וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8 המניות החריגות : אלה שנסקו ואלה שהתרסקו

חגי עמית, אסא ששון ונועם בר

4.9.2009 / 13:42

מיהן שמונה המניות במדד תל אביב 100 - לטובה או לרעה - שמייצגות את הסיפורים המקריים והלא מקריים של אותם תחומי פעילות?

ההצהרה של בעל השליטה באפריקה ישראל, לב לבייב, כי החברה פותחת במגעים להסדר חוב עם מחזיקי איגרות החוב של החברה, התקבלה בתדהמה בשוק ההון. השחקנים בשוק לא הופתעו מכך שמצבה הפיננסי של החברה רעוע - את העובדה הזו הם ידעו חודשים קודם. ואולם העיתוי של ההכרזה, בעת שהעולם כולו זחוח מאווירת סוף המשבר וגל של אופטימיות שוטף את השוק על יציאה מהמיתון, הוא זה שהפתיע את השוק.

אפריקה ישראל היתה הסמל הגדול ביותר של הגיאות הכלכלית, וגם של המשבר לאחר מכן. אבל היא לא לבד. המשקיעים בעולם כולו ייאלצו להפנים בתקופה הקרובה שהשוק אינו דומה למה שהכרנו בעבר. בשנה של טלטלה בשווקים, שבמהלכה צנחו המדדים הראשיים לתהום והמריאו מחדש, מנסים המשקיעים להבין לאן מועדות פני הכלכלה העולמית בחודשים הקרובים - להמשך הנפילות או לחזרה לעליות.

הקריסות העצומות בשווקים הצליחו לבלוע ולהאפיל על המגמה הפרטנית של החברות השונות. כשהכל קורס, אף אחד לא בודק מה באמת הפוטנציאל של כל חברה וחברה. אבל השווקים בעולם פונים כיום לתקופה חדשה. עם שקיעת האבק והעליות של השווקים, חשוב לבחון את השורה התחתונה של החברות בשנה שחלפה, ולראות מי צלחה ובאיזו דרך את המשבר - ולאן פניה של כל חברה מועדות. השוק כבר אינו יכול לסמוך על כך שהשוק כולו יתנהג כמקשה אחת.

המשקיעים ייאלצו לחזור לשיטה הישנה והטובה של בחירת מניות פרטנית, ולבחון את האזור שבו החברה פועלת, הענף, המודל העסקי שלה ואופן הניהול שלה - כדי להחליט אם להשקיע בה.

מדד תל אביב 25, שרושם עליות מתחילת 2009, עושה זאת בהובלה של כמה חברות שהמשותף להן הוא הצלחתן היחסית להתחמק מהמשבר. אצל חלקן, התחום שבו הן עוסקות היה רגיש פחות להאטה כלכלית. כך היא טבע, שעיקר עיסוקה הוא בתרופות שהן מצרך יסוד. גם רשת השיווק של רמי לוי, שמבוססת על מחירים נמוכים של מוצרי מזון ומוצרים בסיסיים אחרים, מצאה את עצמה נהנית מהמשבר.

סיפורן של מניות אחרות הוא יותר של מזל מאיר פנים. כך הן מניות חיפושי הנפט, שנפל לידן מאגר גז עצום דווקא בזמן משבר קשה. כך היא גם סאני, שמצאה את החברה הבת שלה בעיצומו של מאבק על שליטה בחברת הסלולר פרטנר.

גם למניות שפיגרו הרבה אחרי מרבית המניות האחרות יש סיפור. הן פעלו בתחומים שנמצאו רגישים יותר למשבר, כמו נדל"ן עולמי.

TheMarker בחר שמונה מניות חריגות במדד - לטובה או לרעה - שמייצגות את הסיפורים המקריים והלא מקריים של אותם תחומי פעילות.

ישראמקו - המלכה של תל אביב 100

מאגרי הגז העצומים שרבצו מתחת לפני הים במשך אלפי שנים התגלו בדיוק בזמן הנכון - לפחות מבחינת כמה מבעלי הזכויות בקידוחים. יצחק תשובה, בעל השליטה בדלק שמחזיקה ב-15.6% מהזכויות בקידוחים, ספג מכות כואבות מהמשבר הכלכלי העולמי. אבל הבשורה על גילוי הגז גרמה לו להתייצב מדושן עונג מול מצלמות הטלוויזיה, לחייך בסיפוק ולהצהיר: "גילוי הגז הוא נקודת ציון היסטורית בעצמאותה הכלכלית של ישראל".

היתה לו סיבה טובה לחייך - מניית דלק קידוחים זינקה מתחילת השנה, והחברה הציגה זינוק ברווחים במחצית זו בעקבות העלייה בשווי הזכויות. תשובה לא היה לבד - גם מניות נפטא ואבנר, ששותפות בזכויות בקידוחים, זינקו במאות אחוזים מתחילת השנה.

אבל המלכה האמיתית של מדד תל אביב 100, שהובילה את העליות עם זינוק של יותר מ-700% מתחילת 2007, היא ישראמקו. החברה, שבשליטת הטייקון המסתורי קובי מימון, מחזיקה ב-28.7% מהזכויות בקידוחים, והצליחה גם להביא לידי ביטוי את פוטנציאל הגז בדו"חות הכספיים שלה - מהפסד של 10 מיליון שקל ברבעון השני של 2008 עברה החברה לרווח נאה של כ-90 מיליון שקל ברבעון השני השנה.

קידוח תמר 1 חשף בינואר את הימצאותו של מאגר גז עצום מול חופי חיפה. לאחר מכן הגיעו גם קידוח דלית 1 וקידוח תמר 2, שהמשיכו לשפוך שמן על מדורת העליות של מניות ענף חיפושי הנפט והגז. ואם לא די בכך, לפני כמה שבועות התבשרו המשקיעים כי היקף הגז שנמצא במאגר תמר 1 גדול ב-16% מההערכות הקודמות, ומסתכם ביותר מ-200 מיליארד מ"ק.

המניה מ- 711% 2007 +

סאני תקשורת - המותג כתום, המסכים ירוקים

"אני רוצה שתחשבו חיובי, שתנשמו עמוק", אמר לפני כשנה אילן בן דב, בעל השליטה בטאו תשואות, לבעלי איגרות החוב של החברה. "אני עצוב על כל אגורה שכל אחד מפסיד. שלא יפחידו אותי, כי כשמפחידים אותי אני עובד פחות טוב".

אלה היו הימים הקשים של בן דב, והיו כבר כאלה שהספידו אותו באותה תקופה. אבל בחודש האחרון הוכיח בן דב כושר עמידות יוצא דופן: הוא כיכב בכל כותרות העיתונים עם עסקת השנה שביצע באמצעות חברה אחרת שבבעלותו, סאני תקשורת, כשרכש את חברת הסלולר פרטנר.

כמו כל השוק, גם מניות סאני תקשורת קרסו ב-2008, ובדומה לחברות האחרות, גם היא התאוששה ב-2009. ואולם העליות בסאני היו כה חדות, עד שהיא מחקה לחלוטין את כל הירידות במשבר, והיא אף הגיעה לשיא שרשמה ב-2005.

המנוע לעליות בסאני היה עסקת פרטנר. המגעים של סקיילקס, חברה בת של סאני, עם התאגיד הסיני האצ'יסון לגבי רכישת פרטנר, העלו אופטימיות אצל משקיעי סקיילקס - אך הרבה יותר אצל החברה האם סאני. כשהיא מחזיקה בסקיילקס, שמחזיקה בפרטנר - סאני ממונפת יותר, והתשואה בהתאם.

ואולם סאני לא עלתה רק בשל עסקת פרטנר. תוצאות הרבעון השני של החברה בישרו על זינוק של יותר מ-75% ברווחי סאני, שהסתכמו ב-93 מיליון שקל. עיקר הרווח נבע מפעילותה בתחום המכשירים הסלולריים - נתח השוק של מכשירי סמסונג, שמשווקת סאני תקשורת, עלה בקרב כלל מפעילות הסלולר. בנוסף, הצמיחה בשירותי הסלולר המתקדמים הובילה לגידול במכירות מכשירים מתקדמים, ולכן המחיר הממוצע למכשיר סלולר שמכרה סאני זינק גם הוא.

המניה מ- 2007 23% +

רשת רמי לוי - עוף בשקל, חברה במיליאד

רמי לוי, האיש והעוף בשקל, הצליח למתג את עצמו היטב במשך השנים. הוא התגלה כאשף יחסי ציבור שהשכיל להבליח בכל ערב חג עם מבצע סנסציוני כזה או אחר שהניב לו כותרות מפרגנות בעיתונות. אבל במשך השנתיים האחרונות הצליח לוי להוכיח כי הוא לא מנצח רק בזירה התקשורתית - גם בזירה הפיננסית היתה לו הצלחה מרשימה.

במאי 2007 הגיע לוי לבורסה של תל אביב. הוא הנפיק את החברה שבשליטתו, רשת השיווק רמי לוי - הממתגת עצמה כזולה ממתחרותיה - לפי שווי של כמעט חצי מיליארד שקל. יותר משנתיים לאחר מכן הוכיח לוי כי הוא יודע לעשות את העבודה לא רק בפרברי הערים, אלא גם בבורסה.

רבוע כחול הפסידה בתקופה זו חצי מערכה, שופרסל הציגה בתקופה זו עלייה של 16%, ומניית רמי לוי זינקה ב-92% - בעוד החברה מתקרבת לשווי של קרוב למיליארד שקל.

ענף רשתות המזון הוא דפנסיווי יחסית לאחרים - האזרחים ממשיכים לרכוש מזון גם בימי מיתון. לוי המשיך להוריד מחירים ולהגביר את הלחץ על המתחרים. בנוסף, הוא ניצל את תקופת השפל בשווקים לביצוע רכישות נדל"ן.

החברה של לוי המשיכה להציג צמיחה ברווחים גם בתקופת המשבר, ולוי התקרב לרמה של 5% משוק הקמעונות הישראלי. עם סיום המשבר, לוי ניצב בנקודה שבה הוא יכול להעיד כי הוא יצא מהמשבר מחוזק. הוא אמנם עדיין לא בליגה של שתי החברות הגדולות בענף, אבל המומנטום הוא שלו.

המניה מ-2007 92% +

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

אלביט מערכות - תודה לאל שיש מלחמות

"מלחמות תמיד יהיו - תודה לאל" - כתב יוסי בנאי בשירו "כמו כולם". מי שצריכה יותר מכל להודות על המלחמות, היא אלביט מערכות. בעוד חברות היי-טק, פיננסים ונדל"ן בכל העולם רשמו הפסדים קשים במשבר הכלכלי העולמי, אלביט מערכות, שעוסקת בתחום הביטחוני והצבאי, דילגה בקלילות מעל המשבר ומניית החברה זינקה לשיא של כל הזמנים. מניית אלביט נסחרת כיום במחיר הגבוה ביותר מ-20% שהמחיר שרשמה בימי הגאות בסוף 2007.

אלביט מערכות היא הגדולה מבין קבוצת המניות השייכות לחברות שעיקר עיסוקן הוא פיתוח ומכירה של מוצרים לשוק הצבאי. החברה גילתה אדישות למשבר משום שכמו חברות אחרות שעוסקות בתחום זה, עיקר הלקוחות הם צבאות ברחבי העולם - ותקציבי הביטחון של המדינות לא משתנים ברגע אחד. בנוסף, הפרויקטים בעסקים מהסוג זה הם בדרך כלל ארוכי טווח, ומשבר כלכלי קצר אינו מהווה שיקול מכריע לגבי הפרויקטים.

גם התוצאות הכספיות של אלביט מערכות מספרות את אותו סיפור. רווחי החברה כמעט שילשו את עצמם ב-2008 לעומת 2007. אותה מגמה נמשכה גם לתוך 2009 - את הרבעון השני סיימה אלביט מערכות עם רווח של 243 מיליון שקל, לעומת 185 בתקופה המקבילה אשתקד. המנכ"ל והיו"ר, יוסי אקרמן, אף הצהיר באחרונה כי החברה תמשיך במדיניותיה לבצע רכישות ומיזוגים ברחבי העולם.

המניה מ-2007 101% +

וריפון - הקופה התקלקלה

כמעט בכל קנייה בסופר או ברשת אופנה, כשאנו שולפים את כרטיסי האשראי ומגישים אותו למוכר כדי שיגהץ אותו, אנחנו נפגשים בווריפון. החברה, שנחשבה ליצרנית הגדולה בעולם של מסופים לקריאת כרטיסי אשראי וכרטיסים חכמים, היא זו שגם מייצרת את הקופות המשולבות הפופולריות בישראל.

וריפון, שמרכזה בארה"ב, נכנסה לישראל ב-2007 ורכשה ב-2007 את חברת ליפמן הישראלית תמורת כ-800 מיליון שקל. אז החברה עקפה את תחזיות הרווח שלה עם צמיחה של 57%.

ואולם אז החלו הבעיות בחברה. בדו"חות של דצמבר 2007 הודיעה החברה כי התגלתה טעות חשבונאית גדולה בנוגע למלאים בחברה. כתוצאה מכך היא נאלצה לתקן את דו"חותיה. בעקבות התיקון צנח הרווח הגולמי של החברה מ-37 מיליון דולר ל-7.3 מיליון דולר. התגובה במניה לא אחרה לבוא - והיא ירדה מכ-12 שקל באמצע 2007 ל-90 אגורות בסוף 2008.

ב-2008 הודיעה החברה כי תרכוש את חברת א.ח. יישומים, שעסקה בתחום הקופות החכמות. לרגע היה נראה כי וריפון סיימה את צרותיה, אך קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, שהיה אמור להעניק אשראי לחברה, יצרה לה בור תזרימי. בנוסף, הנפילה בענף הקמעונות בארה"ב פגעה קשות בווירפון.

בסוף 2008 הציגה החברה שוב יצירתיות חשבונאית כאשר בחרה למחוק 285.7 מיליון שקל בגין הפחתת מוניטין והוצאות על נכסים בלתי מוחשיים, וגרמה למשקיעים בלבול. כיום הגיעה החברה להסדר עם רשות ני"ע האמריקאית על ניפוח המלאים. את הרבעון השלישי של 2009 היא סיימה עם הכנסות של 211 מיליון דולר, לעומת צפי אנליסטים להכנסות של כ-202 מיליון דולר.

המניה מ- 2007 73% -

אלווריון - השוק משגשג, אך החברה נותרה מאחור

בין השווקים הבודדים ששרדו את המשבר הכלכלי, ואף הצליחו להתחזק במהלכו, נמנה גם שוק מערכות הגישה לתקשורת אלחוטית רחבת פס. אלווריון, שעוסקת בתחום הזה, אמורה היתה לשגשג בשנה האחרונה, בעיקר בזכות הטכנולוגיה שפיתחה לתקשורת אלחוטית למרחק של כמה קלומטרים באמצעות WiMax - טכנולוגיית הדור הרביעי של הרשתות האלחוטיות.

ואולם אלווריון נקלעה לקרב אדיר מול מתחרה חזקה שלה, וספגה מכה אנושה. ברבעון הרביעי של 2007 היתה אלווריון מועמדת עיקרית לרכישה בידי סיסקו - היצרנית הגדולה בעולם של ציוד רשתות תקשורת. הערכות אלה הרימו את מחיר המניה לשיאים חדשים, ותג המחיר המשוער שלה נע בין מיליארד דולר ל-1.5 מיליארד דולר. כחודש לאחר מכן התברר כי סיסקו העדיפה את מתחרתה של אלווריון, נאביני נטוורקס (Navini Networks) שנרכשה תמורת סכום של 330 מיליון דולר. לא רק שאלווריון לא נרכשה - היא מצאה מולה יריב אימתני.

בתחילת 2008 זכתה אלווריון במכרז של 20 מיליון דולר לאספקת ציוד WiMax נייד. הזכייה העלתה את הביטחון של החברה להמשיך לפעול למרות המשבר העולמי. ואולם הפסד של החברה במכרז להספקת רשת WiMax לחברה היפנית KDDI בשווי של 100 מיליון דולר, דירדר את מחיר המניה לשפל של שנה.

המשבר הכלכלי שהלך והחריף, יחד עם שחיקת הדולר, פגעו באלווריון ובאמצע 2008 היא דיווחה על גל פיטורים. ביוני 2008 היא חתמה על שיתוף פעולה עם נורטל, אך כחצי שנה לאחר מכן קרסה נורטל ואלווריון נאלצה להנמיך את תחזיות ההכנסות שלה ולעדכן כי היא צופה הפסדים.

המניה מ-2007 46% -

טבע - קפסולה של יציבות בצונאמי העולמי

בשנים של הגיאות בשווקים, שבהן כל מטאטא ירה - טבע, מניית העם המיתולוגית, הכזיבה. במהלך 2006-2007 איבדה המניה 11% משווייה. זו אמנם לא קריסה נוראית, אבל היו אלה ביצועים חיוורים על רקע זינוק של 40% שהציגה בורסת תל אביב בשנתיים האלה.

ואולם 20 החודשים האחרונים היו פיצוי הולם לחברת התרופות. ביצועי המניה החיוביים הזכירו למשקיעים כי טבע - הפועלת בענף דפנסיווי הנפגע פחות ממשברים כלכליים - עדיפה מהשקעה בענפים כמו נדל"ן ופיננסים.

טבע הציגה בתקופה זו תשואה חיובית של 11%, בימים שבהם הבורסה כולה איבדה 20% משווייה. החברה סיימה לפרוע בתקופה זו את ההלוואה שנטלה לרכישת חברת הענק באר - המהלך העסקי הגדול של החברה בתקופה זו, המסתמן כהצלחה.

החברה לא חפה מאיומים של מתחרות בארה"ב, אירופה והודו, וממגבלות רגולטרויות בענף הנוגעות ליכולתה להמשיך לשכפל את תרופות המתחרים. אבל בשורה התחתונה - התקופה הסוערת האחרונה הוכיחה כי טבע כמעט חסינה ממשברים כלכליים ברמה העולמית.

המניה מ-2007 55% +

דלק נדל"ן - נקברה בחיים, אך התאוששה

בשיא המשבר העולמי היה נראה שגורלה של דלק נדל"ן כבר נחרץ. החברה, שבשליטת איש העסקים יצחק תשובה, הצליחה להגיע לשיאים בעיקר באמצעות המנכ"ל השאפתני שלה - איליק רוז'נסקי.

ואולם עם פרוץ המשבר רוז'נסקי צלל עם החברה לתחתית - החברה היתה ממונפת עד לצוואר ולא היה נראה כי תוכל לעמוד בהחזרי החוב שלה לבעלי האג"ח. ואולם מי שקבר אותה בעודה בחיים נאלץ לגלות שהיא קמה על רגליה וגילתה התאוששות מפתיעה .

דלק נדל"ן עוסקת בנדל"ן מניב בחו"ל, בנייה למגורים בישראל ונכסים מניבים בישראל. במהלך השנים ערך רוז'נסקי מסע רכישות אגרסיווי, אך הוא הסתיים באמצע 2007 עם תחילת המשבר בנדל"ן העולמי. באותה תקופה הגיעו התשואות על האג"ח של החברה ל-120% - שמשקפות חשש לקיומה כעסק חי. החברה סיימה את 2008 עם הפסד של 1.6 מיליארד שקל. בשלב הזה החליט תשובה להפריד את דלק נדל"ן מקבוצת דלק, והעביר אותה לקבוצת תשובה. רוז'נסקי פתח במסע מימושים אגרסיווי של כמיליארד שקל, ויחד עם ההתאוששות בשוק ההון הצליחה דלק נדל"ן לעמוד בהתחיבויותיה.

המניה מ-2007 77% -

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully