וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החוץ: המשק הפלסטיני עשוי לצמוח השנה ביותר מ-7%

מאת אורה קורן

21.9.2009 / 6:56

מדו"ח ישראלי שיוגש מחר למדינות התורמות לרשות הפלסטינית עולה כי ההשקעות הזרות ברשות זינקו פי שישה מתחילת 2008, האבטלה ירדה ל-16%, ומכירות המלט טיפסו ב-18%



>> המשבר העולמי לא ניכר כמעט במשק הפלסטיני בגדה המערבית. במחצית הראשונה של 2009 השתפרו האינדיקטורים הכלכליים של משק זה, בהם הצמיחה, ההשקעות ורמת החיים, והוא עשוי לרשום ב-2009 צמיחה של יותר מ-7% - כך עולה מדו"ח שהעבירה ממשלת ישראל לוועידת המדינות התורמות לרשות הפלסטינית שתתכנס מחר בניו יורק. את הדו"ח הכין משרד החוץ בשיתוף עם משרדי הביטחון, האוצר והמשפטים, צה"ל ומתאם הפעולות בשטחים.



לפי הדו"ח, ברבעון הראשון עלה התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) הפלסטיני ב-5.6% לעומת התקופה המקבילה. בדו"ח מעריכים שאם יימשך קצב הצמיחה שרשמה הכלכלה הפלסטינית ברבעון זה, עשוי שיעור הצמיחה ב-2009 כולה להיות גבוה מ-7% - שיעור הצמיחה האופטימי שחזתה קרן המטבע הבינלאומית לכלכלה הפלסטינית.

הצמיחה הפלסטינית התגלמה בפעילות ערה - בכלל זה פתיחת קניון וקומפלקס קולנוע בשכם, היערכות לקראת הקמת העיר החדשה רוואבי ועלייה בפעילות בתי הקפה והמסעדות. הדו"ח מציין שנציגי הפלסטינים דיווחו על שיעור השקעות זרות בגדה שזינק ב-600% מאז 2008. הגידול מיוחס לוועידות השקעה בינלאומיות שנערכו בבית לחם ובשכם וכן לשיפור המצב הביטחוני.



עלייה של 18% נרשמה גם בצריכת המלט במחצית הראשונה של 2009 ביחס לתקופה המקבילה בשנה הקודמת - נתון המשקף פעילות בנייה ערה. שיעור כוח העבודה מכלל האוכלוסייה הגיע ברבעון הראשון ל-43.6% לעומת 43.1% בתקופה המקבילה. שיעור האבטלה הממוצע ברבעון הראשון נותר דומה לזה שנרשם בתקופה המקבילה (20.7% לעומת 20.9%), אך לפי נתוני הבנק העולמי ברבעון השני נרשמה האצה בקצב ירידת האבטלה, ל-16%.



הסחר עם ישראל במחצית הראשונה של 2009 הסתכם ב-7.7 מיליארד שקל, לעומת כ-8.4 מיליארד שקל בתקופה המקבילה. הירידה נבעה מצמצום הרכישות הפלסטיניות מישראל, שהיקפן ירד ב-9.5% ל-720 מיליון דולר. היקף המכירות הפלסטיניות לישראל ברבעון הראשון צמח ב-8% והסתכם ב-147 מיליון דולר.



במחצית הראשונה של 2009 עלה מספר המשאיות שהעבירו סחורה לישראל (בשיטת פריקה גב לגב עם משאיות ישראליות במעברי הגבול) ב-41%, ליותר מ-229 אלף. מספר הפלסטינים המועסקים על ידי ישראלים בגדה המערבית ובישראל גדל ב-5% במחצית הראשונה. מספר ימי העבודה של פלסטינים בישראל עלה ב-10.8%, לכ-6.1 מיליון. כיום מועסקים בישראל ועל ידי ישראלים בגדה קרוב ל-50 אלף פלסטינים.



בפתח הדו"ח טוענת ממשלת ישראל, כי היא שותפה עם הרשות הפלסטינית והקהילה הבינלאומית במאמצים לשיפור המצב הכלכלי בשטחי הרשות וכי היא תומכת במאמצי הקהילה הבינלאומית לפיתוח כלכלי פלסטיני. "פיתוח וחיזוק הכלכלה הפלסטינית ויכולת הבנייה הפלסטינית הם אתגרים שחולקות הרשות הפלסטינית, הקהילה הבינלאומית וישראל", נכתב בדו"ח.



בדו"ח מצויין כי מ-2008 ישראל נקטה שורת צעדים במטרה לשפר את המצב הכלכלי בשטחים. בין אלה, הגדלת מספר היתרי העבודה שניתנו לעובדים פלסטינים בישראל ל-26 אלף. בתחום הבנייה גדל ב-4,000 מספר ההיתרים. ישראל אישרה שהיות ליליות חד-פעמיות של 5,000 עובדים פלסטינים ומספר ההיתרים הקבועים שכולל שהייה לילית בישראל הגיע ל-4,566.



בחודשים האחרונים נקטה ישראל צעדים נוספים לשיפור המצב הכלכלי בשטחים, בהם הרחבת היצוא הפלסטיני באמצעות הארכת שעות הפעילות של גשר אלנבי. בוועדה הכלכלית הישראלית-פלסטינית המשותפת שהתכנסה בתחילת החודש בדרג שרים, דיווחו הפלסטינים כי המהלך הביא לחיסכון של 50-100 מיליון שקל. עם זאת, במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה בתנועת סחורות (7.9%) ואנשים (1%) בגשר אלנבי, ירידה המיוחסת למשבר הכלכלי העולמי.



בתנועת התיירות אל הגדה המערבית נרשמה עלייה ב-2008, בכלל זה עלייה של 94% (למיליון תיירים) לבית לחם ושל 31% (לחצי מיליון תיירים) ליריחו. במחצית הראשונה של 2009 נרשמה ירידה בתיירות, כנראה כחלק מהמשבר הכלכלי שפגע גם בתיירות.



שיתוף הפעולה הכלכלי בין ישראל לרשות הפלסטינית כולל גביית מכס על ידי הרשויות בישראל עבור יבוא פלסטיני מחו"ל (לא כולל מישראל). מסכום זה מקוזזים מדי חודש תשלומים שעל הרשות להעביר לישראל עבור רכישות מחברות ישראליות המספקות שירותים ומוצרים דוגמת חשמל, מים, ביוב ורפואה.



מאז יולי 2007 הפחיתה ישראל תשלומים פלסטינים בסך של כ-2.2 מיליארד שקל מסכום של 10.4 מיליארד שקל שנגבה כמכס. סך ההעברה לרשות הפלסטינית היה 8.2 מיליארד שקל - בכלל זה חובות מ-2006 שלא הועברו במועד. בשמונת החודשים הראשונים של 2009 העבירה ישראל לרשות כ-2.8 מיליארד שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully