וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו צדק: צריך להוריד מסים

ראובן שיף

16.9.2009 / 22:42

הלחצים הפוליטיים הפופוליסטיים הוריד את ביבי מהמתווה המהיר והפשוט ביותר של רפורמה במס הכנסה. ראובן שיף תוהה לאן נעלם הסיכוי הגדול שלנו להגדלת סעיף ההכנסות בתקציב המדינה

אין אדם או תאגיד במדינה שלא יושפעו בשנים הקרובות מחוק ההתייעלות הכלכלית שפורסם באחרונה, ובו תוקנו מגוון חוקים בדיני העבודה, במס ההכנסה, במע"מ ובביטוח הלאומי. על אף שמטרת החוק היא לעודד צמיחה ורווחה ולתקן עיוותים כלכליים, יש סעיפים בחוק שמועד יישומם רחוק מדי, ושהשבילים בדרך להשגתם פתלתלים ומסורבלים מדי.

בין סעיפיו הרבים של החוק מסתתרת רפורמת מס מבורכת במיוחד - הפחתת מס החברות. כיום שיעור המס הוא 26%, שיעור הגבוה מהממוצע במדינות OECD. לפי ההצעה הנוכחית, המס יירד ויילך באופן הדרגתי, עד שב-2016 יגיע לשיעור של 18% בלבד.

לאורך זמן, מדובר ללא ספק בשינוי שימשוך לישראל משקיעים זרים ואף ישכנע ישראלים רבים להקים את עסקיהם בישראל. עם זאת, בטווח הקצר מדובר בבחינת שינוי שהוא מעט מדי ומאוחר מדי. התהליך הארוך וההדרגתי שבו תבוצע הרפורמה אינו תורם לרווחת החברות שנפגעו במשבר וזקוקות לסיוע באופן מיידי. ירידה של 1% מדי שנה אמנם תסייע באופן הדרגתי לחברות חזקות שמסוגלות לעמוד בתשלומי מס כבדים על הכנסותיהן, אך מה בנוגע לחברות קטנות שתזרים המזומנים שלהן בעייתי? מה באשר לחברות שמשוועות לכסף נזיל כדי לשלם לעובדים את משכורותיהם במועד ומשוועות לקבל אשראי מהבנקים כדי לעמוד בכלל התחייבויותיהן?

גם ריווח מדרגות המס ליחידים הוא צעד בכיוון הנכון, אך הוא יעמיד אותנו בשיעורי מס ממוצעים שיהיו דומים לאלה שבמדינות המפותחות רק בעוד כשמונה שנים. שכבות הביניים, שהן הקטר שעשוי להוציא אותנו מהמיתון, משלמות מס ממוצע גבוה מאוד - כך שהכנסתן הפנויה אינה מותירה להן כמות כסף מספקת לצריכה. מעבר לצרכים הבסיסיים, שיעור המס השולי הוא אחיזת עיניים. מה שקובע הוא שיעור המס הממוצע על הכנסה במדרגת מס של 17,500 שקל ברוטו, שבה משלם העובד או העצמאי מס הכנסה וביטוח לאומי בשיעור של 45% על כל שקל שולי שהוא משתכר. זה שיעור מס לא סביר בעליל.

משך הזמן של רפורמות מסוג זה הוא בעל השפעה מכרעת על שיעורי האבטלה במשק, שכן יש לו השפעה גדולה על העצמאים ועל החברות הקטנות, שהם כ-98% מהעסקים במשק ומועסקים בהם כ-74% מכלל העובדים במשק. עיכוב בסיוע לעסקים הללו עלול להביא לכך שהם לא יוכלו לשאת בנטל ויסגרו את עסקיהם, ואז עובדים נוספים ימשיכו לגדוש את לשכות התעסוקה. כתוצאה מכך עלול להיות גידול בהיקף הוצאות הממשלה לדמי האבטלה, ונטל נוסף על תקציב המדינה. לכן, יש להמשיך במתווה המס של הקדמת הפחתת מס החברות וריווח מדרגות המס ליחידים.

הצעתו המקורית של ראש הממשלה, למתווה מהיר ופשוט יותר של רפורמה במס ההכנסה, היתה מיטיבה יותר עם המשק כולו. חבל שמכבש הלחצים הפוליטיים הפופוליסטיים מנע את העברת החוק כלשונו. על הממשלה להבין כי הרפורמות שמובילים ראש הממשלה ושר האוצר הן לא רק הוצאה בתקציב המדינה, אלא יש להן השפעה מרחיקה לכת גם - ובעיקר - על צד ההכנסות בתקציב המדינה; ולהבא יאפשרו להם מרחב גמישות לקבל החלטות אמיצות, מהירות ונכונות למשק ולכלכלה הישראלית.

הכותב הוא שותף-מנהל במשרד רואי החשבון שיף הזנפרץ ושות'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully