וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות ה-IT הגדולות רוצות גם את הצרכן הקטן

מאת פז וייסמן

21.9.2009 / 6:56

גם אם הצרכנים הפרטיים לא מכירים מושגים כמו "וירטואליזציה של מערכת הפעלה", "שרת נתונים" או "מערכות תוכנה מוטמעות", רבים הסיכויים שהם משתמשים בהם



>> חברות המחשוב הגדולות מסתכלות יותר ויותר על השוק הצרכני כמנוע לצמיחה. הסיבה לכך היא, בין היתר, התבגרותם של הצרכנים הפרטיים והחלחול העמוק של הטכנולוגיה לחיים האישיים שלנו. מנקודת ראותן של חברות המחשוב הגדולות הצרכן הפרטי מתחיל להתנהל, מבחינה מחשובית, בדומה לעסק קטן.

אם בעבר מושגים כמו "ווירטואליזציה של מערכת הפעלה", "שרת קבצים" או "שרת נתונים" היו נחלתם של ארגונים ושל עסקים קטנים, היום גם אם הצרכן הפרטי לא מכיר את המושגים האלה, יש סיכוי טוב שהוא כן משתמש בטכנולוגיות שעומדות מאחוריהם.



בין החברות שממירות טכנולוגיה ארגונית לצרכנית ניתן למנות את ענקית התוכנה מיקרוסופט, את יצרנית השרתים ומפתחת טכנולוגיית הג'אווה סאן מיקרוסיסטמס ואת ענקית הווירטואליזציה vmware.



ממערכת הגנה ארגונית לאנטי וירוס



מיקרוסופט, חברת התוכנה הגדולה בעולם, פעילה כבר שנים רבות הן בשוק הארגוני והן בשוק הצרכני. אולם בשנים האחרונות החברה מעבירה לשוק הצרכני טכנולוגיות שהיו שמורות רק לארגונים. דוגמאות לכך ניתן למצוא בטכנולוגיית שרתי sql, שהם שרתי נתונים, שבעבר שימשו רק ארגונים ואילו כיום ניתן למצוא שרת קטן מסוגם שעוזר לאיתור קבצים ומידע במחשב האישי בבית. דוגמא אחרת היא מערכת ההגנה הארגונית מפני וירוסים, live onecare, שהוסבה למערכת אנטי וירוס פרטית.



לדברי שי קריב, מנהל צוות מוצר microsoft security essentials במרכז הפיתוח של מיקרוסופט בישראל, "אנשים מביאים עמם לעבודה את האייפוד שלהם, גולשים לתיבת הדואר הפרטית שלהם ומנהלים את החיים הדיגיטליים שלהם במקביל לעבודה. כיום יש השפעה הדדית של סביבת המחשוב בארגון וסביבת המחשוב הביתית, במיוחד בקרב צעירים, בין היתר בתחומי שיתוף המידע ובגישה מרחוק למחשבים ולמידע; אנשים כיום מצפים לכך שארגונים יתנו להם את היכולת לעבוד מהבית".



כדי לעשות את ההמרה מטכנולוגיה ארגונית לאישית אין נוסחה מדויקת, אולם קריב מציין כמה עקרונות: "יש לדאוג שמנקודת ראות המשתמש חוויית השימוש תהיה פשוטה ונקייה. מצד אחד יש לשמור על התקנה פשוטה מאוד, אך מצד שני לתת למשתמשים מתקדמים יותר את האפשרות לשנות את ברירות המחדל. כמו כן יש לדאוג שהתוכנות יפעלו על כל סביבה, החל במחשבים שולחניים חזקים ועד למחשבי נטבוק קטנים".



מקינדל ועד לאפליקציות סלולריות



החדירה הרחבה של טלפונים סלולריים חכמים מציבה את החברות המפתחות את המכשירים ואת מפתחי האפליקציות על מסלול התנגשות. כל יצרן סלולרי רוצה שהאפליקציות ייכתבו באופן בלעדי למכשיר שלו, עם פיצ'רים בלעדיים, ומצד שני מפתחי האפליקציות - שהם חברות קטנות מאוד ואף אנשים פרטיים - רוצים למכור את האפליקציה שכתבו לכמה שיותר מכשירים ומערכות הפעלה שונות. חברת סאן חושבת כי יש ביכולתה לגשר על הפער.



סאן מוכרת בעיקר כיצרנית שרתי מחשב וכחברה שפיתחה את שפת התכנות ג'אווה. עם התפתחות רשת האינטרנט בסוף שנות ה-90, סאן העבירה את המיקוד שלה מפיתוח מערכות תוכנה מוטמעות (embedded) שנמצאות בכל הגאדג'טים, לפיתוח שרתים ואפליקציות רשת.



ואולם, קאול ג'יטנדרה, סגן נשיא תוכנות קליינט בחברה, מסביר כי הרעיון מאחורי פלטפורמת ג'אווה בעבר וגם כיום הוא ביסודו צרכני, שכן המטרה היתה לפתח שפה שבה ניתן לתכנת את כל סוגי המכשירים, במערכות תוכנה מוטמעות, מה שיאפשר הרצה של תוכנות על כל סוג של מכשיר ללא כתיבה מחדש של הקוד. בשנים האחרונות שמה החברה דגש על פיתוח לתחום האינטרנט לארגונים.



כיום מרבית הגאדג'טים והמכשירים כבר מחוברים לרשת, והדגש חזר שוב למערכות מוטמעות, עם דגש על טלפונים סלולריים חכמים וגאדג'טים - החל מקורא הספרים של קינדל ועד לטלוויזיות שמחוברות לאינטרנט. בגלל שיש ביזור בין היצרנים השונים של המכשירים, כאשר כל יצרן מייצר בעזרת הטכנולוגיה שלו, מתכנתים צריכים לעבוד כפליים ואף יותר. הטכנולוגיה של סאן מאפשרת לגשר בין כל הטכנולוגיות האלה.



לדברי ג'יטנדרה, "בכדי להתאים את עצמה למצב של השוק סאן שיחררה את סביבת הפיתוח javafx שפונה למפתחי אפליקציות וגרפיקאים; פלטפורמה זו ופלטפורמות אחרות מאפשרות להפעיל את אותן האפליקציות על גבי כל סוג של מכשיר".



להריץ windows מתוך os x של אפל



עד לפני כשנתיים או פחות תחום הווירטואליזציה היה זר לגמרי בשוק הצרכני. הסיבה לכך היא שאנשים רבים השתמשו רק במערכת הפעלה אחת על גבי המחשב שלהם, כמו חלונות, os x של אפל או לינוקס. לעומת זאת, ארגונים דווקא כן השתמשו בכמה מערכות הפעלה על גבי השרתים שלהם, היות שכל תוכנת שרת תוכננה עבור מערכת הפעלה שונה. לאחר שאפל השיקה את מחשבי המקינטוש עם מעבדי אינטל, היה ברור כי ניתן להריץ מערכת חלונות על מחשב מקינטוש ולהפך. vmware פיתחה את מוצר הפיוז'ן (fusion), שמאפשר להפעיל את מערכת חלונות על גבי מחשבי מקינטוש, ממש כאילו היו תוכנה רגילה שנועדה למקינטוש.



אך בכך לא נגמרת החדירה של טכנולוגיית ווירטואליזציה לצרכנים הפרטיים. אופיר זמיר, ראש צוות מהנדסים בחברת vmware ישראל וטורקיה, אומר כי טכנולוגיית הווירטואליזציה מאפשרת למשתמשים בטלפונים סלולריים חכמים להריץ כל סוג של אפליקציה על גבי כל סוג של מכשיר.



"ב-vmware פיתחנו אפליקציה קטנה בשם mvp שמאפשרת לקחת אפליקציות שונות שנכתבו עבור טלפון סלולרי מסוים, ולהפעילן על גבי טלפון סלולרי אחר. למשל, אפליקציה שנכתבה לשימוש על גבי האייפון ומופעלת על גבי מכשיר עם מערכת אנדרואיד". עם זאת, זמיר מוסיף כי על אף שטכנולוגיות הסלולר פונות לשוק הצרכני, בשלב זה החברה מחדירה אותן בעזרת יצרניות הסלולר ומפתחי האפליקציות השונים.



ממערכות ארגוניות למערכות לאנשים פרטיים



כמות המידע הדיגיטלי הפרטי שאותה אנחנו צוברים עם הזמן גדלה והולכת עם הזמינות הרבה של סרטים, סדרות ומוסיקה להורדה מהאינטרנט, וגם עם מצלמות דיגיטליות וטלפונים סלולריים שיכולים לתעד כל רגע בחיינו.



יוסי פיקל, מחברת emc iomega, מנהל מכירות אזורי ומנהל פיתוח עסקי באזור מדינות אגן הים התיכון ואפריקה, מסביר כי החדירה של ענקית האחסון emc לשוק הצרכני נובעת מהגידול הרב בכמות המידע הדיגיטלי שהצרכנים הפרטיים צוברים. כיום, ממש בדומה לעסקים קטנים, גם לצרכנים פרטיים יש צורך במערכות אחסון וגיבוי עם טכנולוגיות שפותחו עבור ארגונים.



חברת iomega, שנרכשה לפני כשנה בידי emc בסכום של 213 מיליון דולר, פיתחה בין היתר שרת קבצים קטן שמאפשר לאחסן את כל המידע הדיגיטלי על גבי כונן אחד ולגשת למידע מכל מחשב שמחובר לרשת. כמו כן פיתחה החברה את מכשיר ה-screenplay, שמקשר בין הטלוויזיה לרשת הביתית, מה שמאפשר לצפות בסרטים ובסדרות שהורדו למחשב, ישירות במסך הטלוויזיה בסלון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully