וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

PCS שמתחרה בכיל פירסמה אזהרת רווח ל-2009 בשל הירידה בביקוש לאשלג

מאת יורם גביזון

21.9.2009 / 6:56

המפנה בשוק האשלג שאינו נראה באופק, מחירי התירס הנמוכים, הרווחיות הגבולית לחקלאים, הדחייה של ארבעה שבועות בדישון והפחתת הסובסידיות בהודו - כל אלה שולחים את חברת האשלג המובילה בעולם לאזהרת רווח שנייה בתוך שלושה חודשים



>> מניית כיל, שעלתה ב-17% בחודש האחרון והשלימה עלייה של 71% מתחילת 2009, תעמוד בפני מבחן בעקבות אזהרת רווח שפירסמה החברה המובילה בשוק האשלג העולמי, חברת potash corp of saskatchewan (pcs הקנדית).



החברה הקנדית, שמחזיקה ב-22% מכושר הייצור העולמי של אשלג, הפחיתה את תחזית הרווח ל-2009 ל-3.25-3.75 דולרים למניה - 10%-22% פחות מממוצע תחזית הרווח של האנליסטים. ממוצע תחזית הרווח המופחתת ל-2009 נמוך ב-22% מממוצע תחזית הרווח המונמכת (4-5 דולרים למניה) שניתנה לפני חודשיים בלבד עם פרסום התוצאות הכספיות לרבעון השני של 2009.

החברה העריכה שהרווח ברבעון השלישי של 2009 יהיה בקצה התחתון של טווח התחזית שניתנה ביולי לרבעון זה - 80 סנט עד 1.2 דולרים למניה. ממוצע תחזיות הרווח של האנליסטים לרבעון הנוכחי הוא 93 סנט למניה.



pcs הסבירה את הנמכת התחזית בירידה צפויה של 60% בכמות האשלג שתימכר ב-2009 ובירידה של 85% ברווח הגולמי על דשני פוספט וחנקן, בשל ירידה בביקוש ובנטייה של מפיצים להגביל את רמת המלאים במחסניהם, למרות השבתת 35% מכושר הייצור העולמי. החברה הקנדית ציינה שהמלאים בעולם כולו למעט סין חוסלו ברובם, והעריכה שהירידה ברמת הדישון בעולם כולו, למעט מדינות כמו ארה"ב ואוסטרליה, גרמה לירידה בריכוז הדשנים בקרקע ותביא לירידה ברמת היבולים ב-2009. pcs העריכה שהביקוש העולמי לאשלג יהיה 50-55 מיליון טונה ב-2010.



pcs פירסמה את אזהרת הרווח על רקע הערכות אנליסטים של סיטי, ולפיהן הביקוש לדשנים בכלל ולאשלג בפרט בעונת הסתיו יירד בהשוואה לשנים קודמות. זאת בשל דחייה של ארבעה שבועות בקטיף התירס, שתקטין את חלון הזמן לדישון, וכן בשל ירידה של 38% בהכנסות החקלאים ויבולים גדולים.



גורם שלילי נוסף לענף הוא ההערכות שהרווחיות של גידול תירס לחקלאי ירדה דרמטית, כשמחירי התירס משייטים ברמות של 3.15 דולרים לבושל, ב-60% מתחת לרמת השיא שנרשמה בקיץ 2008. רמה זו נמצאת על סף הכדאיות הכלכלית בראשונה מ-2005.



אזהרת הרווח הנוכחית של pcs היא השנייה בתוך שלושה חודשים, לאחר שבסוף יוני 2009 חתכה החברה את תחזית הרווח לרבעון השני ב-37%-54% ל-70 סנט למניה. זאת בשל מחירי פוספט נמוכים, כמות אשלג נמוכה שנמכרה, ודחייה בהזמנות של מפיצים ולקוחות בעולם. הרווח בפועל - 62 סנט למניה - היה נמוך אף יותר מהקצה התחתון של תחזית הרווח המונמכת לרבעון השני.



בו-זמנית לאזהרת הרווח של pcs הודיעה הודו כי בכוונתה להקטין את הסובסידיות הניתנות לחקלאים בגין רכישת אשלג לצורך גידול אורז, סויה וקנה סוכר. הממשלה ההודית מסבסדת כיום את ההפרש בין המחיר לחקלאי (920 דולר לטונה), לבין המחיר שבו רוכשות חברות היבוא את האשלג מיצרנים כמו כיל (460 דולר לטונה). הפחתת הסובסידיות תגרום לירידה בביקוש לאשלג, ועלולה להפעיל לחץ לירידה נוספת במחירי האשלג.



כיל דיווחה בסוף אוגוסט 2009 במסגרת תשקיף שפירסמה כי חתמה על חוזים למכירת 805 אלף טונה אשלג במחיר של 460 דולר לטונה בתקופה של תשעה חודשים לחברות יבוא הודיות. החברה נתנה לחברות אלו אופציה לרכוש כמות נוספת של 280 אלף טונה בתקופת החוזה, כלומר 10.85 מיליון טונה בסך הכל. זאת בהשוואה להסכמים שנחתמו באפריל 2008 לשיווק אשלג להודו בתקופה של שנה בהיקף של מיליון טונה ואופציה לרכישת עוד 100 אלף טונה במחיר של 625 דולר לטונה.



הירידה בסובסידיות של ממשלת הודו עלולה להשפיע על רמת הניצול של האופציות שניתנו בידי כיל לחברות ההודיות. הודו היא אחד השווקים הגדולים והרווחיים של כיל, בעיקר בשל העובדה שמחיר ההספקה להודו כולל את עלויות ההובלה והיתרון הלוגיסטי המשמעותי שיש לכיל בהשוואה למרבית יצרני האשלג עקב המרחק הקצר בין נמל אילת לנמלים בהודו.



הירידה של 60% במחיר חברת דשנים מובילה כמו pcs בהשוואה לשיא שנרשם ביוני 2008, עוררה את הערכות בדבר חידוש הפעילות של מיזוגים ורכישות בענף, ואת היותה של pcs שנסחרת בשווי 29 מיליארד דולר - יעד לרכישה. על פי הערכות, ענקית המכרות bhp מייעדת סכום של 18 מיליארד דולר לרכישות בתחום עפרות הברזל, נחושת, פחם, נפט ודשנים; וחברת אגריום, יצרנית הדשנים השלישית בגודלה בצפון אמריקה, ממשיכה בניסיונותיה לרכוש את חברת הדשנים cf, שנסחרת בשווי של 4.4 מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully