וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטייקונים שרדו המשבר - מי ייפול בזמן פציעות

רותם שטרקמן

14.9.2009 / 7:10

רותם שטרקמן מגלה שעכשיו, שנה אחרי הצניחה הגדולה, כשמועדי התשלום מתקרבים, פתאום מגלים אנשי עסקים ישראלים שחלק מהחברות שלהם לא יצליחו לפרוע את החוב

קשה למצוא איש עסקים שהצליח לא לעשות שטות כלשהי בימי הגאות האחרונים והעליזים של לפני המשבר הנוכחי. נתן חץ רכש מניות בפירלי האיטלקית ומחק 70 מיליון יורו, חיים כצמן בנה פוזיציה של מיליארד שקל בחברת אורמת והפסיד 300 מיליון שקל, ונוחי דנקנר ויצחק תשובה קנו בלאס וגאס קרקע ב-1.1 מיליארד דולר ששווה כיום הרבה פחות מחצי מזה.

אבל רוב אנשי העסקים הישראלים שרדו את הסתיו הנורא של 2008. בשיא המפולת היה חשש שמי מהגדולים שבהם לא יחזיק מעמד, מה שהיה עלול לגרור את המשק לסחרור פיננסי חמור. למזלנו, זה לא קרה.

בינתיים השווקים התאוששו, האווירה הכלכלית השתנתה, וגם איגרות החוב של הטייקונים זינקו. אבל עכשיו, שנה אחרי הצניחה הגדולה, כשמועדי התשלום מתקרבים, מתחילות הצרות להיערם. פתאום הם מגלים שלחלק מהחברות שלהם לא יהיה מספיק מזומנים כדי לפרוע את החוב הגדול. פתאום מתברר שתזרימי המזומנים העתידיים ואפילו מכירת נכסים מהירה לא יוכלו לפתור את הבעיה.

העניין הוא שמי שנופל עכשיו נופל לבד. וזה לא קל. נפילה כיום כבר אינה מהווה בעיה מאקרו-כלכלית, כך שקשה למצוא מישהו במסדרונות השלטון שמתעניין ומחפש לסייע וגם בעלי האג"ח לא תמיד סלחניים. לב לבייב, עידן עופר ואליעזר פישמן ייאלצו להיאבק על החברות שלהם בעצמם.

לב לבייב

לב לבייב אפריקה ישראל לא תוכל לפרוע את מלוא החוב שלה במועד, והיא מבקשת לפתוח במגעים להסדר - זו היתה ההודעה שהפילה את הבורסה ביום ראשון לפני שבועיים. מקורי כתמיד, לבייב היה הראשון שיזם משא ומתן להסדר חובות. כיום כבר ברור שלבייב ייצא מהמשבר הזה הרבה פחות עשיר, ואולי גם פחות יהיר, אבל השאלה הגדולה היא איפה הוא יהיה בעוד שנתיים-שלוש - מה יישאר מהמצוקה של הקיץ האחרון, מהמחיקות הגדולות ומהפסדי העתק; מה תהיה תדמיתו החדשה של האיש שנפל בגלל חשיפה מוגזמת לסיכונים; ואיך תראה אפריקה החדשה.

בני שטיינמץ נחשב במשך שנים למיליארדר מסתורי שמתחבא מעיני הציבור אך עושה עסקים מצוינים ומרוויח הון. הכל היה טוב ויפה עד שהוא הגיע לבורסה כדי לגייס כסף. אז התברר שגם שטיינמץ, כמו רבים מאנשי העסקים שלנו, הוא בסך הכל אופציה על הכלכלה העולמית: כשהכלכלה עולה מצבו טוב ממנה, וכשהיא צונחת מצבו גרוע יותר. החברות הציבוריות של שטיינמץ יתקשו לפרוע את מלוא החוב שלהם לבעלי האג"ח. הראשונה בתור להסדר היא סקורפיו, שאמורה לפרוע בקרוב חוב של יותר מ-100 מיליון שקל לבעלי האג"ח ועוד חובות לבנקים.

אליעזר פישמן

אליעזר פישמן, מלבד לבייב, פישמן הוא הטייקון שסבל יותר מכולם מההודעה של אפריקה על חוסר יכולת לפרוע את החוב. המניות שלו צנחו ב-30%, והתשואות על האג"ח זינקו שוב לרמות של 25%-30%, שנחשבות בשוק ההון "זבל". המשקיעים מבינים שללבייב יש חום, ואם כך אין סיבה שפישמן לא יסבול מאותה מחלה.

אלא שבטווח הארוך, ייתכן שהנפילה של אפריקה דווקא תסייע לפישמן לפתור את המשבר באופן חלק יותר. הרי קל יותר לבוא כמספר 2 מאשר לקפוץ בראש. פישמן גם מנוסה יותר מלבייב בשוק ההון ובבנקים, והוא עשוי לסגור חלק מהעניינים הרחק מהעין הציבורית.

כרגע מנסים פישמן ואנשיו להרגיע, אבל לאו דווקא צריך להאמין לניסיונות האלה. עד כה הצליח פישמן ליפול על הרגליים כמו חתול, ויהיה מעניין לראות כיצד ייחלץ עתה.

נוחי דנקנר

במידה מסוימת נהנה דנקנר של היום מתדמית המצליחן שכמעט כל דבר שבו הוא נוגע מצליח. הרי אין כמעט ילד שלא יודע שדנקנר "חזה את המשבר". ובאמת, דנקנר הוא המרוויח הגדול מהמשבר בגלל הראייה ארוכת הטווח שלו וההשקעה המוצלחת בקרדיט סוויס. זאת כנראה הסיבה לכך ששוק ההון עדיין מקבל את המהלכים שלו גם אם חלק מהם בעייתיים ואינם מתאימים לשוק הון מודרני - למשל רכישת ישראייר הפרטית שלו והדרך שבה נכנס לקרדיט סוויס. לכל ברור שזה לא מודל שיכול להימשך לנצח ושביום שהוא יפסיק לזכות בכל הימור כמעט, לדנקנר תהיה בעיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

עידן עופר

עידן וסמי עופר עוברים תקופה קשה במיוחד מבחינה תדמיתית - בין השאר הודות לסרט "שיטת השקשוקה" ולהדיו הציבוריים. עם זאת, גם מבחינה עסקית אפשר לומר שהם אינם מלקקים דבש לקראת ראש השנה תש"ע: משבר אדיר בתעבורה הימית הפיל את צים שבבעלותם והביא גם אותם לבקש מהמשקיעים המוסדיים לפתוח במגעים להסדר חוב. תהיה אשר תהיה התוצאה בצים, זה לא יפריע למשפחת עופר, משפחה חזקה ובעלת נכסים והון רבים, לשרוד בקלות את התקופה.

יצחק תשובה

מה לא נאמר על המזל של יצחק תשובה. במקום ליפול עם לבייב, הוא חוגג את תגלית הגז הגדולה בהיסטוריה של ישראל. תשובה יכול להסתובב מחויך באירועים חברתיים והרמות כוסית לחג ולאפשר לבתו, גל נאור, לרכוש 20% ממניות זכיינית ערוץ 2 קשת. האם דלק נדל"ן שבבעלותו תפרע את מלוא החוב שלה לבעלי האג"ח? זה עדיין לא ברור.

מוטי זיסר

מוטי זיסר, אחד מאנשי העסקים המקומיים שמחבבים סיכונים, נהנה גם הוא ממזל של מנצחים. זיסר מכר כמעט את כל מה שהיה לו ערב המשבר והתחמש במזומנים, ועכשיו יכול להרשות לעצמו לפנות להשקעות ענק בהודו ובארה"ב. אולי זו לא ממש חוכמה גדולה, אבל באחרונה עברה אלביט הדמיה של זיסר את שוויה של אפריקה, שבימי השיא היתה שווה 30 מיליארד שקל.

אילן בן-דב

אילן בן-דב הוא אחת ההפתעות של המשבר. טאו שבשליטתו היתה כבר מתחת לאדמה, ויחד עם ההפסדים האישיים והערבויות שלו היה נראה כאילו איבד את השפעתו על הכלכלה בישראל למשך זמן רב - אבל הוא ביצע כמה להטוטים פיננסיים מרשימים ונחלץ בשלום. באחרונה הוא הדהים את המגזר העסקי כשרכש את השליטה בפרטנר, מה שהפך אותו לטייקון תקשורת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully