וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: כיל מובילה בהיקף הנכסים הזרים; אמדוקס, טבע ואורמת אחריה

ניר צליק

3.9.2009 / 19:59

טבע מובילה במחזור המכירות ובהיקף העובדים המועסקים בחו"ל



החברה הישראלית המובילה בהיקף נכסיה בחו"ל היא כיל, והמובילה במספר העובדים והיקף המכירות היא חברת טבע - כך עולה מסקר מיוחד שבדק את התנהלותן של החברות הישראליות הרב לאומיות המובילות. מהסקר עולה כי כי"ל היא החברה הישראלית בעלת שווי הנכסים הגבוה ביותר בחו"ל, למעלה מ-2.4 מיליארד דולר ב2007. טבע מובילה הן מבחינת היקף העובדים בחו"ל שעמד על כ-22 אלף ב-2007 והן מבחינת היקף המכירות בחו"ל, שהסתכם ביותר מ-9 מיליארד דולר באותה שנה.



הסקר נערך על ידי פרופ' זאב הירש מאוניברסיטת ת"א וד"ר ניראון חשאי, המנהל האקדמי של תוכנית האקזקיוטיב mba באוניברסיטה העברית. הסקר, שנערך זו השנה השנייה, נעשה בשיתוף עם מרכז וייל קולומביה להשקעה בינלאומית בת-קיימא בניו-יורק והתאחדות התעשיינים בישראל והוא חלק מניסיון בין-לאומי לדרג חברות רב-לאומיות ברחבי העולם.



החברות הישראליות דורגו על פי היקף הנכסים הזרים, היקף המכירות בחו"ל ומספר העובדים בחו"ל. בסקר זוהו 20 חברות ישראליות רב לאומיות מובילות מענפים שונים כגון: כימיקלים, it, מזון ואלקטרוניקה. יש לציין כי מבין 20 החברות - 6 הן מתחום ה-it (טכנולוגיית מידע).



על פי הסקר, במקום הראשון מבחינת היקף הנכסים בחו"ל נמצאת חברת כי"ל, אשר ניהלה ב-2007 נכסים בסדר גודל של 2.4 מיליארד דולר - כ-20% מסך הנכסים של 20 החברות הישראליות. אחריה ברשימה דורגה חברת אמדוקס, עם היקף נכסים של 1.9 מיליארד דולר. במקום השלישי דורגה טבע, עם היקף נכסים של 1.7 מיליארד דולר ובמקום הרביעי אורמת, עם היקף נכסים של 1.2 מיליארד דולר. בפער גדול אחריהן נמצאת צ'ק פוינט, עם היקף נכסים של 830 מיליון דולר ושטראוס עם היקף נכסים של 689 מיליון דולר.



למרות שכי"ל תופסת את המקום הראשון מבחינת היקף הנכסים, שתי החברות שמדורגות אחריה הן אלו שמובילות מבחינת היקף המכירות שלהן בחו"ל ומבחינת כמות העובדים בחו"ל. חברת טבע מובילה מבחינת היקף העובדים בחו"ל העומד על מעל 22 אלף עובדים ב - 2007 והן מבחינת היקף המכירות בחו"ל, שהסתכם ביותר מ-9 מיליארד דולר באותה שנה. אמדוקס, מדורגת על פי 2 הפרמטרים האלו במקום השני, עם כ-11.4 אלף עובדים וכ-2.5 מיליארד דולר מכירות.



ב-2007 נרשמה ירידה בהשקעות הזרות של החברות הישראליות בחו"ל ל-7 מיליארד דולר בלבד, לעומת שיא של כ-15 מיליארד דולר בשנת 2006. בשנת 2008 ההשקעות הזרות דווקא גדלו והסתכמו ב-8 מיליארד דולר. הרכישה הגדולה ביותר שנעשתה בשנת 2008 היא של חברת טבע, אשר רכשה את חברת באר האמריקאית תמורת 7.4 מיליארד דולר. 20 הרב-לאומיות המובילות בישראל ניהלו ב-2007 נכסים בשווי של 12 מיליארד דולר, והיקף הכנסותיהן עמד על 26 מיליארד דולר. הן העסיקו 68,000 עובדים בחו"ל וניהלו 545 חברות בנות.



החברות הבת של 20 החברות שנסקרו ממוקמות בעיקר באירופה (51% מהחברות הבנות) וצפון אמריקה (25%), והן מתפשטות בהדרגה גם לאסיה (17%).



לדבריו של ד"ר חשאי, "חברות ישראליות צומחות בקצב מהיר יותר מהרבה מחברות רב לאומיות מובילות בעולם, זאת בעיקר לאור הפריסה המגוונת שלהן בשווקים שונים וההכרה בצורך לפנות לשווקים בדרום מזרח אסיה אשר נפגעו במידה פחותה מהמשבר הכלכלי וכן מן הצורך שלהן לבסס מקורות יצור חדשים ברחבי העולם בשל התחזקות השקל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully