וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשל האמריקאי ימשיך לתמוך בשוק הנדל"ן, גם כאשר יצמצם מעורבותו בתחומים אחרים בכלכלה

סוכנויות הידיעות

15.9.2009 / 13:05

כלכלנים: למרות השיפור בשוק הדיור, מאמצי הממשל הם עדיין הסיבה העיקרית לכך שהוא מצליח לתפקד



הממשל האמריקאי ייאלץ להמשיך ולתמוך בשוק הדיור, גם כאשר בתחומים אחרים של הכלכלה הוא מתכנן להתחיל לצמצם מעורבות, כך עולה מדיווחו של העיתון "וול סטריט ג'ורנל".



לאחר שנה של התערבות יוצאת דופן בכלכלה, אמר אתמול נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי הצורך בסיוע הממשל לייצוב הכלכלה הולך ודועך. משרד האוצר פירסם דו"ח ובו פירט כיצד ייסוג בהדרגה מתוכניות החילוץ לחברות שנשענו עליו, אולם באותו מסמך צוין כי שוק הדיור הוא תחום אחד שבו עדיין מוקדם מדי לצמצם את הסיוע.



במהלך השנה האחרונה היה הממשל הפדרלי מעורב באופן משמעותי בכל שלב בתהליך רכישת בתים בארה"ב. יותר מ-80% מההלוואות לרכישת בתים חדשים שנעשו השנה נהנו מתמיכה ממשלתית, לפי נתוני חברת המידע "אינסייד מורטגאג' פייננס".



על מנת לשמור על פעילות שוק הדיור, הממשל חילץ את פאני מיי ופרדי מאק בשנה שעברה, וכעת שתי ענקיות המשכנתאות נמצאות בבעלותו, עם הלוואות של יותר מ-5.4 טריליון דולר ברשותן. כדי לשמור על ריבית משכנתאות נמוכה, הבנק הפדרלי מתכנן לרכוש כמעט 1.5 טריליון דולר באג"ח של זרועות המשכנתאות של הממשל, ו-300 מיליארד דולר נוספים באג"ח ממשלתיות, המהוות בסיס למשכנתאות.
כדי לעודד את מכירות הבתים, הממשלה מציעה הטבות מס בשווי 8,000 דולר לרוכשי בתים ראשונים.



באחרונה החלו לצוץ סימנים להתאוששות שוק הדיור בארה"ב. מכירות הבתים החדשים עלו ביותר מ-30% מאז השפל אליו הגיעו מוקדם יותר השנה, ומכירות הבתים הקיימים עלו כמעט ב-17%. מניותיהן של חברות בניה עברו למגמת עליה השנה, מלאי בתים חדשים שלא נמכרו הצטמצמו, ומחירי הבתים החלו לעלות לאחר ירידות חדות.



עם זאת, מאמצי הממשל הם עדיין הסיבה העיקרית לכך ששוק הדיור האמריקאי מצליח לתפקד, לדברי כלכלנים מתחום הנדל"ן, מה שלא מאפשר נסיגה של הממשל מהמעורבות הגדולה במגזר זה. מכירותיהם של בתים בעלי משכנתאות בעייתיות מהווים עדיין שליש ממכירות הבתים הקיימים, וישנם איזורים בארה"ב שבהם המחירים ממשיכים ליפול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully