וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק הפועלים אופטימי יותר מבנק ישראל: מעדכן כלפי מעלה את תחזית הצמיחה ל-0.3%- ב-2009 ו-3% ב-2010

טל לוי

10.9.2009 / 10:19

תחזית הצמיחה של בנק ישראל עומדת על 0% צמיחה בשנת 2009 וצמיחה של 2.5% בשנת 2010



בנק הפועלים מגלה הבוקר אופטימיות רבה יותר מבנק ישראל ומעלה מעלה את תחזית הצמיחה: כעת מעריכים בבנק הפועלים כי המשק הישראלי יתכווץ ב-0.3% בשנת 2009 אך יצמח ב-3% בשנת 2010. עדכון התחזיות נובע משני גורמים עיקריים: הנתונים החיוביים לגבי המשק והעדכון כלפי מעלה של תחזיות הצמיחה בעולם.



תחזית הצמיחה של בנק ישראל עומדת על צמיחה של 0% בשנת 2009 אך צמיחה של 2.5% בשנת 2010.



בבנק הפועלים לא סבורים כי אנו עומדים בפתחן של העלאות ריבית רציפות בחודשים הקרובים ומעריכים כי המדיניות תהיה תלויה במידה רבה במדיניות המוניטרית בעולם. עוד מעריכים שם כי האתנחתא במגמה החיובית בחודש האחרון בבורסה בתל אביב היא טבעית, לאחר העליות החדות שנרשמו בחודשים מארס-יולי. "להערכתנו מדובר במימוש רווחים שעלול להימשך בטווח הקצר, בהתאם למגמה שתירשם בשוקי העולם", נכתב בסקירה.



"המשק צמח ברבעון השני בשיעור שנתי של 1% ביחס לרבעון הראשון, כך שלמעשה תקופת ההתכווצות בפעילות היתה קצרה - שני רבעונים בלבד, שגם בהם עוצמת הירידה היתה מתונה מאוד יחסית למדינות המפותחות", כותבים בפועלים. "אינדיקטורים כלכליים אחרים הצביעו אף הם על שינוי מגמה ומעבר להתרחבות בפעילות: הירידה ביצוא נבלמה והמדד המשולב למצב המשק רשם ביולי חודש שלישי רצוף של עלייה. סקרי אמון הצרכנים ומנהלי הרכש צופים המשך מגמת עלייה בביקושים ובייצור. בדומה למרבית המשקים בעולם, להתייצבות ולרגיעה בשווקים הפיננסיים היתה תרומה גדולה להשבת האמון בקרב הצרכנים והמשקיעים. הסחר העולמי החל להתאושש וגם בישראל ניכרת עלייה ביצוא בחודשים האחרונים. מעבר לכך שהתפנית בישראל היא מרשימה, יש לזכור שהיא הושגה ללא תוכנית ממשלתית רחבה להגדלת הביקושים, כמו בחלק גדול מהמדינות בעולם".



בסקירה נכתב עוד כי "בנק ישראל הודיע במהלך חודש אוגוסט על הפסקת רכישות המט"ח הקבועות בסך 100 מיליון דולר ליום. יחד עם זאת הבנק הודיע הבנק כי ימשיך להתערב כאשר התנודות בשער החליפין אינן תואמות את התנאים הכלכליים הבסיסיים. הערכתנו היא שבנק ישראל ימשיך גם בעתיד לרכוש מט"ח, אם לחצי הייסוף יגברו, ולראיה בחודש אוגוסט, בד בבד עם פרסום השינוי במדיניות, רכש הבנק כ-4 מיליארד דולר, סכום כפול מזה של חודש קודם. רמת שער החליפין מול סל המטבעות דומה כעת לזו בה החל בנק ישראל לרכוש מט"ח. בבנק הפועלים מעריכים כי חוזקו של השקל נובע בראש וראשונה מהעודף הגדול בחשבון השוטף של מאזן התשלומים שצפוי להגיע השנה לכ-2% מהתוצר. המשק הישראלי הוא אמנם אטרקטיבי בעיני משקיעים זרים בשל יציבותו הרבה, אך הריביות הנמוכות בהשוואה למדינות אחרות ובפרט לשווקים מתעוררים מקטינות את הסיכוי לתנועות הון ספקולטיביות למשק".



כלכלני הפועלים התייחסו בסקירה גם לנעשה בכלכלה הגלובלית: "תוצאות הצמיחה ברבעון השני של 2009 מצביעות על שיפור במגמת ההתכווצות החריפה שנרשמה ברבעונים הקודמים, כאשר בחלק מהמדינות כמו יפן, גרמניה וצרפת נרשמה אף צמיחה חיובית. נתונים אלו מחזקים את ההערכה כי הכלכלה העולמית מתייצבת ותחזיות הצמיחה עודכנו מעלה. בבנק סבורים כי למדיניות הכלכלית, הן הפיסקלית והן המוניטרית, ישנה תרומה גדולה להאצה בפעילות, ומבחינה זו קיימת אי-ודאות באשר למצב לאחר שהשפעת מדיניות זו תפוג. נקודת תורפה נוספת היא מצב שוק העבודה במדינות המפותחות, כשלעצמו עשוי להיות בעל השפעה על הצמיחה בטווח הארוך יותר. בבנק הפועלים מוסיפים לתמוך בבנייה הדרגתית וזהירה של הפוזיציה המנייתית. מבין עשרת הסקטורים המרכיבים את מדד ה-s&p 500, המלצתנו היא להתמקד בסקטור הטכנולוגיה ובסקטור הבריאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully