וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירה אינה מכונית

עו"ד גיל גן-מור

11.9.2009 / 7:13

מלים בקבלנות



>> ד"ר יאיר דוכין, בעל חברת ייעוץ בתחום הנדל"ן, ביטא באחרונה בראיון ל-themarker את דעתו השלילית על הדרישה לדיור בהישג יד. "אנשים חושבים שהמדינה צריכה לספק לצעירים דירות במרכז תל אביב... מה זו הגישה הזאת?" הוא שואל. "...רוצים דירות? לכו למקומות שמתאימים ליכולת שלכם ... גם אני רוצה מכונית ארבע על ארבע במחיר זול". ד"ר דוכין מייצג גישה שמרנית שכוחה יורד והולך במדינות המפותחות, וטוב שכך.

גם במדינות בעלות כלכלה חופשית ישנה הבנה גדלה והולכת לכך ששוק הדיור לבדו אינו יכול להתמודד עם תופעות חברתיות קשות כמו חסרי בית, הדרה חברתית והיווצרות שכונות עוני. השוק לבדו אינו מספק דיור בהישג יד בהיקפים נאותים, ולכן חלק גדל והולך ממשקי הבית במדינה נאלץ להוציא שיעור גבוה מהכנסתו על דיור, לעתים תוך ויתור על צרכים הכרחיים אחרים.



משקי בית אחרים מהמעמד הבינוני-נמוך נדחקים לסביבת מגורים מוזנחת, עם רמת שירותים ירודה ומחסור במקורות פרנסה, באופן שמביא להיווצרות גטאות של עוני והזנחה. מכיוון שדיור אינו דומה למכונית - הוא אינו מוצר צריכה, אלא צורך אנושי וזכות בסיסית - טוב יעשה משרד השיכון אם יילך בעקבות עמיתיו בעולם ויפעל לקידום דיור בהישג יד עבור משקי בית בעלי הכנסה בינונית ונמוכה.



קידום דיור בהישג יד אינו מסתכם במתן דירה זולה לזוג צעיר במרכז תל אביב, כפי שמציג זאת ד"ר דוכין בהקצנה מכוונת ובמידה של הטעיה, אבל גם אינו יכול להתמצות בקיומם של שיכוני עוני בשולי הערים או ביישובים נטולי פרנסה בפריפריה. יש לקדם דיור בהישג יד תוך שימת לב למטרות חברתיות חשובות, כמו קידום השוויון וצמצום פערים חברתיים, ואפילו מתוך היבטים סביבתיים - כמו עידוד המגורים בעיר - או כלכליים, כמו הצורך בעובדים ממקצועות מגוונים למימוש צורכי העיר או הכלכלה.



שיכוני עוני בשולי הערים יהוו אולי מאגר של דיור זול, אך ינציחו את הפערים החברתיים. בשיכוני עוני יש פחות אפשרויות ונחיתות ברמת השירותים דוגמת חינוך ושירותים רפואיים, בהשוואה לאזורי מגורים שבהם מתגוררים בסמיכות זה לזה משקי בית בעלי הכנסה מגוונת.



דיור בהישג יד הוא, אם כן, אסטרטגיית פעולה מכילה ולא מדירה, שאינה מתעלמת גם מהצרכים של אנשים עם הכנסה בינונית ונמוכה, ומטרתה להתערב במקומות שבהם מנגנוני השוק מדירים אותם. אסטרטגיה זו היא מגוונת ולא נקודתית, כפי שמנסה ד"ר דוכין להציגה. היא כוללת בין השאר דרישה לכך שחלק הולם מבין יחידות הדיור בבנייה חדשה תהיינה בהישג יד, אך היא גם דורשת, בין השאר, להביא בחשבון את השפעותיה של התחדשות עירונית על מספר יחידות הדיור הזולות באזור ולהיערך לכך בהתאם, או להבין אילו מבין הדרישות התכנוניות מובילות להתייקרות הדיור ולהדרה של אוכלוסיות מסוימות.



-



הכותב הוא ראש תחום דיור באגודה לזכויות האזרח וחבר הקואליציה לקידום דיור בהישג יד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully