וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישרדות - גרסת העסקים הקטנים

מאת טלי חרותי-סובר

5.9.2009 / 23:06

המשבר עדיין לא מאחורינו: רובם המוחלט של העסקים הקטנים בישראל חשים כי מעל ראשם מרחף איום קיומי.

בעוד שהבורסה שוברת שיאים, מגלים העסקים הקטנים כמה קשה לשרוד בזמן משבר - כך עולה מסקר חדש שערכה המחלקה הכלכלית של התאחדות בעלי המלאכה והתעשייה בקרב מדגם מייצג של חברות.

הסקר מגלה כי בעל העסק הקטן עדיין חושש מאוד לגורלו, מבוהל ממחנק האשראי וחרד מהירידה בביקוש למוצריו. 13% בלבד מכלל בעלי העסקים שהשתתפו בסקר טוענים כי לא מרחף מעליהם כל איום קיומי, בעוד שהאחרים אינם בטוחים כלל כי זהו מצבם.

לעסקים הקטנים יש סיבה לחשוש. על פי נתוני לשכת המסחר, אם ב-2008 נפתחו בישראל כ-48 אלף עסקים ונסגרו 37 אלף, הרי שב-2009 כבר נסגרו 26 אלף עסקים ומספרם צפוי להכפיל עצמו עד סוף השנה.

אחת השאלות המרכזיות בסקר בדקה מהם האיומים הגדולים שחשים בעלי העסקים הקטנים. 35% ציינו את הירידה בביקושים על רקע ההתכווצות המתמשכת בפעילות הכלכלית, ו-32% ציינו את קשיי המימון הנובעים ממחנק האשראי במשק.

לאלה הצטרף איום נוסף: החשש מהיבוא מהמזרח הרחוק - 16% רואים בו איום קיומי של ממש. הרגולטור, מתברר, דווקא לא מפחיד את העסקים הקטנים: רק 2% מהנשאלים חוששים מרגולציה מוגברת בתחומם. 2% נוספים רואים בהיעדרו של דור ההמשך לעסק איום קיומי.

הרוב כבר חווה משבר

אל מול החששות מהעתיד, נשאלו המשתתפים גם על עברם. 51% מהמשיבים ציינו כי העסק שלהם כבר עמד בפני משבר קיומי בעבר מסיבות מגוונות: גורמים חיצוניים כמו מיתון או מלחמה (49%), מוסר תשלומים ירוד (25%) וגם גידול לא מבוקר של העסק (18%) וניהול כספי כושל (8%).

הנתונים משקפים את פגיעותם העמוקה של העסקים הקטנים בתקופות שפל, על רקע קשיים שעליהם אין להם שליטה כמו בעיות מימון וירידה בביקושים. זאת, במקביל לכשלים נפוצים בניהול עסקים יצרניים קטנים בישראל - כמו חיסרון לגודל, היעדר התמחות, חוסר ידע המסייע לניהול מקצועי וקשיים בהתמודדות עם המערכת הביורוקרטית. צירוף גורמים אלה הופך חלק ניכר מהקשיים התפעוליים השוטפים בעסקים אלה למשבר קיומי אקוטי שעמו נדרש העסק להתמודד.

העובדה כי 49% מהעסקים לא עמדו בפני משבר קיומי משקפת את היתרונות של העסק הקטן המנוהל בצורה נכונה: גמישות תפעולית והיכולת להסתגל במהירות לשינויים מבניים למגמות חדשות ולתנאי שוק משתנים, ופיתוח והשגת יתרון תחרותי מתמשך לאורך זמן.

31% מהמשיבים לסקר ציינו כי במהלך חיי העסק חוו השקעה כושלת, שנבעה מהערכת סיכונים לא נכונה, היעדר תכנון, החלטה רגשית לא-כלכלית וגם מחסור במימון. תשובות אלה משקפות פן נוסף בפרופיל של העסק הקטן: בניגוד לבעלי עסקים גדולים הנוטים לקחת סיכונים, נוטה בעל העסק הקטן להיות שמרן יותר בניהולו ולחשוב היטב לפני כל צעד. עם זאת, בעלי עסקים קטנים אינם נהנים לעתים קרובות מידע כלכלי נרחב, מה שהופך אותם לטרף קל יחסית לכוחות השוק.

סומכים בעיקר על עצמם

למרות החששות, עולה מהנתונים נתון אחד מפתיע: 80% מהנשאלים הגדירו את העסק הפרטי שלהם כהצלחה. רק 5% טענו כי אינו מצליח כיום, והשאר ענו כי הם לא יודעים.

סודות ההצלחה של העסק הוגדרו על ידי רוב הנשאלים כידע וחזון מקצועי (78%), תכונות אישיות של הבעלים (74%) וניהול נכון שלו (52%). 40% בלבד אמרו כי זהו יתרון תחרותי מתמשך, ו-17% הודו כי גם למזל יש מקום של כבוד.

נתונים אלה מעט תמוהים על רקע המשבר, אך ייתכן כי בעלי העסקים המודאגים דווקא לרוב מרוצים מיכולתם להתמודד אתו (ואולי גם מנסים להרגיע את עצמם במחמאות אישיות).

הנתונים מבליטים תפישה נוספת: העסק היצרני הקטן תלוי בעיקר ביכולות של הבעלים לנווט אותו גם ברגעים קשים במיוחד. כאן מתבטא עקרון נוסף המאפיין בעלי עסקים קטנים: הם סומכים בעיקר על עצמם. האם זה טוב או רע? מחזורי המכירות של כל עסק בנפרד הם אלה שמספקים את התשובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully