וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופטת ישראלית: אתר ששידר משחקי הפרמייר ליג בחינם יוכל להמשיך

עמית בן-ארויה

2.9.2009 / 18:25

המשפט נדון בישראל כי השרת של האתר הוצב בישראל חלק מהזמן



"בעל האתר יישאר באלמוניותו, ואם ירצה בכך ימשיך להגשים את משאלתו להעביר, באותה מתכונת, משחקי ספורט לאוהדים ברחבי העולם בחינם". כך סיכמה שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, מיכל אגמון-גונן את החלטתה הארוכה שמאפשרת לגולשי אינטרנט להמשיך ולצפות בשידורי הליגה האנגלית בכדורגל ללא תשלום.



משחקי הפרמייר ליג באנגליה הם אחד המוצרים הטלוויזיוניים הפופולריים בתחום הספורט. הליגה מעניקה רישיונות שידור של המשחקים לגופי שידור שונים וב-207 מדינות משודרים המשחקים. כשגילתה הפרמייר ליג - חברה בה מאוגדות הקבוצות שבליגה - כי אתר www.livefooty.org שידר את משחקי הליגה האנגלית ומצהיר על כוונתו להמשיך לשדרם, הגישה בקשה לצו מניעה שימנע ממנו להמשיך לעשות כן. כדי לנהל דיון משפטי היתה חייבת הפרמייר ליג לברר את זהותו של האיש.

המשחקים של הליגה האנגלית הראשונה מצולמים על ידי חברות טלוויזיה בשידור חי ואלה מועברים באורח מאובטח לאתר חברת img, שם מוסיפים כתוביות, גרפיקה מוסיקה ופרשנות בשפה האנגלית. לאחר מכן מועבר השידור ללוויין.



בהתאם להסכמי רישיון בין img לפרמייר ליג, כל זכויות היוצרים בשידור הבינלאומי הועברו מ-img לפרמייר ליג. זו מעניקה רישיונות לגופי שידור ואלה רשאים להוסיף לו פרשנות בשפתם וגרפיקה המזהה את תחנת השידור הספיציפית. הזמן שעובר בין הצילום החי להגעה ללקוח דרך הלווין הוא חמש שניות.



באתר החתרני ניתן לצפות במשחקי ספורט שונים, לרבות משחקי הפרמייר ליג ללא תשלום. באתר מוצהר באנגלית כי כל מטרת האתר היא לצפות במשחקיים מבלי לשלם סנט. "כעת גם אתה יכול להנות מכך... אתה יכול לצפות בכל אירועי הספורט המעניינים בחינם", נכתב בו.



בפרמייר ליג דרשו מבעל האתר בדואר אלקטרוני לחדול מכך, אך זה סירב. עם זאת, בעל האתר הסכים להפסיק לשדר משחקים עד להכרעה משפטית.



התיק נדון בישראל מאחר שבחלק מהזמן השרת שבאמצעותו הופעל האתר היה בישראל. פרמייר ליג ביקשו להעביר את המשפט לחו"ל, בטענה שבית המשפט בישראל "אינו פורום ראוי", אך השופטת קבעה כי ניתן לדון בתיק בישראל, מאחר שלפחות בחלק מהזמן השרת היה בישראל, ולפחות חלק מהגולשים היו ישראלים.



השופטת החליטה שאין לחשוף את זהותו של בעל האתר. הפרמייר ליג, אמרה, לא הראתה כי מעשיו מהווים הפרת של זכות מזכויותיה. חרף העברה מלאה של המשחקים בשידור חי היא סברה שאין מדובר בשידור שהוא דומה לזה הטלוויזיוני.



לדבריה, הערך החברתי של הנגשת הספורט לציבור באמצעות האינטרנט גובר במקרה זה על שיקולים אחרים. עוד קבעה כי הצופה האינטרנטי בשידור אינו הצופה הפוטנציאלי שהיה משלם עבור הצפייה בטלוויזיה.



"בעל האתר ביסס את זכותו להמשיך ולהעביר את המשחקים באתר", ציינה אגמון-גונן. לשיטתה, הוא הראה כי מדובר בשימוש בעל מטרות חברתיות חשובות הנוגעות ליצירה שאינה מצויה בליבת דיני זכויות היוצרים.



השופטת אף ציטטה מהשיר "ארץ טרופית יפה" ותהתה אם הכדורגל יוותר חלק מ"קרנבל, אהבה וכדורגל" כסמל לחופש ומנעמי החיים שכל אחד יכול לקחת בהם חלק, או שמא המשחק יהפוך לבידור עילית למי שידו משגת.



תוך כדי ההחלטה, ציינה השופטת כי בהיעדר חוקי אינטרנט ברורים נאלץ בית המשפט להכריע בין זכויות יוצרים לזכויות המשתמשים.



השופטת חייבה את הפרמייר ליג בהוצאות בעל האתר ושכר טרחת עורך דין בסך 50 אלף שקל.

בעל האתר יוצג על ידי עו"ד יורם ליכטנשטיין. הפרמייר ליג באנגליה יוצגה על ידי עו"ד מאיר קלינגר. נענע10 ונטוויז'ן013 ברק יוצגו על ידי עו"ד לירון פרמינגר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully