וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הופרט סמל האידיאולוגיה קיבוצית: קיבוץ עין חרוד (מאוחד) ביטל את השוויון

עמירם כהן

6.9.2009 / 16:41

הקופה המשותפת תבוטל ויגבה תשלום עבור חינוך ובריאות; חברים ותיקים יזכו לפנסיה בסכום של כ-2,700 שקל



קיבוץ עין חרוד (מאוחד), אחד מסמלי האידיאולוגיה הקיבוצית השיתופית, החליט בשבוע שעבר לבטל את השוויון בין חבריו ולעבור תהליך הפרטה הכולל ביטול הקופה המשותפת והשכר השיוויוני. עין חרוד, קיבוצו של מנהיג הקיבוץ המאוחד, יצחק טבנקין, הוקם ב-1921 למרגלות הגלבוע והיה הגרעין ממנו צמחה ב-1924 תנועת הקיבוץ המאוחד, שנקראה בתחילת דרכה "קיבוץ עין חרוד".



בנו של יצחק טבנקין, אהוביה טבנקין (79) מעריך שאביו היה מתנגד לשינוי, מפני שהאידיאולוגיה בה דגל היתה אחריות של הכלל ליחיד ושל היחיד לכלל בעוד שעם יישום ההפרטה מסיר הקיבוץ את אחריותו מהיחיד.



מקומון הקיבוצים "הדף הירוק" מדווח כי האסיפה הכללית של חברי הקיבוץ בה השתתפו 335 חברים מכלל 350 חברי הקיבוץ, קיבלה ברוב של 79% את ההחלטה על ביטול השוויון. על פי ההחלטה, תקבע ועדה מיוחדת את הקריטריונים לשכרם של חברי הקיבוץ המועסקים בענפים השונים על פי תרומתם להצלחה הכלכלית של הענפים והמפעלים בהם הם מועסקים. שכרם יועבר מעתה לחשבונם הפרטי במקום לקופה המשותפת של הקיבוץ כפי שהיה עד כה. כמו כן, תבוטל החובה של החברים העובדים מחוץ לקיבוץ למסור לקופת הקיבוץ את הכנסותיהם וכן תבוטל חובת החברים למסור לקופה המשותפת הכנסות הון כמו רנטות, פיצויים, פנסיות, ירושות וכולי.



עוד נקבע בהחלטה כי הקיבוץ ישלם לחבר שהגיע לגמלאות פנסיה חודשית בסך 2,743 שקלים. לגמלאי יחיד תינתן תוספת של 700 שקל לחודש. כמו כן, תימסר לגמלאים קצבת הזקנה מהביטוח הלאומי (כ-1,800 שקל לחודש) שהועברה עד כה לקופה המשותפת. נקבע כי ההפרטה תכנס לתוקף בראשית 2010 לאחר תקופת התארגנות. מנהל הקהילה, יפתח עממי, העריך כי הפער בהכנסות החברים, מאותה קבוצת גיל, מעבודה בקיבוץ יגיע ל-150%. כמו כן, ישלמו החברים מהכנסותיהם את עלויות החינוך (פעוטונים, גנים) והבריאות (עלויות הביטוח לקופות החולים) אף ששירותים אלו, כמו שירותים אחרים שיספק הקיבוץ בתשלום, יהיו מסובסדים. עד כה, סיפק הקיבוץ את השירותים הללו ללא תשלום.



בשנים האחרונות נקלע קיבוץ עין חרוד לקשיים כלכליים ולחובות והדבר גרם לחברים לתמוך במהלך הפרטה. התומכים במהלך טענו כי ההפרטה תיצור מוטיבציה להתייעלות, לחסכון בהוצאות ולהגדלת התפוקה בעבודה. לעין חרוד מאוחד שלושה מפעלי תעשייה - דיקם, פלדות ורהיטי עין חרוד. כמו כן, הקיבוץ הוא בעלים של ענפי חקלאות בהם גידולי שדה, רפת ולול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully