וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקסלנס: בנק ישראל חייב להעלות את הריבית אם אינו רוצה באינפלציה של 5% לשנה בעוד שנה

TheMarker Online

22.9.2009 / 10:25

על רקע, ואולי בעיקר, בכדי להרגיע שוק הדיור הגואה שתרם למדד המחירים לצרכן את עיקר העלייה במדד האחרון



התפתחויות והערכות בשוק ההון



המבנה הקרטליסטי של ישראל איפשר עלייה במחירי הנפט מעבר לנדרש מהעלייה במחירי העלות בשער בז"ן זה החודש השני ברציפות, עלייה בעלות החיבור לשרותי טלוויזיה רב-ערוצית ומוצרי טלפון.



למעשה מאז חודש אפריל ישנה אינפלציה של ביקושים מעבר לאינפלציה שנגרמה על ידי העלאות המחירים היזומות על ידי הממשלה.



שלמה מעוז, כלכלן ראשי באקסלנס: "כפי שכתבנו בעבר, צריך להעלות הריבית גם על רקע, ואולי בעיקר, בכדי להרגיע שוק הדיור הגואה שתרם למדד המחירים לצרכן את עיקר העלייה במדד האחרון".



"היצע הדירות הנמוך מזה שלושים שנה, להערכתינו, והריבית הראלית השלילית, אולי הנמוכה בעולם, תורמים להתגברות העליות בענף הבניה למגורים", אומר מעוז.



תשואת המק"מ לשנה כבר מגלמת עלייה בריבית, התשואה ל-100 יום עומדת על 1.01%. מאז החלטת הריבית האחרונה גברה הפעילות הכלכלית בישראל כמעט בכל התחומים, בעיקר הייצוא על רקע התאוששות כלכלית מובהקת במרבית שוקי הסחר של ישראל, מה שיגרור אינפלציה עולמית שתשפיע על ישראל.



כבר עתה אנו רואים כי קצב האינפלציה בעולם עולה, אומנם במתינות ובהדרגה. בדיון האחרון בחודש אוגוסט שלושה מחברי ההנהלה היו בעד העלאת הריבית ברבע אחוז ואחד היה בעד העלאת הריבית ב-50 נ"ב. למרות שהמדדים הקרובים נמוכים יחסית, העלייה בכמות הכסף, עם עלייה של 63.7% ב-12 החודשים האחרונים תתורגם חלקית לאינפלציה החל מאביב 2010.



• ציפיות האינפלציה בשוק ההון באמצע החודש שנה קדימה היו 2.2%, כך על פי בנק ישראל זאת לעומת 2.4% בסוף חודש אוגוסט. ציפיות האינפלציה לשנה השניה היו 3.2% לעומת 3.4% ולשנה השלישית 2.5% לעומת 2.6%. ציפיות החזאים שנה קדימה באמצע החודש היו 2.3% לעומת 2.5% בסוף חודש אוגוסט.



• השקעות ישראלים בני"ע בחו"ל עלו ב-3.4 מיליארד דולר בחצי הראשון של השנה בהמשך להשקעות של 1.6 מיליארד דולר בחצי השני של 2008 ו-0.5 מיליארד דולר בחצי הראשון של 2008.



• פער התשואה בין ישראל לארה"ב ירד בשבוע שחלף. פער התשואה באג"ח לעשר שנים מול ארה"ב היה בסוף השבוע 170 נ"ב לעומת ממוצע של 178 נ"ב בממוצע בסוף ששת השבועות האחרונים ולעומת 191 נ"ב שבוע קודם לכן. פער התשואה באג"ח לחמש שנים היה 140 נ"ב לעומת 166 נ"ב ולעומת 165 נ"ב, בהתאמה. פער התשואה לשנתיים היה 153 נ"ב לעומת 169 נ"ב שבוע קודם לכן.



• ציפיות האינפלציה הנגזרות משוק ההון שינו כיוון הפעם כלפי מטה ולאורך כל העקום עם סיום תקופת המדדים הגבוהים, ראה טבלה מטה. ציפיות האינפלציה לטווח של עד עשר שנים נמוכות ב-26 נ"ב לעומת גג האינפלציה של הממשלה העומד על 1%-3%.







שערי הריבית הצפויים להערכת אקסלנס נשואה:



• ריבית כיום 0.75%



• בסוף חודש ספטמבר 1.0%.



• ריבית שנה מהיום 3.5%-4%.



השוק הסולידי



השחרים



• נקודות לציון: העליות בשחרים שאפיינו את שלושת 3-4 החודשים האחרונים יתמתנו בשבועות הקרובים ואף יתכנו ירידות זמניות על רקע העלייה בתשואות בארה"ב, אך החזקה בשחרים לתקופה של 4 החודשים הקרובים עדיין תניב תשואה נאה על רקע מדדי המחירים הנמוכים והעלאה בריבית שאמורה לבלום אינפלציה עתידית.



תשואת השחרים ירדה לאורך כל העקום בשעור של 8-12 נ"ב בדרך כלל; תשואת המק"מ לשנה ירדה בשבוע שחלף ב-12 נ"ב ל-1.68% על רקע ירידה בציפיות האינפלציה בשל עונת החורף; פער התשואה בין אג"ח סינתטי לשנתיים לעשר שנים ירדה בשבוע שחלף ב-3 נ"ב ל-264 נ"ב; הנפקות האג"ח על ידי האוצר נמוכות ויישארו נמוכות על רקע ציפייה לעלייה בהכנסות מסים לאחר השפל שהיה בחודשים האחרונים.



צמודי המדד



• נקודות לציון: המחסור בצמודי המדד הממשלתיים נמשך; ירידה בציפיות האינפלציה לאחר פרסום מדד חודש אוגוסט; עלייה בתשואת האג"ח לטווח קצר ב-2-5 נ"ב ירידה בתשואת האג"ח לטווח בינוני ב-6 נ"ב בדרך כלל וירידה בתשואת האג"ח לטווח ארוך ב-11-13 נ"ב בדרך כלל; לטווח של שנה קדימה צמודי המדד מעניינים יותר ביחס לשחרים לאורך כל העקום.



השוואת שחרים/צמודי מדד ואחרים, השבוע שלפנינו ובהמשך



• מהנעשה בשווקים: שערי המניות המשיכו לעלות באין העלאה צפויה בריבית באופק במדינות המערב, מחירי הנפט עלו אך אין בכוחם לעלות יותר, הדולר ירד מול היורו ומטבעות הקומודטיס, אך גילה חוזקה בסוף השבוע, מחירי הסחורות בעלייה ותשואת האג"ח בעולם בעלייה.



בנק ישראל יעלה הריבית על רקע אינפלציה של ביקושים אפילו השקל מתחזק ומאלץ הבנק המרכזי להתערב כמעט מידי יום. צפי האינפלציה של כלכלני אקסלנס ל-12 החודשים הקרובים 4% למרות המדדים הנמוכים בחודשים הקרובים. הנפקות האוצר בצמצום.



הסקירה נכתבה על ידי איתן בן דויד, משנה למנכ"ל אקסלנס נשואה, ושלמה מעוז, כלכלן ראשי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully