וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקסלנס: למרות שצריך להעלות הריבית, בעיקר בכדי להרגיע שוק הדיור, בנק ישראל ימתין לראות כיוון האינפלציה

TheMarker Online

9.9.2009 / 12:33

אקסלנס בסקירה מאקרו כלכלית שבועית



האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים על בסיס חודש יולי 3.6%. האינפלציה במשך 2009 3.9% לעומת 4% בהערכה הקודמת. מדד חודש אוגוסט להערכת כלכלני אקסלנס 0.58%.



התפתחויות צפויות בתחום המחירים לחודש ספטמבר 2009 (הערכה כרגע מינוס 0.28%).



מוניטארי



התפתחויות והערכות בשוק ההון:



דילמה בנושא הריבית. להעלות ריבית כי: ציפיות האינפלציה לשנה הקרובה קרוב ליעד האינפלציה המקסימלי של הממשלה העומד על 3%; השפעת העלאת הריבית לוקחת חודשים ארוכים ואין סיבה שלא להתחיל בהעלאה כבר עתה.



השוק הראלי מתעורר ולמעשה ישראל יצאה מהמיתון כבר ברבע השני של השנה מה שמאפשר חזרה לריבית סבירה, כמו של אירופה, לפחות 1%; הריבית הראלית שלילית והמדיניות המוניטארית המרחיבה ייתר על הנדרש עלולה לגרום אינפלציה לתוך 2010 בייחוד באמצעות העליה במחירי הדיור.



לא להעלות ריבית כי: המדינות בעולם טרם העלו ריבית וייתכן כי לא יעלו הריבית עד אמצע 2010; ציפיות האינפלציה ירדו לקראת עונת המדדים הנמוכה; ייסוף השקל יכול לתמוך בהפחתת האינפלציה בחודשים הקרובים; שעור האבטלה בעלייה.



שלמה מעוז, כלכלן ראשי באקסלנס נשואה: "להערכתינו, למרות שצריך להעלות הריבית, בעיקר בכדי להרגיע שוק הדיור, בנק ישראל ימתין לראות כיוון האינפלציה שיבוא לידי ביטוי במדד חודש אוגוסט, אז יחליט. כיוון הריבית הוא כלפי מעלה, כך על פי השוק, תשואת המק"מ לשנה עלתה בשבוע שחלף ל-1.78% לעומת 1.52% לפני שבועיים".



פער התשואה שב ועלה בשבוע שחלף. פער התשואה באג"ח לעשר שנים מול ארה"ב היה בסוף השבוע 173 נ"ב לעומת 176 נ"ב בממוצע בסוף ששת השבועות האחרונים ולעומת 182 נ"ב שבוע קודם לכן.



פער התשואה באג"ח לחמש שנים היה 165 נ"ב לעומת 165 נ"ב ולעומת 179 נ"ב, בהתאמה. פער התשואה לשנתיים היה 173 נ"ב לעומת 191 נ"ב שבוע קודם לכן.



ציפיות האינפלציה הנגזרות משוק ההון המשיכו לרדת בשבוע שחלף לאורך כל העקום, ראו טבלה מטה. ציפיות האינפלציה לטווח של עד עשר שנים נמוכות ב-38 נ"ב לעומת גג האינפלציה של הממשלה העומד על 1%-3%.







השוק הסולידי:



השחרים



נקודות לציון: תשואת השחרים עם מח"מ של עד 5 שנים ירדה בשבוע שחלף בשעורים שבין 23-29 נ"ב, תשואות השחרים לטווח בינוני מעל 5 שנים ועד 7.4 שנים ירדו ב-11-18 נ"ה בעוד שתשואת השחר הארוך ביותר ירדה רק ב-1 נ"ב.



העלאת הריבית והציפייה למדדים נמוכים יחסית בחודשי החורף יחד עם ייסוף השקל הביאו לירידה באימת האינפלציה לטווח הבינוני, אם כי תשואת המק"מ לשנה דווקא עלתה בשבוע שחלף בעוד 3 נ"ב ל-1.78%.



פער התשואה בין אג"ח סינתטי לשנתיים לעשר שנים עלה בשבוע שחלף בשעור חד של 17 נ"ב ל-251 נ"ב בדיוק כמו בארה"ב. השחרים הבינוניים והארוכים טובים להשקעה לתקופה של 5 חודשים, כך להערכת כלכלני אקסלנס.



צמודי המדד



נקודות לציון: המחסור בצמודי המדד הממשלתיים נמשך; הירידה בציפיות האינפלציה בשווקים לא המשיכה לבוא לידי ביטוי בשערי הצמודים שדווקא עלו בשבוע שחלף והביאו לירידה בתשואות לטווח הקצר בשעור שבין 27-39 נ"ב.



תשואת האג"ח לטווח בינוני ירדה בהשפעת הירידה בתשואות השחרים במח"מ שבין 3.8-5 שנים בשעור שבין 11-15 נ"ב. תשואת צמודי המדד הארוכים הייתה במגמה מעורבת, בין עליה של 5 נ"ב ועד ירידה של 6 נ"ב.



לטווח של שנה קדימה צמודי המדד הארוכים והקצרים מעניינים, לטווח של החודשים הקרובים צמודי המדד הארוכים מעניינים (ראו טבלה); לטווח של שנה צמודי המדד עדיפים על השחרים.



השוואת שחרים/צמודי מדד ואחרים, השבוע שלפנינו ובהמשך



מהנעשה בשווקים: בעולם מבוכה לגבי כיווני השווקים, האינפלציה נמוכה, אין כוונה להעלות הריבית, תוכניות הסיוע הממשלתיות יימשכו ומכאן שאין כיוון לשערי המניות או האג"ח; הדולר נחלש מול מרבית המטבעות בעולם ובישראל ירד לרמה הנמוכה מזו של תחילת השנה.



מחיר הנפט ירד אפילו הדולר היה בירידה; בנק ישראל יתלבט אם להמשיך להעלות הריבית, "להערכתינו צריך להעלות אותה כדי למנוע בועת הנדל"ן; האוצר מפחית הנפקת אג"ח ארוך מאוד וגילונים", אומר מעוז.



הנפקות



השבוע יונפקו אג"ח בסכום של 1 מיליארד שקל מזה ממש"ק 0312 ו-0115 וכן צמודים 0614 ו-1019 בסכום של 250 מיליון שקל כל אחד.



השוואה אג"ח ישראל ארה"ב



הריבית בארה"ב 0.125% ובישראל 0.5%. פער של 37.5 נ"ב. התאריכים מימין לשמאל.







קו האיזון לעיל, עודף התשואה של האג"ח הישראלי לעשר שנים עומד על 1.73%. עודף התשואה לאג"ח לחמש שנים עומד על 165%. עודף זה כולל הסיכון הישראלי שיש ליטול אותו בחשבון. האדום מייצג שפל והכחול שיא לשבועות האחרונים המופיעים בטבלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully