וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טנדם קפיטל: תחזית כלכלית השתפרה, אך קיימים סיכונים

TheMarker Online

16.9.2009 / 9:29

"שווקים שוריים נולדים מפסימיות, גדלים על סקפטיות, מתבגרים על אופטימיות ומתים מאופוריה." - סר ג'ון טמפלטון



הנתונים הכלכליים ממשיכים להיות מעורבים



כמעט ואין ספק כעת שהכלכלה הגלובלית בדרך לצאת מהמיתון הגרוע ביותר שפקד אותה מאז מלחמת העולם השנייה. עם זאת, לצד החדשות החיוביות הרבות היו גם הרבה סימנים לכך שההתאוששות הכלכלית כנראה ולא תהיה חזקה ומהירה כפי שהיינו רוצים.



סקטורים מסוימים התייצבו או אף החלו לצמוח, אך לצידם ישנם גם חלקים בכלכלה שממשיכים להיחלש, גם אם ההיחלשות הינה לרוב איטית יותר מבעבר. כמעט בכל העולם נרשם שיפור בנתוני הייצור התעשייתי ובשוקי הנדל"ן, בעוד שהמגזר הצרכני עדיין מפגין חולשה משמעותית והאשראי אינו זורם כפי שהוא אמור לזרום בכלכלה בריאה.



ברבעון השני של השנה, רשמו כלכלות ארה"ב, גוש היורו ובריטניה את התכווצות הקטנה ביותר מזה שלושה רבעונים. הכלכלות המפותחות של גרמניה, צרפת ויפן הצטרפו לאלו של דרום קוריאה, וייטנאם וסין ברשימת המדינות שהציגו צמיחה חיובית ברבעון האחרון.



הצמיחה במגזר הייצור מראה שיפור ניכר, גם אם היא עדיין נמצאת בחלק השלילי של הסקאלה ברוב המדינות. מדדי המחירים לצרכן וליצרן המשיכו ליפול ברוב הכלכלות העיקריות, נתון שמצביע על חולשה כלכלית מתמשכת. עקב כך, רוב הבנקים המרכזיים בעולם הותירו את שיעורי הריבית על רמתם הנוכחית הנמוכה מאוד.



הייצור התעשייתי מוביל את ההתאוששות הכלכלית



השיפור בנתוני הייצור התעשייתי בארה"ב, אירופה ואסיה הניע את התקוות כי הכלכלה הגלובלית מתאוששת בקצב מהיר יותר ממה שציפו עוד לפני מספר חודשים. מדד הייצור התעשייתי בארה"ב חצה את הרף המפריד בין התכווצות להתרחבות לראשונה מזה 19 חודשים.



נרשמה צמיחה חיובית בפעילות במגזר הייצור התעשייתי בסין, בצרפת ובאוסטרליה, בעוד שקצב ההתכווצות בגרמניה ובעוד מדינות האט באופן משמעותי. לעומתם, מגזר הייצור התעשייתי בבריטניה גלש ממסלול ההתאוששות, שכן המדד של חודש אוגוסט הצביע על התכווצות ניכרת. אומנם עלייה במדדים מצביעה על שיפור בתנאיים הכלכליים הכלליים, אך עלייה זו הובלה בחלקה על ידי עלייה ברמת המלאיים.



החברות נאלצות כעת למלא מחדש את המלאיים לאחר שחתכו אותם באופן דרסטי במהלך השלבים הקודמים של המיתון; יתכן וההשפעה החיובית של חידוש המלאיים תהיה קצרת-ימים.



מגזר הדיור מתייצב, אך הנדל"ן המניב מהווה איום על מאזני הבנקים



שלוש שנים אחרי שבועת הנדל"ן בארצות הברית החלה להתנפץ, אנו עדים ליותר ויותר סימנים לכך ששוק הדיור סוף כל סוף מתייצב. מכירות הבתים עולות, בעוד שקצב הירידה במחירים יורד בחישוב שנתי.



עם זאת, מלאי הבתים הגדול ושיעור העיקולים הגבוה, שמזרים בתים נוספים לשוק, מבטלים את הסיכויים לעלייה משמעותית במחירים. עם זאת, נראה כי שוק הנדל"ן למגורים הפסיק להידרדר, נתון שצפוי לסייע לבנקים בארה"ב לתקן את מאזניהם החלשים.



בבריטניה, מחירי הבתים הגיעו לתחתית ואף רשמו עליות קטנות במהלך שלושת החודשים האחרונים. עם זאת, התאוששות המחירים בבריטניה הובלה על ידי נפילה חדה בבנייה חדשה ומחסור בהיצע בתים.



אנליסטים רבים מעריכים כי המשך עלייה באבטלה תביא להתחדשות מגמת הירידות במחירי הבתים.
בארה"ב, עולים החששות לגבי ההלוואות לנדל"ן מניב שניתנו על ידי הבנקים האמריקאיים, שכן מצבו של המגזר ממשיך להידרדר. על פי דו"ח של הפדרל ריזרב, סך הפעילות בתת-מגזר של הנדל"ן המסחרי מהווה כ-4% מהתמ"ג, ונכון להיום מאזני הבנקים, יחד עם שוק ניירות הערך המגובות משכנתאות מסחריות (cmbs), מכילים כ-2.5 טריליון דולר של הלוואות לנדל"ן מסחרי.



עלייה חדה בעיקולים של הנדל"ן המניב ובפיגורים בתשלומים על הלוואות לנדל"ן המסחרי, מהווה סיכון משמעותי עבור בנקים אמריקאיים שלא מהשורה הראשונה (אלה הלא נמצאים בוול סטריט). עד כה, מתחילת השנה יותר מ-90 מהבנקים האלה נכשלו ונסגרו על ידי הרשויות בארה"ב, זהו קצב נפילות הבנקים המהיר ביותר מאז המשבר של תחילת שנות ה-90.



המשך עלייה בהפסדים הקשורים בנדל"ן המסחרי צפוייה להביא לסגירת בנקים רבים אחרים על ידי הרשויות.



אבטלה כ"גל השלישי" של המשבר



קרן המטבע הבינלאומית אמרה כי עלייה בשיעורי האבטלה בעולם הינה "הגל השלישי של המשבר", לאחר המשבר הפיננסי והמשבר הכלכלי שבא בעקבותיו. הקרן הוסיפה כי קיימת סכנה ממשית של התאוששות כלכלית ללא התאוששות שוק העבודה, וכי שיעורי האבטלה עלולים להמשיך ולעלות במהלך השנה הבאה.

שיעורי האבטלה עלו בכל רחבי העולם. בארצות הברית, בריטניה וגוש היורו שיעורים אלה נמצאים כעת הרבה מעל המגמה של הטווח הארוך. התעסוקה והשכר הינם גורמי מפתח להתאוששות כלכלית בת קיימא.



בינתיים, נתוני התעסוקה מצביעים על כך שהמעבר מהאצת הכלכלה על ידי תכניות הממשלתיות וחידוש המלאיים על ידי החברות אל עלייה בביקושים מצד המגזר הפרטי, אינו מובטח. במהלך מספר החודשים הבאים, שיעורי האבטלה הגבוהים, עלייה אנמית בהכנסות העובדים, תנאיי אשראי קשים והמשך התיקון בשוקי הדיור, יעמעמו את העלייה בביקושים הפרטיים.



אשראי ותנאים פיננסיים



במהלך החודשים האחרונים, הירידה בעלות המימון בשוק הכסף, צמצום מרווחי אג"ח הקונצרניות, ההתאוששות החזקה בשוקי המניות וההיתמתנות בהידוק תנאי האשראי של הבנקים, תרמו לשיפור משמעותי בתנאים הפיננסיים הכלליים בעולם. עם זאת, היקפי האשראי הבנקאי ממשיכים לרדת, והחששות בנוגע לבריאותה של המערכת הבנקאית ממשיכים להדאיג את המשקיעים.



הגישה לאשראי על ידי פרטיים וחברות קטנות ובינוניות ממשיכה להיות בעייתית, שכן תנאי האשראי הפכו להדוקים מאוד במהלך המשבר. באותה העת, בתי האב והעסקים חייבים לתקן את הנזקים שספגו מאזניהם. הצרכנים בעלי נטל חוב כבד, בייחוד אלה בארה"ב ובבריטניה, מסתייגים מלהלוות עוד, מעבר להלוואות שנטלו על עצמם "בזמנים הטובים".



האשראי הצרכני בארה"ב רשם ירידות במהלך ששת החודשים האחרונים. הצרכנים הבריטיים, ששיעור החוב שלהם הינו הגבוה בעולם המערבי, החלו לשלם את חובותיהם ולצמצם את ההוצאות. בגוש היורו, תנאי האשראי ההדוקים, צמצום החובות על ידי בתי האב וביקושים חלשים לאשראי מצד העסקים, ממשיכים להעיב על התחזית הכלכלית, למרות התכניות המאסיביות של הרשויות לתמיכה פיננסית במערכת הבנקאית באזור.



בנוסף, הבנקים בגוש היורו עשו הרבה פחות מעמיתיהם בארה"ב כדי לנקות את מאזניהם מהפסדי המשבר הפיננסי, וכעת הם מצמצמים את מתן האשראי לצורך שיפור ביחסי ההון.



תחזית כלכלית השתפרה, אך קיימים סיכונים



התחזית הכלכלית הגלובלית למחצית השנייה של השנה רשמה שיפור ניכר. הגורמים העיקריים לכך הינם השיפור בתנאים הפיננסיים והצעדים הפיסקליים של הממשלות לתמיכה בכלכלה.



הממשלות בעולם המתועש ובחלק מהמדינות המתפתחות הזרימו כמויות מאסיביות של תמריצים אל הכלכלות, וחלקים גדולים מהתמריצים האלה עוד לא הוצאו לפועל אלה רק יעברו לביצוע בחודשים הבאים.



עם זאת, מרבית המדינות המפותחות רושמות כיום גירעונות תקציביים עצומים שאינם בני קיימא, ונטלו על עצמן חובות גדולים שממשיכים לתפוח. בעיות מאזניות אלו צפויות להגביל באופן ניכר את מרחב הפעולה שלהן ולמנוע מהן הרחבה משמעותית של התמיכה הפיסקלית בכלכלה בעתיד הנראה לעין.



אם המגזרים הפרטיים של המדינות המפותחות לא יספיקו להתאושש באופן מלא עד לרגע שבו הממשלות יאלצו לצמצם את הוצאותיהן (כנראה מתישהו בשנה הבאה), שיעורי הצמיחה שלהן ימשיכו להיות חלשים ואף עלולים לגלוש למספרים שליליים במקרים מסוימים.



על פי הדוח הכלכלי האחרון של ארגון ה-oecd, ההתאוששות הכלכלית מהמיתון הגלובלי צפויה לבוא מוקדם יותר ממה שציפו לפני מספר חודשים. עם זאת, הצמיחה הכלכלית צפויה להיות איטית גם במהלך 2010, שכן העלייה באבטלה ושוקי הדיור החלשים ימשיכו להעיב על הביקושים הפרטיים. הצפי הוא כי הבנקים המרכזיים יותירו את הריביות סביב הרמה הנוכחית הנמוכה.



הסקירה נכתבה על ידי יוליה ויימן, אנליסטית מאקרו לשווקים גלובליים בטנדם קפיטל.









טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully