השיוריים של פושט הרגל, נסוגה מפניהן".



השופט דחה את הבקשה, אך קבע כי הנאמן יוכל לנסות לעקל כספים לאחר האירוע או לדרוש לחקור את החייב באשר לכספים שהתקבלו כמתנות, או לנקוט בכל הליך סביר אחר ברשות בית המשפט. (בש"א 9108/09 פש"ר 4136/07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully