מאת סופי שולמן
העובדה שחברת טיוגה נמצאת בקשיים קיומיים ידועה מאז פיצולה מאורכית, והדבר ניכר היטב במנייתה. ואולם, באחרונה מנסה הנהלת החברה לשדר לשוק כי היא קרובה למציאת מושיע אסטרטגי, ובכך תציף את הערך המיוחל למשקיעיה.עם פרסום התוצאות לרבעון השלישי של השנה ציין מחפש משקיעים אסטרטגיים בעבור החברה, וגם באורכית לא מסתירים את הכוונות לממש את השקעתם באמצעות מכירת החברה. לפני חודשיים טיוגה הודיעה כי פנתה לבנק ההשקעות פירסט יוניון בבקשה שימצא לה שותפויות אסטרטגיות והשקעות.
שלשום זינקה מניית טיוגה ב-73% במחזור חריג עקב הערכות כי חברת
גלובספאן (GSPN) האמריקאית עתידה לרכוש אותה. שתי החברות מייצרות
שבבים למודמי DSL, אלא שהחברה האמריקאית מוכרת בקצב של 300 מיליון
דולר לשנה ואילו טיוגה צפויה לגרד מלמטה מכירות של 2 מיליון דולר
ב2001-. האם גלובספאן אכן מתכננת לרכוש את טיוגה?
"אנחנו מחפשים שותפים אסטרטגיים כל הזמן", אומר גודייר, "גלובספאן היא
אחת מהחברות". ניתן להניח כי עם החברות הנוספות שעשויות להתעניין
בהשקעה בטיוגה נמנות מתחרותיה,ובהן סנטיליום, טקסס אינסטרומנטס
ואפילו מטאלינק הישראלית, שמנייתה אמנם נסחרת ברמות השפל, אך קופת המזומנים שלה מאפשרת השקעה אסטרטגית או אף רכישה.
גודייר מציין כי מבחינתו מכירת החברה אינה האפשרות היחידה, וגם הסכם
להשקעה אסטרטגית, רכישת הטכנולוגיה או הסכם OEM (שיווק תחת מותג)
יתקבלו בברכה. "הייתי שמח לכל פתרון שיוכל לתרום למאזן של טיוגה,
והייתי מעדיף שעסקה כלשהי היתה נסגרת כבר בקיץ הקודם", אומר גודייר.
לטיוגה יש כיום 19 מיליון דולר במזומן, שרובם התקבלו עקב מכירת
סיליקון ואליו לזן ריסרץ', חברה ישראלית שהוקמה על ידי דוידי גילה
ונסחרת בבורסה האלטרנטיווית של לונדון. בחורף 2000 רכשה אורכית את
סיליקון ואליו מירושלים כדי לעבות את פעילות השבבים שלה, שכבר אז
היתה אמורה להתפצל לחברה נפרדת. ואולם, כשטיוגה נקלעה בקיץ האחרון
למצוקת מזומנים היא מכרה את סיליקון ואליו תמורת 22.5 מיליון דולר.
אורכית שילמה תמורת החברה 140 מיליון דולר.
כשפוצלה טיוגה ונרשמה למסחר בבורסת נאסד"ק, העניקה לה אורכית הלוואה
של 20 מיליון דולר שמעיקה גם היא על מאזן החברה. עם זאת, גודייר
מציין כי ההלוואה לא מדאיגה אותו במיוחד, משום שהיא ניתנה לתקופה של
חמש שנים.
גלובספאן נסחרת כיום בנאסד"ק לפי שווי שוק של 990 מיליון דולר ויש לה
312 מיליון דולר במזומן. לפני חודשיים היא רכשה את ויראטה, אחת
ממתחרותיה האמריקאיות, תמורת 570 מיליון דולר במניות, ולנוכח זאת
מניחים רבים כי היא לא תהסס לבלוע מתחרה נוספת. עם זאת, ייתכן כי כעת
גלובספאן תעדיף להשקיע משאבים באינטגרציה בין שתי החברות ולא להיכנס
להרפתקה נוספת.
לטובת העסקה האפשרית בין גלובספאן וטיוגה ניתן לציין את מניית
גלובספאן, שזינקה ב-63% מאז פרסום ההודעה על רכישת ויראטה. נראה כי
המצב הנוכחי עדיף בעבור גלובספאן לביצוע רכישות במניות, שכן היא תוכל
להתספק במספר קטן יותר של מניות לרכישה ולא לדלל את המשקיעים
הנוכחיים. בנוסף, שוויה הנמוך יחסית של טיוגה המגיע לאחר הקפיצה של
יום שני ל12- מיליון דולר, עשוי לאפשר לחברה האמריקאית לרכוש אותה
באמצעות מזומן.
גוף נוסף שעשוי לתרום לקשר הנרקם בין טיוגה לגלובספאן הוא תום
סנהאוזר, מנכ"ל לשעבר של טיוגה, שמילא בעבר את תפקיד מנהל התפעול
בגלובספאן. סנהאוזר עבד בחברה האמריקאית במשך שנתיים, ובתקופתו יצאה
החברה להנפקה ראשונה בנאסד"ק. ואולם, חצי שנה לאחר מינויו של סנהאוזר
למנכ"ל טיוגה הוא הודיע על פרישתו.
אחת הסיבות לפרישתו של סנהאוזר היתה כנראה כישלונו להביא לטיוגה
לקוחות חדשים. הבעיה המרכזית של טיוגה היתה ונותרה בסיס הלקוחות הצר
שלה, וזו גם אחת הסיבות שגלובספאן לא תמהר לרכוש אותה. במשך תקופה
ארוכה היתה אורכית הלקוחה היחידה של טיוגה, וגם אם באחרונה נוספו מעט
חברות לרשימה זו - הדבר לא ניכר בתוצאותיה העסקיות של החברה.
טיוגה מוכרת בכחצי מיליון דולר לרבעון ומתחילת 2001 היא צברה הפסדים
של 17 מיליון דולר. לפני חודשיים הודיעה טיוגה על הפחתה של 30% בכוח
האדם, אך גודייר מציין כי על אף תוכנית הקיצוצים ברבעון הרביעי לא
יורגש שינוי מהותי בשורת ההכנסות או בשורת ההפסדים.
מנכ"ל טיוגה: "הייתי שמח לו מכרתי את טיוגה בקיץ הקודם"
הארץ
12.12.2001 / 9:56
