וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה, המעסיקים וההסתדרות יתכנסו לדון במשבר שער הדולר

אורה קורן

13.9.2009 / 15:37

משרד רה"מ עשוי להתערב אם לא יושגו הסכמות; למרות לחצי התעשיינים, האוצר לא לקח אחריות לטיפול ביצואנים



שר האוצר יובל שטייניץ ונשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש הסכימו במוצאי שבת לכנס את "השולחן העגול" - פורום התייעצות בין הממשלה, המעסיקים וההסתדרות - כדי לדון בשער הדולר הנמוך והשלכותיו על רווחיות היצוא.



מקורבים לתעשיינים ציינו כי בשלב ראשון תיוצג הממשלה על ידי משרד האוצר. אם הצדדים לא יגיעו להבנות, עשוי משרד ראש הממשלה להתערב, כפי שהיה בעת עריכת עסקת החבילה במשק, שנלוותה לתקציב 2009-2010. בעסקת החבילה היה זה יועצו הכלכלי של ראש הממשלה, אורי יוגב, שגיבש את ההסכמות מול המעסיקים והעובדים.



התעשיינים תבעו בשבועות האחרונים מהממשלה לקבל אחריות ולהבהיר אילו צעדים תוכל לנקוט כדי לשפר את רווחיות היצואנים, שנשחקה כתוצאה מהירידה בשער הדולר. במשרד האוצר ובמשרד ראש הממשלה דחו את לחציהם בנימוק, שהיצוא אינו חזות הכלכלה הישראלית כולה. אתמול השיג ברוש הסכמה של משרד האוצר לקיים התייעצויות בנושא מבלי שמשרד האוצר התחייב לנקוט מהלכים או לקחת אחריות בנושא.



בהתייחסו לציפיותיו מפורום השולחן העגול אמר ברוש: "המטרה המיידית ברורה - חיזוק יכולתו של היצוא להתחרות והגדלת מספר המועסקים. המטרה לטווח הבינוני והרחוק הינה יצירת סביבה עסקית שתאפשר למגזר העסקי בישראל לפעול בצורה אופטימלית תוך שיפור מיקומנו במדדים הבינלאומיים".



ברוש אמר כי "שתי עובדות חייבות להיות מובנות: מצב התעסוקה לא ישתפר ללא צמיחה מחודשת של היצוא - והיצוא לא יכול לחזור לקצבי צמיחה בשער דולר כזה. גם אם העולם עושה סימנים של יציאה מהמשבר, במצב שערי המטבעות הנוכחי היצוא הישראלי לא יוכל להצטרף לתחרות המתחדשת בעולם ועלול להישאר מאחור. בנק ישראל עשה ועושה ככל יכולתו לתמוך ביצוא. אני בטוח כי הפורום הנכון לדון באיום שערי המטבע על מצב המשק הינו פורום השולחן העגול. באמצעות הידברות ושותפות ניתן להגיע לתוכנית אופטימלית לחיזוק כושר התחרות של היצוא תחת איום שערי המטבע".



לדבריו, "החלשותו הקודמת של הדולר הביאה לגלי פיטורים של מעל 20 אלף עובדים בתעשייה מתחילת 2008. התחדשות מגמת ההחלשות לאחר הירידה החדה בביקושים העולמיים עלולה להוביל להמשך פיטורי עובדים. המגזר העסקי רואה את הממשלה אחראית להתמודדות עם האיום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully