וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים עולמית יומית:בין מבוגרים לבוגרים

TheMarker Online

17.9.2009 / 11:24

עליות בשווקי המניות בעולם. מדדי אסיה מטפסים הבוקר על רקע העליות במחירי הסחורות והעליות אמש בבורסות וול-סטריט. עליות שממשיכות על רקע שלל נתוני מאקרו מעודדים ואופטימיות מתגברת



יפן - לכי לסוף התור



הבנק המרכזי ביפן הותיר את הריבית על כנה - 0.1%, בהתאם לציפיות, כשהוא מנסה לחלץ את הכלכלה משלל בעיות, כשהצמיחה היא רק אחת מהן.



הבנק אמנם העלה הבוקר את תחזיותיו לכלכלה מ-"עצירה" ל"מראה סימנים של התאוששות", אך סייג ואמר כי עדיין מזהה גורמי סיכון שעלולים לשוב ולדרדר את הכלכלה. סייגים אלה מיתנו את העליות בהן נפתח הבוקר המסחר ביפן, אך זה עדיין סיים בעליה של 1.7%.



אנליסטים ביפן אומרים שמדינות רבות רואות כיום סימני שיפור, אך מעטות מהן יכולות באמת להיות בטוחות שהשיפור הוא יציב ויפן הינה אחת מאלה שלא יכולות להיות בטוחות בשיפור שלה. אמנם הצמיחה ביפן חזרה לעליות כבר ברבעון השני, ב-2.3% (qoq), אך בעיקר נבעה כתיקון להתרסקות הקשה ברבעון הרביעי של 2008 (14.4%-) וברבעון הראשון של 2009 (15.2%-), הצמיחה היפנית צפויה לחזור ולדשדש בעליה זניחה של 0.8% ברבעון הראשון ב-2010 ושל-0.1% בלבד ברבעון השני.



מלבד המשבר, סובלת יפן גם מדפלציה כרונית, רמות המחירים בה צפויות להמשיך ולרדת לאורך הרבעונים הקרובים עד לפחות לסוף 2010, מה שדוחף את יפן לסוף התור של המדינות שיעלו ריבית.



נכסים אמריקאים - הבנקים המרכזיים הזרים קונים והמשקיעים הזרים מוכרים



ההנפקות של הממשל האמריקאי אומנם הצליחו יפה בחודשים האחרונים, במיוחד בקרב בנקים זרים שהיו מהרוכשים הגדולים שלהן.



אך מנתוני סך רכישות הנכסים הפיננסים ארוכי טווח בארה"ב לחודש יולי שפורסם אתמול עולה, כי בעוד הבנקים המרכזיים הזרים קונים, לעיתים כדי להחליש את המטבעות המקומיים שלהם, המשקיעים הזרים דווקא מקטינים את רכישותיהם, ואולי אך הופכים להיות מוכרים שלהם נטו.



בעוד בחודש יוני רכשו זרים נכסים פיננסים אמריקאים ארוכי טווח בסכום של 90.2 מיליארד דולר ביולי הסתכמו הרכישות רק ב-15.3 מיליארד דולר, למרות צפי לרכישות של 60 מיליארד. להמחשה, רכישות אג"ח ממשלתיות על ידי זרים צומצמו בשליש לעומת יוני.



עדיין, למרות ירידות ביקושי הזרים, ואולי בשל עליית הביקושים המקומיים, נזכיר שהתשואות על אג"ח ממשלתי בארה"ב בחודש יולי לא עלו אלא אף ירדו מעט (מחיר עלה), מה שמאותת כאמור, שגם למרות ביקושים נמוכים מחוץ לאג"ח הממשלתיות האמריקאי עדיין יש תמיכה.



היום יניעו את השווקים: התחלות ואישורי בנייה בארה"ב



אתמול פורסם סקר הקבלנים בארה"ב, nahb, שסוקר את הענף לראייתם של אלה. המדד המדובר עלה, בהתאם לציפיות, מ-18 נקודות ל-19 נקודות, בעיקר בשל צפי לעליות חדות במכירות הבתים העתידיות.



למרות שהיה צפוי, המדד מחזק את הערכות כי התאוששות סקטור הנדל"ן בארה"ב הינה בת קיימא ותומכת בהתאוששות הכללית של הכלכלה.



היום יפורסמו שני נתונים נוספים מהענף, נתון התחלות הבניה ונתון אישורי הבניה שצפויים שניהם לעלות, אך נזכיר, כי בהינתן רמות מלאי עצומות של בתים שעומדים למכירה (4 מליון), במשך כ"כ הרבה זמן (זמן ממוצע שבית עומד למכירה הוא 9.4 חודשים) במחירים כל כך נמוכים (ירדו בשלוש השנים האחרונות ב-31%), קשה לצפות לנתוני התחלות בניה גבוהים.



חשיבות נתון התחלות הבניה נמוכה היום בהקשר של שוק הנדל"ן, אך חשובה יותר דווקא לסקטורים אחרים, כמו התשתיות, הסחורות וכו'.



התנודתיות במחיר הגז מאותתת - השינוי קרוב



נתוני המכירות הקמעונאיות שלשום בארה"ב, יחד עם נתוני היצור התעשייתי אתמול, שעלה ב-0.8% לעומת צפי לעלייה של 0.6%, נתון האינפלציה שהפתיע למעלה (ראו הרחבה) והתבטאויותיהם של ברננקי ובאפט, באשר להגעה לנקודת תחתית בכלכלה, תמכו במחירי הסחורות שעלו ביומיים האחרונים ב-4.7%.



בלטו בעליות סחורות רבות בניהן המתכות השימושיות אלומיניום וניקל, הזהב והכסף, הנפט, שעלה ביומיים האחרונים מ-68.8 דולר לחבית ל-72.6 דולר לחבית, אך במיוחד הגז שזינק מתחילת החודש בכמעט 50%, משפל של כמעט 7 שנים.



הערכות הן שהתנודתיות העולה במחיר הגז מאותתת כי השוק מתכונן לשינוי מגמה: מצד אחד סוחרים מתחילים להיפתר מחוזי מכר ומביאים לירידות חדות במחירו, ומצד שני סוחרים אחרים כבר מנסים למשוך את המחיר למעלה ומביאים לזינוקים במחירו. התנודתיות של מחיר הגז הגיעה לרמתה הגבוה ביותר השנה והשנייה בגובהה מאז 2006 ובין הגבוהות היסטורית.



הצרכנים: נתון המכירות יכול לעלות, אנחנו לא קונים



אמנם התעשיינים מייצרים, אמנם נתון המכירות הקמעונאיות הפתיע שלשום בעליה של 2.7%, אמנם ואמנם אך בסקרים אומרים הצרכנים: "לא נחזור לקנות כל כך מהר".



סקר של בלומברג שהתפרסם הבוקר מראה כי רק 8% מהמבוגרים בארה"ב מתכננים להגדיל בחצי השנה הקרובה את רכישותיהם. כשבדקו כמה מבין הבוגרים מתכוונים להגדיל, לא מצאו כאלה שיענו לסקרים, בדיחה, עם קצת אמת.



בכל מקרה, שליש מהנשאלים אמרו שהם מתכוונים להוציא בזמן הקרוב פחות מבעבר ו-58% כי הוצאותיהם יישארו ברמה הנוכחית. איך תוצאות הסקר מתיישבות עם נתון המכירות העולה? אני לא יודע, ושוב מחזיר אתכם לשאלת משתתפי הסקרים וההבדל בין מבוגרים לבוגרים.



אינפלציה בארה"ב - השכן שלכם קנה רכב חדש



סימני ההתאוששות האחרונים, העלייה במחירי הסחורות, שחיקת הדולר והתבטאותו של אלן גרינספן כי "האינפלציה בארה"ב עלולה להרים ראש ולהציף את שוק האג"ח", הצליחו סוף סוף לעורר קצת לחצים אינפלציוניים בקרב האמריקאים המדוכאים שלא מבינים מה כבר יכול להעלות את המחירים אם אף אחד לא רוצה לקנות (כאמור בפסקה הקודמת).



אבל, נתון האינפלציה מאתמול, שעלה ב-0.4%, לעומת צפי לעלייה של 0.3%, שנבעה בעיקר מעליית מחירים בסעיף התחבורה, משך את האינפלציה המגולמת לשנה ב-10 שנים הקרובות מ-1.78% שלשום עד ל-1.88% הבוקר.



פרסום נתון האינפלציה המפתיעה הטיס אתמול את התשואה על אג"ח לא צמוד (ירידה במחירו). להמחשה התשואה על אג"ח ל-10 זינקה תוך שעתיים מהפרסום מ-3.38% ל-3.5%, אך בהמשך זו התמתנה מעט והבוקר נסחרת על 3.48%.



לפני פרסום האינפלציה התבטאו בנושא האג"ח הלא צמוד שני גופים חשובים שאמרו כי הם דווקא מאמינים באג"ח הממשלתיות, הראשון היה בית ההשקעות גולדמן זאקס, שאמר שלחצים אינפלציוניים ידחקו את התשואה על ה-10 שנים בחזרה ל-3% ומלך האג"ח, ביל גרוס, שהודיע כי הגדיל את אחזקותיו באג"ח ממשלתיות לרמתן הגבוהה מזה 5 שנים.



סיכום ברוח החג



סקר של בלומברג, מבין משתמשי המערכת, לגבי הצפי למצב הכלכלה הצביע, זה החודש השני ברציפות, כי יותר משתמשים אופטימיים מאשר פסימיים לגבי מצב הכלכלה בשנה הבאה.



שלל הנתונים הכלכליים המתפרסמים, בניהם נתוני הצריכה, התעשייה, הנדל"ן והפיננסים, מאותתים כי אכן הכלכלה נעמדה על הרגלים ומתחילה ללכת גם בלי הדחיפה של הממשלות.



הברכה המקובלת לחג: "תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה", נראית הפעם רלוונטית מתמיד, מה גם שאנחנו לא רק מאחלים אלא גם מאמינים. חג שמח.



הסקירה נכתבה על ידי אמיר כהנוביץ, כלכלן מאקרו בכלל פיננסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully