וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת רמט: עתיד החברה תלוי במציאת משקיע במקום אלי אלעזרא

רנית נחום-הלוי

14.9.2009 / 15:20

רו"ח עליזה שרון הוציאה היום בקשה למניעת חילוט ערבויות. מבקשת לצרף את עו"ד יהודה רווה כנאמן משותף



רו"ח עליזה שרון הנאמנת של חברת רמט הוציאה היום בקשה לבית המשפט למניעת חילוט ערבויות של החברה. מניעת חילוט הערבויות הינו אחד הצעדים שנוקטת רו"ח שרון על מנת לשמור על החברה כעסק חי. זאת על רקע אישור הבקשה למתן צו הקפאת הליכים עד לחודש ספטמבר שניתן אתמול על-ידי שופטת בית המשפט המחוזי ורדה אלשייך.



במקביל, תפעל רו"ח שרון לאיתור משקיע או רוכש לחברה כתנאי להבראת הקבוצה ולמען גיבוש הסדר נושים. כמו-כן, שרון תנסה להגיע להסכמים עם מזמיני העבודות והספקים על מנת למצוא פתרון שיאפשר העברת תשלומי המשכורות לעובדי החברה.



בקבוצת רמט מועסקים 74 עובדים, מתוכם 57 הם עובדי החברה, 11 עובדים זרים ו-6 עובדי חברת רמט טרום, חברה בת של רמט. נכון להיום, החוב של החברה לעובדים עומד על סך של 962 אלף שקל, לא כולל חובות וניכויים לעובדים בסך של כ-600 אלף שקל. עובדי החברה לא קיבלו משכורת חודש אחד, וגם לא הגיעו תרומות שיוכלו לסייע להם לקראת החגים. חובות החברה לספקיה ולנושיה עומד על סך של כ-26.05 מיליון שקל. מהבקשה לצו הקפאת הליכים עולה עוד כי חברת רמט זכאית להחזרי חוב בסך של כ-73 מיליון שקל מחברות בנות, לאחר שהעבירה להן כספים במהלך השנים.



"ככל שתחולטנה ערבויות בנקאיות בפרויקטים שבביצוע, תמנע כל אפשרות מהסדרת המשך עבודתה של החברה, יקטן עד למינימום הסיכוי שבאיתור משקיע, וקיים חשש חמור כי תיסגר הדלת מפני הסיכוי להבראת החברה לטובת עובדיה ונושיה", כתבה רו"ח שרון בכתב הבקשה.



בהתאם לתוכנית ההפעלה והמימון מבקשת רו"ח שרון למכור את המגרש בבאר שבע. המגרש בבעלות חברת רמט פיתוח והשקעות מוערך בסך של כ-6 מיליון שקלים ומימושו ישמש לצמצום החוב המובטח לבנק לאומי. רו"ח שרון מבקשת עוד לבחון את צירופו של משרד עו"ד יהודה רווה כנאמן משותף.



חברת רמט נמצאת בבעלות האחיות עליזה יפו, מרים דורון וכן בבעלות חברת מ. זליגמן, חברה להחזקות בנאמנות המחזיקה עבור חברת אפרידר שבשליטת אלי אלעזרא 51 אחוז מהמניות בחברה. מהבקשה למתן צו הקפאת הליכים שהוגשה אתמול עולה תמונת מצב עגומה למדי לחברה שנחשבה לאחת הגדולות בישראל בתחום הבנייה והפיתוח בישראל. היום, נראה כי אין לה זכות קיום, אלמלא ייכנס משקיע חיצוני, מכיוון שהחברה פועלת בצורה לא רווחית ונכסיה הנותרים לא מהותיים ועל-כן מימושם לא יניב לה כל הכנסה משמעותית.



עוד עולה ממכתב הבקשה להקפאת הליכים כי אלה שפעלו למען הצלת החברה היו דווקא הנושים העיקריים של החברה - התאגידים הבנקאיים: בנק לאומי, הבינלאומי ובנק איגוד שהעניקו לה סכום של כ-7.5 מיליון שקלים לצורך הפעלת הקפאת ההליכים. זאת בניגוד לבעלי החברה שלא הזרימו כספים, כנהוג בהליך מסוג זה.



החל ממרס 2008, מיום שאיש העסקים אלי אלעזרא חתם על ההסכם לרכישת השליטה בחברה, בנק לאומי המשיך ומימן את החברה, העמיד מסגרות אשראי זמינות עבורה, והזרים כספים למימון ותפעול פרויקטי החברה. כל זאת על אף שהחברה עצמה לא הציגה דוח כספי לשנת 2008 ובעליה לא הזרימו במקביל הון עצמי לתפעולה. משהבין הבנק כי בנקים אחרים לא עשו כמותו, החליט לא לכבד עוד צ'קים נוספים של החברה בסך כולל של כ-7 מיליון שקלים.



אי כיבוד הצ'קים וקביעת אחד מחשבונות החברה כחשבון מוגבל, גרמו להידרדרות מהירה במצבה של החברה. לא עבר זמן רב ומזמיני העבודות בפרויקטים המרכזיים של החברה שלחו מכתבי התראות או מכתבי סילוק יד מחשש לאי עמידה בלוחות זמנים לביצוע, ואף החלו לדרוש חילוט ערבויות. לאחרונה, אף החלו ספקים בהגשת תביעות והטלת עיקולים נגד הקבוצה בסך של כ-1.5 מיליון שקל. החברה, נכון להיום, לא יכולה יותר לגבות כספים, לשלם משכורות לעובדים ולשלם לספקיה ונושיה. קיים חשש כבד כי הפרויקטים המרכזיים של החברה יעצרו באופן סופי, דבר שיוביל בוודאות לקריסת קבוצת רמט.



לדברי גורמים במוסדות הפיננסים "נוצר מצב אבסורדי שהיחידים שמחזיקים את החברה הם הבנקים ואילו בעלי החברה מתנערים ממנה. לא חברת אפרידר בשליטת אלעזרא ולא בעלות המניות, האחיות עליזה יפו ומרים דורון הזרימו הון לבקשת הקפאת ההליכים. הבנקים, לעומת זאת, עושים ניסיון להבריא את החברה ולמצוא משקיע על מנת שכל הנושים כולל אלה הבלתי מובטחים ימשיכו ליהנות מהחברה".



"אלעזרא האיש הוא אכזבה גדולה"



במרס 2008 נחתם הסכם לרכישת השליטה בחברה על ידי חברת הנדל"ן אפרידר בשליטת אלי אלעזרא. מיד לאחר החתימה, החלה החברה להתנהל על ידי ההנהלה החדשה ותחתיה מימשה חלק משמעותי מנכסיה. חלקם שימש להון חוזר וחלקם להקטנה של האובליגו הבנקאי. תחת הנהלה זו החברה הבריאה או עצרה פרויקטים מפסידים וקיבלה פרויקטים חדשים לביצוע בהיקף כספי של 153 מיליון שקל.



בימים האחרונים טען אלעזרא כי היות והעסקה לרכישת החברה לא הושלמה, אין הוא רואה עצמו בעל השליטה בה וביקש את כספו הנאמד בסך של כ-28.6 מיליון שקלים בחזרה. הערכות של גורמים בכירים בחברה הן שהתנאים המתלים לא יתקיימו. שני בנקים לא נתנו הסכמה לכך היות ואלעזרא עד עתה לא הכניס כסף לחברה, אלא נתן ערבויות בסך של כ-27 מיליון שקל של חברת אפרידר לבנק לאומי.



גורמים המקורבים לבעלות השליטה ברמט מוסרים: "מדובר בחברה עם מוניטין וסיווגים מאוד מרשימים ובתקופה שהחברה נוהלה על ידי האחיות מצב החברה היה טוב יותר מהיום. לצערנו, בשנה וחצי האחרונות הן לא היו שם. האחיות חתמו על הסכם עם אלעזרא, והוא ניהל את העסק והציב אנשים מטעמו. לפי העסקה, אלעזרא אמור היה להזרים לחברה הון עצמי למימון פעילותה, אבל הוא לא עשה זאת. האיש הוא אכזבה גדולה ולא סיפק את הסחורה. יש טענות כלפי אלעזרא בכל הקשור לביצוע. אחת המטרות שלנו עכשיו היא שהחברה תמשיך לחיות וייכנס משקיע שיחליף את אלעזרא".



התוכנית הכלכלית של החברה וההערכות למימון הפיננסי נעשו על-ידי רו"ח עליזה שרון, שניהלה ביחד עם עו"ד יהודה רווה את המשא ומתן מול הבנקים. לגישתה של רו"ח שרון רק הפעלה של החברה באמצעות הכנסת משקיע תאפשר את המשך הפעלתה של החברה כעסק חי. "ישנה חשיבות להביא את החברה להליך רך יותר של הקפאת הליכים. על כן, שכנעתי את המערכת הבנקאית שלא ללכת להליך של כינוס נכסים", מסבירה רו"ח שרון, "כדי לגשר על אי ההסכמות במערכת הבנקאית עצמה, ביקשתי מימון שלא לפי יחס פרי-פסו (חלוקה שווה) בין הבנקים אלא מימון ספציפי לפרויקטים או יחס כפי שקבעתי להם. בבקשה הזו ניסינו לשמור על החברה למען העובדים וכל קבוצות הנושים ולא נכנסו לסכסוך בין בעלי המניות ולא לסכסוך הבנקאי. נפעל למען יצוב החברה בפרק זמן הקצר ביותר ונעבוד בשיתוף פעולה עם עו"ד גלילה הורנשטיין המייצגת את העובדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully