וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל חברי הפורום המצומצם המליצו לסטנלי פישר להעלות הריבית: איזון בין תמיכה במשק לשליטה באינפלציה

יעל חלק

7.9.2009 / 11:52

מניתוח שיפוע עקום המק"מ, צפויה ריבית של כ-2.5% בטווח של שנה קדימה



כל חברי הפורום המצומצם בבנק ישראל המליצו לנגיד הבנק, סטנלי פישר, להעלות את הריבית במשק לחודש ספטמבר. שלושה מחברי הפורום המליצו לנגיד להעלות את הריבית ב-0.25%, כפי שאכן קרה, וחבר אחד המליץ להעלות את הריבית ב-0.5% על רקע רמת הריבית הנמוכה יחסית למדינות אחרות ובעקבות התפנית המסתמנת בקצה הצמיחה.



על פי המודלים הכלכליים בהם משתמש בנק ישראל, האינפלציה של 12 החודשים האחרונים צפויה להישאר מעל הגבול העליון של יעד האינפלציה עד מחצית 2010. אז צפוי שיעור האינפלציה להתמתן ל-1.3% בהשפעת פער התוצר שנפתח. על פי מודל זה, נגזר לשנה העלאת ריבית מתונה בלבד. על פי תרחיש אחר, שצופה התאוששות מהירה יותר בסחר בעולמי, תעלה הריבית באופן חד יותר. מניתוח השיפוע של עקום המק"מ צופים השחקנים בשוק ההון כי הריבית תהיה כ-2.5%.



ההחלטה על העלאת הריבית התקבלה תחת הנחה של ירידה בפעילות הריאלית במשק ב-2009 ועלייה מתונה ב-2010; עליה הדרגתית של הריביות בעולם החל מ-2010, ירידה חריפה של הסחר העולמי ב-2009 ועליה מתונה ב-2010 ועלייה במחירי התשומות המיובאות החל מהרביע השני של 2009-



אחד הנימוקים המרכזיים להעלאת הריבית היה רמת האינפלציה שחרגה בחודשים האחרונים מהגבול העליון של טווח היעד (3%). גם בניכוי השפעת גורמים חד פעמיים נותרה האינפלציה בקרבת הגבול העליון. בנוסף לכך, נתונים לגבי הפעילות הריאלית מחזקים את ההערכה כי ישנה תפנית חיובית בפעילות הריאלית.



בבנק ישראל מתייחסים לבנקים מרכזיים במדינות אחרות ומסבירים כי על אף שהריבית במדינות אלו צפויה להישאר ללא שינוי עד סוף 2009 ואפילו עד אמצע 2010, במדינות אלו צפויה אינפלציה נמוכה בשנה זו ושנה הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully