וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים על מדד המחירים לחודש אוגוסט: סעיף הדיור כנראה ימשיך להפתיע, השאלה היא לאיזה כיוון

TheMarker Online

16.9.2009 / 16:04



מדד המחירים לצרכן עלה בחודש אוגוסט 2009 ב-0.5%, בהשוואה לחודש יולי 2009. ההשפעות העיקריות על המדד היו:



• עלייה בשיעור של 1.2% במחירי הדיור. סעיף הדיור ממשיך להפתיע כלפי מעלה, כנראה בשל עודפי ביקוש הנובעים מסביבת הריבית הנמוכה. עם זאת, כפי שרשמנו בעבר, כיוון שרוב משקי הבית בישראל אינם משלמים דמי שכירות, המשמעות היא שהאינפלציה שמורגשת על ידי משקי הבית, במובן של שחיקת ערך הכסף, נמוכה משמעותית מזו שנרשמת על ידי הלמ"ס.



לכן, להערכת כלל פיננסים, הלחצים האינפלציוניים שמאיימים על המדיניות המוניטארית של בנק ישראל נמוכים מכפי שנדמה והמשקל שנותן הבנק לאינפלציה בפועל (האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים) נמוך מאשר בדרך כלל.



תחזיות האינפלציה:




• עלייה של 1.2% במחירי אחזקת הדירה הנובעת בעיקר מעלייה במחירי המים (7.3%). עלייה זו נובעת כמובן ממה שנשאר מהיטל הבצורת שקונס את המשתמשים במים לצריכה ביתית מעבר להקצבה הבסיסית. יש לזכור כי בשל החישוב המיוחד של היטל הבצורת, בחודשים נובמבר 2009 וינואר 2010 צפוי חשבון המים של משק בית בישראל לקטון משמעותית ולמשוך את האינפלציה כלפי מטה.



• עלייה עונתית במחירי הירקות ופירות (2.4%) וירידה עונתית במחירי ההלבשה וההנעלה (6.7%).
בשנים עשר החודשים האחרונים (אוגוסט 2009 לעומת אוגוסט 2008), עלו המדד הכללי ב-3.1%, המדד ללא ירקות ופירות ב-3.2%, המדד ללא דיור ב-0.9% והמדד ללא אנרגיה ב-4.1%.







תחזית האינפלציה - כדי לנתח את הסביבה האינפלציונית בישראל צריך להבחין בין שלושה גורמים: האחד הוא האינפלציה הנובעת מהביקושים המקומיים שנשארו חזקים על אף העלייה בשיעורי האבטלה.



השני הוא האינפלציה הנובעת מהעלאות מיסים שונות. השלישי הוא עליית מחירי הדיור. "לגבי הביקושים המקומיים, אין ספק כי אלו הפתיעו לטובה ותמכו בעליות מחירים אך להערכתנו ללא שני הגורמים האחרים האינפלציה הייתה נמוכה מאוד כאשר הביקושים המקומיים הם אלו שהיו מונעים סביבה דיפלציונית כמו בשאר העולם", אומר אורי גרינפלד - כלכלן מאקרו בכלל פיננסים.



לגבי עליות המחירים הנובעות ממיסים והיטלים שונים, אלו רק זמניות ולא חשובות בראייה קדימה. להערכת כלל פיננסים כ-1% עד 1.5% מהאינפלציה בפועל נובעות מצעדים זמניים אלו. לגבי סעיף הדיור, הוא כנראה ימשיך להפתיע, השאלה היא לאיזה כיוון.







מדד חודש ספטמבר צפוי לרדת בשיעור של 0.1%, בעיקר על רקע ירידות עונתיות במחירי ההלבשה ומבצעי תחילת שנת הלימודים. האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים צפויה להסתכם בשיעור של 1.4%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully