וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיטב בית השקעות: הריבית צפויה להישאר ללא שינוי, ברמה של 0.75%

TheMarker Online

21.9.2009 / 12:10

לדעת בנק ישראל, ריבית ברמה של 0.5% אינה מתאימה לרמת הפעילות המשקית, כמו גם לחשש האינפלציוני; לפיכך, הכיוון הכללי הוא להעלאת הריבית



לאחר 5 חודשים (מאפריל עד אוגוסט, כולל) שבהם נותרה הריבית המוניטרית של בנק ישראל ברמת שפל של 0.5%, בהחלטת הריבית לחודש ספטמבר הוחלט על העלאתה ב-25 נ"ב לכדי 0.75%.



בין היתר, בפרוטוקול הישיבה המוניטרית נכתב כי ההחלטה להעלות את הריבית "מאזנת בין הצורך להחזיר את קצב האינפלציה לתוך תחום היעד לבין הצורך להמשיך ולתמוך בהתאוששות הפעילות המשקית".



אם כך, לאור העובדה, כי רמת הריבית במשק היא מאוד נמוכה והאינפלציה ניצבת בגבול העליון של יעד יציבות המחירים, ניתן להסיק כי זו צפויה לעלות ברבעים הבאים (אנו מניחים כי ריבית הבנק תגיע לכדי 2.5% בסוף 2010). זאת, במיוחד לאור האינדיקטורים המעודדים לפעילות הכלכלית המתפרסמים, הן בעולם ובמיוחד בישראל, בחודשים האחרונים.



במבט להחלטת הריבית לחודש אוקטובר הגורמים אשר תומכים בהעלאת ריבית הם:



(1) סביבת אינפלציה גבוהה. ישנן סיבות טובות להניח כי בשנת 2009 יחטיא בנק ישראל את יעד האינפלציה. גם אם ננכה את ההשפעה החד-פעמית של הגזירות הכלכליות על האינפלציה, עדיין ככל הנראה בשנת 2009 בנק ישראל יחרוג מיעד האינפלציה.

כך, בהתחשב בשנים 2007 ו-2008 בהם האינפלציה הייתה גבוהה מהיעד, החטאה נוספת, שלישית ברציפות, עלולה לסכן את אמינותו של בנק ישראל בעיני המשקיעים.
יתר על כן, חריגה אינפלציונית עלולה להביא ללחצים לעליות בשכר בשנת 2010, שלהן תהיה השפעה אינפלציונית גם כן.



(2) פעילות ערה בתחום הדיור (כחלק ממדד המחירים לצרכן) הביאה לכדי התייקרות של כ-12% בסעיף ב-12 החודשים האחרונים. לסעיף זה הייתה ההשפעה המכרעת על המחירים לצרכן. כך, באמצעות העלאת הריבית ינסה בנק ישראל לצנן את הפעילות הענף ולייצב את מחירי השכירות.



(3) גידול מהיר בכמות הכסף מאיים, גם הוא, על יציבות המחירים. ב-12 החודשים האחרונים נרשמה התרחבות של יותר מ-63% ב-m1. עלייה מהירה זו עלולה ליצור לחצים אינפלציוניים, כבר השנה ובמיוחד בשנת 2010. כל זאת, כאשר הפעילות הריאלית מתגברת.



(4) הריבית לטווח קצר, במונחים ריאליים היא שלילית. לפיכך, זו תומכת בפעילות הכלכלית, דבר חיובי לכשעצמו, אך במקביל גם מסכנת את יציבות המחירים.







(5) הפעילות הריאלית החלה להתחזק ברבע השני של השנה שבו המשק צמח בשיעור של 1% (במונחים שנתיים). יתר על כן, המדד המשולב לבחינת מצב המשק עלה ביולי, שהוא החודש הראשון של הרבע השלישי, בשיעור של 1.2%, המצביע על כך שגם ברבע השלישי של השנה צפוי המשק להתרחב.



(6) המדיניות הפיסקלית המרחיבה מאוד, עלולה גם היא לסכן את הסביבה האינפלציונית בישראל.







מנגד, ישנם מספר גורמים אשר עדיין תומכים בהותרת הריבית, החודש, על כנה והם:



(1) הסביבה האינפלציונית לא מאיימת. אמנם, מדד המחירים לצרכן עלה ב-12 החודשים האחרונים בשיעור של 3.5%, אך אם ננכה את השפעה הגזירות הכלכליות על המדד, נחזור לרמה הנמוכה מ-3%.



במבט קדימה, שוק ההון צופה לאינפלציה הנמוכה מ-3% בשנתיים הקרובות (בכל אחת מהן). גם החזאים צופים לאינפלציה בתוך היעד, ל-2.3%, ב-12 החודשים הקרובים. כלומר, השוק מאמין כי בנק ישראל ישמור על יציבות המחירים. יתר על כן, פער התוצר הוא גדול מאוד ולפיכך, בולם התייקרויות במשק.



(2) שיעור האבטלה גבוה ועלול להמשיך ולעלות, מפאת הפעילות הכלכלית החלשה אשר אינה מספקת, לעת עתה, מקומות תעסוקה. עליית ריבית, עלולה לבלום את הפעילות המשקית ולהחריף את מצבו של שוק העבודה.



(3) העלאת ריבית היא מנוגדת, בבסיסה, למדיניות ההתערבות של בנק ישראל בשוק המט"ח. אמנם בנק ישראל שינה את פונקצית התגובה שלו בכל האמור לרכישות המט"ח, אך עדיין הוא פועל לשמירה על שער חליפין "סביר" ליצואנים.



יתר על כן, עלייה בפער הריבית ישראל-ארה"ב הנגרמת כתוצאה מהעלאת ריבית בישראל, כאשר מנגד הריבית המוניטרית בארה"ב נותרת ללא שינוי, עלולה להביא להתגברות של זרמי המט"ח לישראל, ובכך להקשות על בנק ישראל לשמור על שער החליפין.



(4) אי-ודאות כלכלית. גם אם נראו סימני צמיחה בישראל, זו עדיין שברירית ואינה נתמכה בשותפות הסחר של ישראל על כן, לא ניתן לומר בוודאות כי המשבר המקומי וגם הגלובלי חלפו.



(5) הבנקים המרכזיים ברחבי העולם צפויים לשמור על גישה תומכת שוק. כך, המדיניות המוניטרית ברחבי העולם, ובמיוחד בארה"ב, אנגליה וגוש היורו, צפויה להישאר מרחיבה עוד תקופה ארוכה. על כן, העלאת ריבית בישראל, כאשר בעולם אין שינוי, תביא להתחזקות השקל כנגד הדולר, ובכך תפגע ביצוא.



לבנק ישראל ברור כי רמת הריבית הנוכחית במשק איננה מתאימה לטווח הארוך, וככל הנראה גם לסביבת הפעילות הנוכחית. לפיכך, העלאתה הפכה מתבקשת. עם זאת, קצב ההעלאות או העצמה יקבעו בכל מועד בהתאם להתפתחויות הכלכליות ובמיוחד לאור מידת החשש של בנק ישראל מהאינפלציה.

אם כן, מאוד ייתכן כי לאור העובדה שמדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט עלה בהתאם לציפיות וחל במהלך החודש ייסוף של השקל כנגד הדולר, הפעם יבחרו בבנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי.



רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי במיטב בית השקעות: "על כן, אנו צופים כי בשבוע הבא תיוותר הריבית המוניטרית ברמה של 0.75%. עם זאת, חשוב לציין כי הגורמים להחלטה אינם חד משמעיים, לכן הסיכוי להעלאה ב-25 נ"ב הוא גבוה למדי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully