וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויסמן לא חשב על השותפים

סיון קלינגבייל

2.9.2009 / 23:23

סיון קלינגבייל טוענת כי כאשר התברר שאין מסלולים עוקפי שבת השותפים של ויסמן ברבוע הכחול לא הרימו קול צעקה. עכשיו הם הנפגעים הישירים

לפני כמה שנים יצא דודי ויסמן, מבעלי רשת רבוע כחול ודור אלון, להרפתקה. הוא רכש את רשת המרכולים העירונית AM:PM ב-143 מיליון שקל. הימים היו אז ימי גאות, הכסף היה קל והרשתות העירוניות נראו כדבר הבא. הלקוחות אוהבים לקנות ליד הבית ומוכנים לשלם על כך, הסבירו המומחים.

ההחלטה לרכוש את החברה באמצעות דור אלון ולא באמצעות החברה הטבעית לכך, רבוע כחול, העלתה תהיות כבר בהתחלה. רבוע שקדה באותם ימים על אסטרטגיה לחיזוק מעמדה של התת-רשת מגה בעיר, במרכזי הערים. רכישת AM:PM דרך החברה האחות הוגדרה בצורה לא רשמית כ"מסלול עוקף שבת", שכן רבוע, כרשת השנייה בגודלה, לא יכולה לשרוד ללא הכשר. ויסמן מצא פתרון לבעיית השבת, אך יצר לעצמו תחרות מבית.

השותפים של ויסמן ברבוע כחול (אך לא ב-AM:PM), לא הקימו קול צעקה. הם גם לא נשמעו כאשר התברר שאין מסלולים עוקפי שבת, וכש-AM:PM עלתה על הראדר של הרחוב החרדי. פתיחת סניף בשנקין בתל אביב בין שני בתי כנסת עוררה את המגזר החרדי כולו והוא פתח במתקפה על ויסמן. מי שנפגע ישירות היו דווקא בעלי המניות של רבוע.

מבט קצר על מניות רבוע ושופרסל בשנה וחצי האחרונות מראה כי נפתח פער גדול בין החברות. אפשר לומר כי הוא נבע מלא מעט סיבות ונסיבות - לשופרסל הנהלה יציבה, בעוד ברבוע כחול היו חילופי גברי תכופים; הנהלת שופרסל ידעה להוביל תהליך הבראה ותהליך אסטרטגי מובנה, בעוד ברבוע התמהמהו - אבל אי אפשר להתעלם מכך שהרכישה של החברה האחות אחראית ללא מעט מהפער הזה.

שפע שוק, התת-רשת החרדית של רבוע כחול, מנתה בעבר 47 חנויות והמכירות בה היו כ-20% מהמחזור של רבוע. כיום פועלות רק, וההערכות בשוק הן שהמכירות בהן מגיעות ל-10% ממכירות החברה. ההערכה היא ששפע שוק איבדה כ-20% מהמחזור, בשל החרם החרדי. מה גם שעדיין לא ברור אם משקיעי רבוע סיימו לשלם את מחיר הרכישה. ב"יתד נאמן" אמנם פירסמו כתבה אוהדת, אך גורמים במגזר החרדי מעריכים כי לא יסתפקו בסגירה של חלק מסניפי AM:PM בשבת, אלא יצפו לסגירה של כל הרשת בשבתות ובחגים.

האם החרם החרדי הסתיים והציבור החרדי מוכן לחזור לקנות ברבוע? התשובה תתגלה במודעות בעיתונים. בשנה וחצי האחרונות סירבו "יתד נאמן" ו"המודיע" לפרסם מודעות של שפע שוק. ערב ראש השנה ינסו ברבוע כחול להזמין את הקונים. עדיין לא ברור אם העיתונים יאפשרו להם לפרסם. השאלה היא אם ויסמן יסגור את כל רשת AM:PM בשבתות, כפי שמקווים החרדים, או רק כמה סניפים. אם ייסגרו כולם, תהיה זו פגיעה קשה באופיה של החברה, שנרכשה כמתחרה צעירה ונמרצת שהכוח שלה בשבתות. במקרה כזה, מי שייפגעו יהיו השותפים של ויסמן מהצד השני, מדור אלון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully